  • 1. Data: 2004-03-09 20:21:52
    Temat: Długie pytanie laika: jaka forma rozliczenia?
    Od: "Adam " <a...@W...gazeta.pl>

    Witam!
    Dorabiam sobie od czasu do czasu sprzedając używane przedmioty za
    pośrednictwem internetu. Oferuję przede wszystkim książki, czasami jakieś
    kolekcjonerskie starocie. Sporadycznie trafiają się również inne towary
    (części i akcesoria komputerowe, drobny sprzęt elektroniczny itp.). Źródłem
    mojego zaopatrzenia są różnego rodzaju targowiska i giełdy staroci, czasem
    znajomi. Ponieważ widzę że jest tu możliwość zarobienia na życie, chciałbym
    zająć się tym na szerszą skalę i otworzyć działalność gospodarczą - coś w
    rodzaju internetowego (przynajmniej na początku) antykwariatu, czy też - jak
    kto woli - sklepu z towarem z drugiej ręki. Wiem, że masa osób prowadzi taki
    interes nie rejestrując działalności, i nieźle się ma, ja jednak wolałbym
    żeby w moim wypadku wszystko odbywało się zgodnie z przepisami...

    W związku z tym mam kilka pytań, na które nie potrafię znaleźć odpowiedzi - i
    liczę tutaj na pomoc Szanownych Grupowiczów :)
    1. Czy sprzedając używane przedmioty mam obowiązek doliczyć VAT? Jak się ma
    ta sprawa w przypadku przedmiotów kolekcjonerskich?
    2. Jak ująć dokonywane przeze mnie zakupy w kosztach? Przecież od takiego
    przypadkowego sprzedawcy na giełdzie staroci nie dostanę faktury, ciężko też
    do każdego drobnego zakupu wymagać od sprzedającego podpisania umowy kupna-
    sprzedaży. A takie właśnie drobne zakupy stanowią podstawę mojego
    zaopatrzenia (wartościowa książka czy stary komiks za 2 zł, warte 200 zł
    wieczne pióro za 30 zł itd).
    3. Jaką mógłbym wybrać formę rozliczenia, żeby wyszło mi najkorzystniej, i
    żeby koszt wszystkich należnych podatków stanowił jak najmniejszą część od
    końcowej ceny sprzedawanego przedmiotu? Czy mogę rozliczać się w formie
    ryczałtu, czy przez księgę przychodów i rozchodów?
    4. Czy siedzibą firmy może być moje mieszkanie prywatne? Jeśli tak, to czy
    muszę w tym celu wygospodarować np. osobny pokój, czy mogę sobie rozliczyć
    część kosztów energii elektrycznej, ogrzewania, telefony wykonywane w związku
    z prowadzoną działalnością? Jakie przepisy to regulują?

    Z góry dziękuję za wszystkie pomocne odpowiedzi. Będę też wdzięczny za
    ewentualne namiary na jakieś dokumenty, gdzie mógłbym znaleźć odpowiedzi na
    moje pytania.
    Pozdrowienia
    Adam

    ps. z góry przepraszam wszystkich, którym moje pytanie wyda się banalne albo
    naiwne, czy nawet głupie - nie prowadziłem wcześniej własnej firmy, tak więc
    zagadnienia podatkowo-rozliczeniowe są mi raczej obce....

  • 2. Data: 2004-03-10 00:21:24
    Temat: Re: Długie pytanie laika: jaka forma rozliczenia?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Mar 2004, Adam wrote:
    [...]
    >+ zająć się tym na szerszą skalę i otworzyć działalność gospodarczą
    [...]
    >+ 1. Czy sprzedając używane przedmioty mam obowiązek doliczyć VAT?

    Jeśli to "towar handlowy" to niestety tak :(
    Ale tu jest uwaga: a musisz być zaraz na VAT ?? Jeśli na początku
    zmieścisz się "w limicie" to lepiej się nie pchać przy takiej
    działalności, IMHO.
    Nadto - jeśliby udało się sprzedawać w ramach *komisu*, to
    wtedy VAT naliczysz tylko od marży !
    [...]

    Hm..

    --