  • 1. Data: 2010-04-16 09:57:00
    Temat: Działalność wykonywana osobiście a ZUS
    Od: "Jan Dekol" <w...@g...pl>

    Witam

    Mam pytanie czy wykonując działalność wg art. 13 pkt 2 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych - czyli sprzedaż licencji za pomocą tzw stocków
    - banków zdjęć etc. należy odprowadzać składki do ZUS przy jednoczesnym
    zatrudnieniu na pełnym etacie.
    Czy przy działalności wykonywanej osobiście oraz przy jednoczesnym
    zatrudnieniu na etacie należy odprowadzać składki ZUS?

  • 2. Data: 2010-04-16 10:21:42
    Temat: Re: Działalność wykonywana osobiście a ZUS
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-04-2010 o 11:57:00 Jan Dekol <w...@g...pl> napisał(a):

    > Witam
    >
    > Mam pytanie czy wykonując działalność wg art. 13 pkt 2 ustawy o podatku

    Jeśli już to wg art. 18, a pewnie niejeden "pisacz" wiążących
    interpretacji uznałby to za działalność wg art. 14.

> [...]
    > Czy przy działalności wykonywanej osobiście oraz przy jednoczesnym
    > zatrudnieniu na etacie należy odprowadzać składki ZUS?

    Zakładając że nie prowadzisz DG (a tego nie wiem), a dochody osiągasz
    z praw autorskich (czyli art. 18updof), to w ustawie o systemie
    ubezpieczeń
    społecznych stoi tak:

    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:

    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie
    przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,
    2) twórcę i artystę,
    3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
    a) w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od
    niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    b) z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w
    rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz
    wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

    7. Za twórcę, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, uważa się osobę, która tworzy
    dzieła w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury
    krajobrazu, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki,
    fotografiki, twórczości audiowizualnej, choreografii i lutnictwa
    artystycznego oraz sztuki ludowej, będące przedmiotem prawa autorskiego.

    8. Za artystę, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, uważa się osobę wykonującą
    zarobkowo działalność artystyczną w dziedzinie sztuki aktorskiej i
    estradowej, reżyserii teatralnej i estradowej, sztuki tanecznej i cyrkowej
    oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki, instrumentalistyki,
    kostiumografii, scenografii, a także w dziedzinie produkcji audiowizualnej
    reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu i dźwięku, montażystów i
    kaskaderów.

    Więc jeśli pod to ne podpadasz, to IMHO nie ma innego przepisu w usus
    który by powodował
    że podpadasz pod ZUS. Ale że temat trochę śliski, to potraktuj to jako
    przyczynek do dyskusji.

    Ja bym pewnie złożył wniosek o wydanie wiążącej interpretacji z zakresu
    PIT (i VAT też, tak dala bezpieczeństwa),
    a następnie mając papier że podpadam pod art. 18 updof, potwierdził w ZUS
    że nie jestem twórcą/artystą - także
    w drodze wiążącej interpretacji.

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2010-04-16 10:44:28
    Od: "Jan Dekol" <w...@g...pl>

    Dziękuję za odpowiedź,
    Nie prowadzę DG.
    Mam kolejne pytanie, w którym w takim razie wierszu PIT-37 należy umieścić
    przychody z praw majątkowych? W 4. &#8222;Prawa autorskie i inne prawa, o których
    mowa w art. 18 ustawy&#8221; czy też w 5. &#8220;Inne źródła, niewymienione w
    wierszach od
    1 do 4&#8221; skoro nie mam PIT-11 z którego mógłbym uzupełnić wiersz 4. gdzie w
    kol. b należy wykazać sumę przychodów z praw majątkowych (poz. 64 informacji
    PIT-11
    i poz. 47 informacji IFT-1/IFT-1R).

  • 4. Data: 2010-04-16 13:04:07
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-04-2010 o 12:44:28 Jan Dekol <w...@g...pl> napisał(a):

    > Dziękuję za odpowiedź,
    > Nie prowadzę DG.

    Tzn nie zarejestrowałeś jak rozumiem. Bo to czy prowadzisz czy nie to jest
    osobna kwestia.

> [...]
    > gdzie w
    > kol. b należy wykazać sumę przychodów z praw majątkowych (poz. 64

    Nie znam się, ale jeśli od razu podchwyciłeś ten art. 18,
    to ja zastrzegam że prawnikiem nie jestem i lepiej sprawdź to.

    Poza tym, takie przychody z zagranicy zdaje się podlegają
    zaliczkowaniu w trakcie roku (kiedyś był do tego formularz PIT-53),
    chociaż mogę się mylić i akurat praw autorskich to nie dotyczy.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2010-04-16 23:26:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Apr 2010, Jan Dekol wrote:

    > Mam kolejne pytanie, w którym w takim razie wierszu PIT-37 należy umieścić
    > przychody z praw majątkowych? W 4. &#8222;Prawa autorskie i inne prawa

    A nie odpowiedziałeś sobie przypadkiem? :D
    Przecież właśnie wymieniłeś majątkowe prawa autorskie (a innych, znaczy
    osobistych, sprzedać nie można, więc nie mogą być przedmiotem przychodu).

    BTW: w walce z podstawą oZUSowania pominęliście ten "pełny etat",
    co jak mniemam ma oznaczać *zarabianie* więcej niż limit (nikogo
    nie obchodzi ile jest wpisane do umowy, ale ile zarobił, co może
    kogoś zaskoczyć jak sobie urlop bezpłatny weźmie dla przykładu).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-04-17 08:55:16
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-04-2010 o 01:26:05 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > BTW: w walce z podstawą oZUSowania pominęliście ten "pełny etat",

    Racja

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2010-04-18 08:43:57
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > zarobkowo działalność artystyczną w dziedzinie (...)
    > Więc jeśli pod to ne podpadasz, to IMHO nie ma innego przepisu w usus

    nie podpada,
    wg ustawy żeby być artystą (pkt2), trzeba spełnić pkt 9. tejże ustawy:
    9. Uznanie działalności za twórczą lub artystyczną i ustalenie daty
    jej
    następuje w formie decyzji Komisji do Spraw Zaopatrzenia Em
    Twórców, działającej przy ministrze właściwym do spraw kultury.
    więc jeśli kolega nie posiada decyzji ministra to może spać
    spokojnie...

    do przemyślenia (poza aspektami artystycznymi) są kryteria
    działalności gosp. wg tej i innych ustaw
    ustawa o vat, ustawa o swobodzie dz.gosp, każda trochę inaczej
    definiuje dz gosp. i trzeba umiejętnie definiować co się robi i
    formułować ewentualne umowy.

    pozdrawiam
    s_13