  • 1. Data: 2003-03-07 16:00:06
    Temat: Ewidencja ST
    Od: "Bogdan Skuczyński" <b...@z...com.pl>

    Czy moim obowiązkiem jest wprowadzić ŚT do ewid.Śt, czy to jest moje prawo ?
    Jeżeli nie chcę odpisów amortyzacyjnych w KUP to czy muszę wprowadzić ŚT do
    ewidencji czy mogę ?

    Urząd Sakrbowy ostatnio ukarał znajomą za to , że nie ujęła w ewid.ŚT
    budynku sklepowego. Zaznaczam, że nie wykazywano żadnych odpisów
    amortyzacyjnych, działalność prowadzona na KPIR

    PZDR
    Bogdan Skuczyński

  • 2. Data: 2003-03-07 17:40:42
    Temat: Re: Ewidencja ST
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

  • 3. Data: 2003-03-07 22:13:03
    Od: "Bogdan Skuczyński" <b...@z...com.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Gil" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Ale jeżeli nie był zakupiony na FV i nigdy nie odliczano z tego tytułu
    pod.Vat ?
    Jedynie w KPIR wykazuje się jako KUP koszty związane z eksploatacją . Np.
    używam samoch.ciężarowy zakupiony na umowę kupna sprzedaży do celów DG.
    Do księgi wpisuję wszelkie koszty związane z eksploatacją tj. paliwo ,
    drobne naprawy. ale nie chcę żeby to był ŚT . Muszę go wpisać do ewidencji
    czy nie ?

    PZDR
    Bogdan Skuczyński

  • 4. Data: 2003-03-08 16:00:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Mar 2003, Bogdan Skuczyński wrote:

    >+ Użytkownik "Krzysztof Gil" <k...@p...pl> napisał [...]
    >+ > > 3500 obowiazek

    Poproszę podstawę prawną, w szczególności podstawę do
    ukarania ! :)
    Znana mi jest treść art. 22d.1 ("Składniki
    majątku ... wprowadza się do ewidencji ... najpóźniej
    w miesiącu przekazania ich do używania.")
    Znana mi jest również treść sankcji art. 22e (sam
    sobie przeczytaj ;) - tylko powiedz co wiąże się
    z przypadkiem kiedy KUP *nie* został naliczony ??),
    jak również treść art. 22h.4, na który zwróciłem uwagę
    dzięki pewnemu wyrokowi SN, powołującemu się właśnie
    na "ujawnienie ŚT".
    Rozumiem że wyciągniesz paragraf KKS ? (dawno nie
    czytałem...)

    >+ Ale jeżeli nie był zakupiony na FV i nigdy nie odliczano z tego tytułu
    >+ pod.Vat ?
    >+ Jedynie w KPIR wykazuje się jako KUP koszty związane z eksploatacją.

    Z tej strony - pamiętam że był kiedyś inny niż ww. wyrok
    (też SN, nie NSA - chyba przeszło całą ścieżkę) że "ŚT nie ujęte
    w ewidencji ale faktycznie używane do celów DG należy traktować
    jako ŚT" - poszło o sprawę zapłacenia podatku dochodowego przy
    sprzedaży; krótko mówiąc: fakt niewpisania do EŚT i nieodliczania
    rat amortyzacyjnych nie zwalnia z obowiązku stosowania art. 14.2

> [...]
    >+ drobne naprawy. ale nie chcę żeby to był ŚT. Muszę go wpisać do ewidencji

    IMHO byłby to właśnie nieujawniony ŚT.
    Nic nie zyskujesz, ew. tracisz na podatku przy sprzedaży.
    Ciekaw jestem jaka była podstawa ukarania, o którym była mowa.
    *Za co* ukarano twoją znajomą - oczywiście nie merytorycznie
    (fakt znamy), tylko formalnie: paragraf ?

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-03-08 17:36:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    paliwo ,

    > IMHO byłby to właśnie nieujawniony ŚT.
    > Nic nie zyskujesz, ew. tracisz na podatku przy sprzedaży.

    Ale nie na pewno :-)
    Sam tego nie wymysliłem, ale to zależy jak
    określa się dochód z takiej sprzedaży.
    Chetnie bym wpuścił taką stratę do firmy
    (ostatnie pytanie w linku, który się pewnie złamie)

    http://arch.rp.pl/a/rz/2003/02/20030213/200302130004
    .html?k=on;t=20030
    21320030213#5

  • 6. Data: 2003-03-08 17:37:33
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > (ostatnie pytanie w linku, który się pewnie złamie)

    Tzn ostatnie w temacie: samochód w firmie

  • 7. Data: 2003-03-08 20:34:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Z góry przepraszam, ale nie będę reedytował posta - a przed
    dopisaniem końcówki przejrzałem [xxx+1] stron...
    Wnoszę o przecierpienie do końca :]
    Ad rem:

    On Sat, 8 Mar 2003, cef wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Ale nie na pewno :-)
    >+ Sam tego nie wymysliłem, ale to zależy jak
    >+ określa się dochód z takiej sprzedaży.

    Bardzo prosto: od kwoty sprzedaży, jest to przychód.

    Przypominam że przypominałem :) "z głowy" opis wyroku SN
    dla przypadku sprzedaży ŚT nieujawnionego w EŚT; ponieważ
    to *byłby* zamortyzowany ŚT nie było możliwości zaliczenia
    w KUP ceny zakupu - a z amortyzacji podatnik zrezygnował,
    nie ujawniając ŚT w EŚT.
    Mniej więcej taka była konkluzja z wyroku...
    Nie spodobał mi się :[

    >+ Chetnie bym wpuścił taką stratę do firmy

    Jaką stratę ?? Niemożliwe :)

    >+ (ostatnie pytanie w linku, który się pewnie złamie)

    Mhm... Czegoś podobnego dotyczył ów wyrok. Nawet nie wiem
    czy mam go na HDD, ale *na pewno* nie jestem w stanie
    odszukać na bieżąco :(
    W każdym razie określenie: "nie było odpisów amortyzacyjnych
    więc dochód nie wystąpi" IMHO jest mocno niepewne w świetle
    przepisów, rozumiem art. 23a.1.1.b, ale co z art.22n, nakazującym
    prowadzenie ewidencji "w celu obliczenia wysokości odpisów" ?
    Niby ustawa wyraźnie stanowi *tylko* o braku EŚT (.6), ale
    czy ja wiem...

    Acha: ZNALAZŁEM !! (nie pytaj ile czasu szukałem :> ! Wrrr....)
    10 lutego 2002, Gazeta Prawna Nr 27/02, cytat:

    +++++++++++
    Szczególnie rygorystycznie podszedł do tej kwestii NSA w wyroku z 9
    listopada 2001 r. (III SA 2257/00; niepublikowany), w którym stwierdził,
    iż wystarczy składnik majątku wykorzystać w celu wykonania usługi tylko
    raz przed jego sprzedażą, aby podatnik musiał od tej sprzedaży zapłacić
    podatek.
    Podobna interpretacja przedstawiona została w wyroku NSA z 7 lipca 1999 r.
    (III SA 7654/98; niepublikowany), w uzasadnieniu którego czytamy: (...)
    Kwota uzyskana ze sprzedaży samochodu będącego składnikiem majątku
    związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą, a taki charakter miał
    posiadany przez skarżącego samochód wykorzystywany do przewozu osób jako
    taksówka, nawet jeżeli nie został wprowadzony do ewidencji środków
    trwałych, stanowił stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych przychód z działalności gospodarczej.
    Zastosowanie się do wskazanego orzeczenia powoduje, iż nawet incydentalne
    wykorzystanie danej rzeczy na potrzeby działalności zmusza podatnika do
    wykazania przychodu z jej sprzedaży.
    --------

    Autor - Przemysław Wojtasik pisze dalej co prawda:

    ++++++++
    Moim zdaniem, o tym, czy dana rzecz jest składnikiem majątku firmy,
    decydować powinno to, czy wydatek na jej nabycie został zaliczony do
    kosztów uzyskania przychodów (bezpośrednio czy też poprzez odpisy
    amortyzacyjne) i czy figurowała ona kiedykolwiek w prowadzonych przez
    podatnika ewidencjach.
    ------

    ...i dalej jeszcze rozważania nt. komplikacji przy spółce cywilnej.

    Niemniej - wyrok był. I to dotyczył sprawy *sprzed* wprowadzenia
    zapisu o tym że "sprzedaż byłego ŚT jest przychodem z DG" do
    Ustawy...

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-03-08 23:06:13
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    incydentalne
    > wykorzystanie danej rzeczy na potrzeby działalności zmusza podatnika

    Tja, buty też zapewne.
    Nie zgadzam się z takim wyrokiem.

    > Niemniej - wyrok był. I to dotyczył sprawy *sprzed* wprowadzenia
    > zapisu o tym że "sprzedaż byłego ŚT jest przychodem z DG" do
    > Ustawy...
    >
    > pzdr, Gotfryd

    I na szczęście dotyczył
    tego i tylko tego taksówkarza.
    Ciekawe jak się mają poczuć
    miliony osób, które wykorzystują
    w działalności niewprowadzony do
    ewidencji ŚT samochód osobowy?

  • 9. Data: 2003-03-09 15:44:44
    Od: "Bogdan Skuczyński" <b...@z...com.pl>

    > I na szczęście dotyczył
    > tego i tylko tego taksówkarza.
    > Ciekawe jak się mają poczuć
    > miliony osób, które wykorzystują
    > w działalności niewprowadzony do
    > ewidencji ŚT samochód osobowy?

    Czy samoch,osobowy to środek trwały na specjalnych zasadach ?

    A wracając do pytania to jednak obowiązek wprowadzić ŚT do ewidencji

    Bogdan Skuczyński

  • 10. Data: 2003-03-10 09:09:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 Mar 2003, cef wrote:
    [...]
    >+ Tja, buty też zapewne.
    >+ Nie zgadzam się z takim wyrokiem.

    Ja się zgadzam z twoim niezgadzaniem.
    Ale taki wyrok był... :( Zakładając że żyjemy w państwie
    prawa inne wyroki powinny być podobne :> :(
    Zupełnie na marginesie - to taki wyrok ewidentnie kwalifikuje
    się do postępowania ułaskawiającego. Ciekawe czy skazanemu
    ktoś to powiedział.

    [...]
    >+ I na szczęście dotyczył
    >+ tego i tylko tego taksówkarza.
    >+ Ciekawe jak się mają poczuć
    >+ miliony osób, które wykorzystują
    >+ w działalności niewprowadzony do
    >+ ewidencji ŚT samochód osobowy?

    Nie wiem :(
    Jakby nie to że taki zapis był już wtedy, to zaczałbym
    teoretyzować że z powodu umieszczeniu w UoPDoOF zapisów
    o sposobie rozliczania użytowania samochodów *nie* wpisanych
    do majątku stanowiącego DG należy traktować je inaczej...

    pzdr, Gotfryd