  • 1. Data: 2010-12-22 10:13:57
    Temat: Dodatkowy dochód w USD - jak to opodatkować?
    Od: guest <n...@T...pl>

    Witam!

    Podjąłem się wykonania projektu informatycznego dla firmy ze Stanów
    Zjednoczonych.
    Nie mam założonej działalności gospodarczej; zasadniczo jestem
    zatrudniony na umowę o pracę w polskiej firmie. Jest to dla mnie
    pierwsze takie zlecenie, dodatkowo decyzję musiałem podjąć praktycznie z
    dnia na dzień, także nie miałem czasu aby zorientować się w kwestii
    prawa/podatków.

    Płatności są nieregularne, tj. umawiamy się na konkretną kwotę za daną
    cześć projektu, po czym gdy zostanie ona wykonana, to firma przelewa
    transzę na moje konto walutowe w Polsce. W ciągu trzech miesięcy było to
    ok. 7.000$, współpraca ma być kontynuowana w 2011 r. z mniejszą lub
    większą intensywnością.

    Pytanie do forumowiczów: jak powinienem rozliczyć ten przychód? Myślałem
    aby w PITcie z rozliczeniem za 2010 r. wpisać go w rubrykę gdzie
    rozlicza się umowy zlecenia/o dzieło. Mam kilka wątpliwości, szczególnie
    odnośnie kursu wymiany walut, kosztów uzyskania przychodu, a chciałbym
    żeby wszystko było lege artis.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-12-22 13:34:42
    Temat: Re: Dodatkowy dochód w USD - jak to opodatkować?
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

    Użytkownik "guest" <n...@T...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > się umowy zlecenia/o dzieło. Mam kilka wątpliwości, szczególnie odnośnie
    > kursu wymiany walut, kosztów uzyskania przychodu, a chciałbym żeby
    (...)

    Kilka miesięcy temu prowadziłam śledztwo w sprawie rozliczenia takich
    środków z zagranicy. Problem dotknął mnie podwójnie - dochody z reklam
    Goole'a, a także dywidenda z tytułu posiadania akcji notowanych na giełdzie
    w Paryżu. Ta dywidenda póżniej okazała się jeszcze później, że juz raz
    została opodatkowana we Francji.
    Swoje doświadczenia opisałam tu:
    http://mojezakupycodzienne.blox.pl/2010/06/Transfer-
    srodkow-czyli-moje-zagraniczne-konto.html
    a także tu (z linkiem do archiwalnych kursów walut)
    http://mojezakupycodzienne.blox.pl/2010/07/Francuski
    -Belka-bierze-wiecej.html

    Może Ci to coś pomoże. Uważaj tylko na jedno: jeżeli w USA zostały pobrane
    jakieś podatki - to musisz to jednak dokładnie sprawdzić.
    Opisane przeze mnie zasady unikania podwójnego opodatkowania dotyczą
    Francji, z USA może to wyglądać zupełnie inaczej.

    ---------------------------------
    marzatela
    http://mojezakupycodzienne.blox.pl

  • 3. Data: 2010-12-22 16:00:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/22/2010 4:13 AM, guest wrote:
> [...]
    > rozlicza się umowy zlecenia/o dzieło. Mam kilka wątpliwości, szczególnie
    > odnośnie kursu wymiany walut, kosztów uzyskania przychodu, a chciałbym

    Rozliczasz sie na pit-36,
    tam jest miejsce na dochody z zagranicy.
    co do przelicznika to jest wyraznie zapisany w ustawie.
    wez ustawę i poszukaj. znajdziesz cos na temat " z dnia nastepnego po
    dniu otrzymania" i "kurs średni NBP" oraz "jeśli korzysta z banku to
    kurs banku" itp itd. Nie pamietam.
    Każdą otrzymaną kwotę przeliczasz na złotówki osobno.
    sprawa prosta nie jest, bo metoda opodatkowania zdeczko skomplikowana,
    ale pit, który to liczy powinien sobie poradzic.

    uwaga na podatki w USA!!!, zeby nie bylo, ze cie za kilka lat na granicy
    zatrzymają.

  • 4. Data: 2010-12-22 16:06:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/22/2010 7:34 AM, Marzena wrote:
    > Opisane przeze mnie zasady unikania podwójnego opodatkowania dotyczą
    > Francji, z USA może to wyglądać zupełnie inaczej.

    z usa mamy umowe o unikaniu podwojnego opodatkowania ale niestety
    rozliczamy sie metoda proporcjonalna, czyli dopłacamy podatek w polsce.
    Pamietam ktos jeszcze bitwe o Anglie i zmiane umowy z tym krajem. Jakies
    2 -3 lata temu?

  • 5. Data: 2010-12-22 17:24:14
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 22.12.2010 17:00, witek wrote:

    > " z dnia nastepnego po dniu otrzymania"

    Raczej coś w okolicach: z poprzedniego dnia roboczego

    > uwaga na podatki w USA!!!, zeby nie bylo, ze cie za kilka lat na granicy
    > zatrzymają.

    :-)

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2010-12-22 18:55:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/22/2010 11:24 AM, tomek wrote:

    > Raczej coś w okolicach: z poprzedniego dnia roboczego

    > :-)

    no to zeby juz nie bylo watpliwosci

    ".. z ostatniego dnia roboczego poprzedzajacego dzien uzyskania
    przychodu..."

    tylko, doczytac prosze do konca, zeby potem nie bylo na mnie, ze
    nalezalo stosowac kurs banku a nie NBP.

  • 7. Data: 2010-12-23 09:17:31
    Od: guest <n...@T...pl>

    Dziękuję za wszystkie podpowiedzi.

    Jak to zwykle bywa, im więcej człowiek się zastanawia, tym więcej pytań.

    1) Koszty uzyskania przychodu - czy tutaj mają zastosowanie? Zwłaszcza
    zastanawiam się, czy jeżeli jest to moja praca autorska (projekt +
    rozwiązanie) to czy mogę zastosować 50% koszty uzyskania przychodu?

    2) składka emerytalna/rentowa - czy powinienem jakąś odprowadzić?
    Zastanawiam się, bo składki mam płacone przez mojego pracodawcę u
    którego jestem zatrudniony na umowę o pracę. Dodatkowo osiągnąłem już
    maksymalny pułap który można przekazać w danym roku ZUSowi.

    3) Czy rzeczywiście muszę się martwić kwestią dodatkowego opodatkowania
    w USA skoro zapłacę podatek w Polsce? Czy jadąc do Stanów powinienem
    mieć jakiś papier że podatek odprowadziłem (o ile oczywiście PIT z
    pieczątką naszego USu ma jakąkolwiek moc prawną w Stanach)?

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-12-23 09:48:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/23/2010 3:17 AM, guest wrote:
> [...]
    > zastanawiam się, czy jeżeli jest to moja praca autorska (projekt +
    > rozwiązanie) to czy mogę zastosować 50% koszty uzyskania przychodu?

    z tego co wiem, to możesz.

> [...]
    > którego jestem zatrudniony na umowę o pracę. Dodatkowo osiągnąłem już
    > maksymalny pułap który można przekazać w danym roku ZUSowi.

    Tego ci nie powiem czy musisz, ale na pewno możesz opłacać dobrowolnie.

    tak przy okazji.
    Nie wiem na ile sie to teraz zmieniło, ale kiedyś trzeba było
    odprowadzać zaliczki na podatek do 20-tego nastepnego miesiaca.
    Pewnie nie zapłaciłeś jak 99% pozostałych.

> [...]
    > mieć jakiś papier że podatek odprowadziłem (o ile oczywiście PIT z
    > pieczątką naszego USu ma jakąkolwiek moc prawną w Stanach)?

    generalnie to tam ci potrącą podatek. Stawka bazowa to 30%.
    Zalezy jeszcze jaki charatker ma ta umowa i o jakich kwotach mówimy.
    Mogą nie potrącić (z różnych powodów)
    W kazdym razie rozliczenie sie z podatku, a w praktyce jego odzyskanie,
    to twój obowiazek w swietle amerykanskich przepisów.
    Polskie papiery mają wartośc papieru toaletowego.
    Jedyne dokumenty, ktore mają jakąkolwiek wartość, to amerykanskie
    formularze. Mnóstwo jest w firm w polsce zajmujących się rozliczaniem
    zagranicznego podatku.
    Bardzo dobrym dokumentem, ze z podatku się rozliczyło jest zrobienie
    sobie ksero czeku, który dostaniesz z IRS ze zwrotem zanim go zaniesiesz
    do banku.

    Za mało danych. Jak napiszesz cos wiecej na temat charakteru umowy i
    rzedu kwot, to moze bede ci mogl napisac cos wiecej.

  • 9. Data: 2010-12-23 11:01:45
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

> [...]
    > zaliczki na podatek do 20-tego nastepnego miesiaca.
    > Pewnie nie zapłaciłeś jak 99% pozostałych.

    Dopytywałam szczegółowo w Krajowej Informacji Podatkowej - chciałam płacić
    zaliczki, żeby nie miec problemów później. Wyjaśniono mi jednak, że kiedyś
    był taki obowiązek, teraz takie dochody rozlicza się tylko w rozliczeniu
    rocznym.

    marzatela
    http://mojezakupycodzienne.blox.pl

  • 10. Data: 2010-12-23 16:39:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/23/2010 5:01 AM, Marzena wrote:
> [...]
    > płacić zaliczki, żeby nie miec problemów później. Wyjaśniono mi jednak,
    > że kiedyś był taki obowiązek, teraz takie dochody rozlicza się tylko w

    no to ja mam inna wersje, ze kiedys byl pit-53 a teraz go nie ma, ale
    zwolnienia z zaliczek nikt nie wprowadził.

    jak znajde czas to poszukam paragrafow.