  • 11. Data: 2008-09-29 13:07:56
    Temat: Re: Dotpay, wpływy z płatności, umowa o dzieło a konieczność założenia działalności.
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 29 Sep 2008 14:37:33 +0200, sawic napisał(a):

    > Czyli podatek należny od zawartej umowy o dzieło powinienem przyjąć jako
    > swoje koszty ?

    Jaki podatek, jakie koszty? To dotpay wykonuje "dzieło" dla ciebie i oni
    płacą podatek od swojego zysku z tego dzieła. Ponieważ oni są firmą a nie
    osobą fizyczną, więc ty nawet nie jesteś płatnikiem tego podatku. Więc
    dlaczego ty masz coś wliczać w koszty?

    > Strasznie to zagmatwane, i z tego wynika, że jakby nie patrzyć to
    > możliwość zbierania płatności przez osoby fizyczne, którą umożliwia
    > Dotpay, to bujda.

    Ależ skąd. Oczywiście, że osoby fizyczne prowadzące działalność
    gospodarczą mogą zbierać te płatności przez nich. A nawet osoby nie
    prowadzące takiej działalności też. Przykładowo gdy postanowisz sprzedać
    na allego odziedziczoną po dziadku kolekcję znaczków, to nie musisz w tym
    celu zakładać DG, a płatności możesz przyjmować przez dotpay.

    > A proszę mi jeszcze powiedzieć co by było w przypadku, gdybym płatności
    > zbierał, widniały by na moim koncie w Dotpay, jednak nie zawarł bym z
    > nimi umowy o dzieło i nie dokonał wypłaty. W takim wypadku, przed
    > dokonaniem jakiejkolwiek wypłaty, prowadzę DG, czy też nie ?

    Przecież pisałem wyraźnie prowadzenie działalności gospodarczej to nie
    tylko przyjmowanie pieniędzy, a wszystko co się robi żeby te pieniądze
    zarobić.

    > Pytanie z innej beczki.
    > Jeżeli jakaś osoba fizyczna przyjmuje na ogrodzenie swojego domu reklamę
    > od jakiejś firmy i wystawia jej za to rachunek, to z tego ci się
    > orientuję nie musi prowadzić DG, pomimo, że jest to ciągły sposób
    > zarobku. Pod jaki § to podchodzi i jak się ma analogiczna sprawa w
    > przypadku udostępniania powierzchni reklamowej na stronie www ?

    Bo najem (mieszkania, płotu) jest odrębnym źródłem dochodu od działalności
    gospodarczej. Na grupie były kiedyś dyskusje czy możliwy jest najem czegoś
    niematerialnego ("powierzchni" na stronie www). Nie pamiętam rezultatu tych
    dyskusji. Poszukaj w archiwum.

  • 12. Data: 2008-09-29 14:16:59
    Od: sawic <s...@w...to.gmail.com>

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2008-09-30 20:30:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Sep 2008, sawic wrote:

    > I teraz:
    > Skoro wypłata zgromadzonych środków może wystąpić dopiero
    > po zawarciu umowy o dzieło,

    Moment.
    To oni płacą *z góry*, po *zawarciu umowy*?
    Rewelka, dość rzadko spotykana rzecz :)
    FYI: umowę to się zawiera PRZED wykonaniem, "po" to jest protokół
    odbioru prac i rachunek :), wystawienie umowy "po" sugeruje jej
    antydatowanie.

    > to oznacza to, że pobieram opłaty za dostęp abonamentowy nie we
    > własnym imieniu

    Mhm.
    Czynności prawne i czyimś imieniu, tak?
    To ja tak na boku zasugeruję zajrzenie do KC i sprawdzenie definicji
    "zlecenie" (uwaga: nie "innej usługi traktowanej JAK zlecenie", dość
    potocznie zwanej "zleceniem", a PRAWDZIWEGO zlecenia).
    Tu link dla leni pod nos:
    _117.html
    ...i sugestia dot. art. 734.

    IMHO jest tak: o ile umowa "o usługę" ma jakieś cechy, które NIE
    pozwalają przypisać jej właściwości innej umowy, czyli np. dzieła,
    agencji czy cóś, to kwalifikuje się jako umowa traktowana JAK
    umowa zlecenia. Art.750 jakby co.
    Ale umowa o CZYNNOŚĆ PRAWNĄ W CZYIMŚ IMIENIU, to Z DEFINICJI jest
    umową zlecenia i kropka. Niezależnie od warunków, kryteriów
    itede.

    > ale w imieniu Dotpay. To dopiero Dotpay płaci mi po jakimś
    > czasie za "załatwienie" im klientów.

    Mhm.
    No to jeszcze lepiej.
    Opisujesz BARDZO KONKRETNĄ postać zlecenia, która ma własną,
    odrębną definicję - nazywa się to "agencja", art. 758 :D
    Nie wiem jak tam rozumieć zapis "w zakresie działalnoœci swego
    przedsiębiorstwa", ale sugeruję że taki tekst występuje.

    > czyli powiedzmy co 3 do 9-ciu miesięcy, i już definicja DG nie ma tu
    > zastosowania.

    Dla porządku: jesteś świadom, że definicji DG jest w różnych ustawach
    więcej niż palców jednej ręki i są RÓŻNE?
    Jedno, to "DG rejestrowana".
    Ale fakt niezarejestrowania DG ani nie świadczy, że nie mamy do czynienia
    z "nielegalną" DG, ani z prawidłowo niezarejestrowaną DG która jednak
    np. dla VAT *będzie* rozliczana jako DG.

    > Jestem z wykształcenia informatykiem i wyuczono mnie matematycznego podejścia
    > do wielu spraw.

    Ja bym też poprosił, aby ustawy pisać jakimś sformalizowanym językiem.
    Priorytet operatorów "i" "lub" albo", ścisłe definicję "oraz" "bądź"
    i paru podobnych tudzież ustalenie czy przecinek ma tak niski priorytet
    jak w C czy wręcz przeciwnie :]

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-09-30 20:32:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Sep 2008, jureq wrote:

    > Bo najem (mieszkania, płotu) jest odrębnym źródłem dochodu od działalności
    > gospodarczej.

    Dla porządku trzeba dodać, że pozostaje "DG" dla podatku VAT.
    Za wyjątkiem najmu zwolnionego (na cele mieszkaniowe na przykład)
    powoduje to zobowiązania dla VAT *jak* przy "rejestrowanej DG".
    To tak w ramach dodawania, że pojęcie "DG" *nie jest* jednoznacznie
    zdefiniowane "per całe prawo".

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2008-10-01 10:11:56
    Od: Konrad Baśkiewicz <kb@_skaksujtobonielubiespamu_kab.pl>

    sawic pisze:
    > Witam,
    >
    > Prowadzę serwis internetowy. Zamierzam wprowadzić dział z
    > wartościowszymi informacjami, który byłby dostępny po opłaceniu opłaty
    > abonamentowej.

    (ciach)

    Pozwolę sobie się podpiąć, bo mój problem jest podobny, tyleże korzystam
    z innego pośrednika szybkich płatności.
    Korzystam z przelewy24.pl, opłatę pobieram za umieszczenie w moim
    serwisie reklamy, wpływy jakieś super nie są.

    Z umowy z przelewy24.pl czytamy:

    SPRZEDAWCĄ jest osoba fizyczna lub prawna zarejestrowana w serwisie
    PRZELEWY24, dla której DialCom24 pobiera Płatności od KLIENTÓW i
    przekazuje na jej rzecz, za pośrednictwem serwisu PRZELEWY24.

    I dalej:

    5.3. Za pobraną prowizję od płatności klientów kartami i przelewami oraz
    za opłaty za przelewy spółka DialCom24 Sp. z o.o. wystawi Tobie fakturę
    VAT raz w miesiącu za miesiąc ubiegły. Faktura dostępna będzie do
    wydruku poprzez panel administracyjny.

    (cały tekst umowy tutaj: http://przelewy24.pl/umowa.htm)

    Znaczy oni mi wystawią mi fakturę, że pobrali odemnie prowizje w kwocie
    takiej i takiej za te przelewy i prześlą kasę na moje konto, dobrze
    rozumiem?

    Jak teraz wygląda sprawa z US? Kwoty są tak małe, że nawet do 100 zł
    pewno nie dociągne, nie mam innych dochodów, jestem (jeszcze) studentem,
    wpisywać te dochody w PIT czy sobie odpuścić?

    --
    Pozdrawiam,
    Konrad Baśkiewicz