  • 1. Data: 2006-02-01 23:41:56
    Temat: Długi wspólnika spółki z o.o.
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello All,

    Jest sobie spółka z o.o., założona przez dwóch wspólników. Udziały po
    50%

    Jeden ze wspólników jest mocno zadłużony (podatki i składki ZUS) i
    teraz urząd skarbowy zajmuje... udziały w spółce.

    Z jednej strony jest to zrozumiałe a z drugiej - zaczynam mieć obawy,
    czy pojęcie 'zajęcie udziałów w spółce' oznacza też zajęcie praw
    wynikających z ich posiadania? Chodzi mi przede wszystkim o sprawy
    najwyższego organu spółki - walnego zgromadzenia wspólników. Czy
    zajęcie udziałów spółki oznacza, że przyjdzie upoważniony przez urząd
    urzedas i będzie miał ważny głos w sprawach spółki?

    Bo to, ze spółka nie może zadłużonemu wspólnikowi wypłacić
    jakichkolwiek dywidend itp. ale musi je przekazać urzedowi jest
    oczywiste.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 2. Data: 2006-02-02 09:01:17
    Temat: Re: Długi wspólnika spółki z o.o.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Feb 2006, RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > zajęcie udziałów spółki oznacza, że przyjdzie upoważniony przez urząd
    > urzedas i będzie miał ważny głos w sprawach spółki?

    Popatrz na art.182.2 KSH.
    IMO wynika z niego (a contrario) że jeśli umowa nie przewiduje
    to nie. Przepis nie dotyczy innych praw wynikłych z posiadania
    udziału, więc nie dywaguję "czy może przyjść" - ale IMO
    w kwestii "czy będzie miał ważny głos" może posłużyć za
    krok do rozważań.
    Rzecz jasna nie wiem czy gdzieś nie ma przepisu stwierdzającego
    że przy zastawie z zobowiązania podatkowego jest inaczej!
    Nie spodziewam się...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-02-02 20:31:11
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    >
    > Z jednej strony jest to zrozumiałe a z drugiej - zaczynam mieć obawy,
    > czy pojęcie 'zajęcie udziałów w spółce' oznacza też zajęcie praw

    Nie - jest zajęcie, a nie przejęcie.
    Czyli mogą sprzedać i OD TEGO momentu nowy właściciel będzie miał te prawa.

  • 4. Data: 2006-02-02 22:58:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Cavallino,

    > Nie - jest zajęcie, a nie przejęcie.
    > Czyli mogą sprzedać i OD TEGO momentu nowy właściciel będzie miał te prawa.

    Czy drugi wspólnik ma prawo pierwokupu w takiej sytuacji? Bo sytuacja
    jest dość paskudna - podział dokładnie 50/50...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2006-02-03 17:10:15
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Czy drugi wspólnik ma prawo pierwokupu w takiej sytuacji?

    Raczej nie.
    Ale możesz kupić je od wspólnika - on na pewno ma prawo pierwokupu.

  • 6. Data: 2006-02-03 19:15:11
    Od: " jerry" <j...@g...pl>

    > Czy drugi wspólnik ma prawo pierwokupu w takiej sytuacji? Bo sytuacja
    > jest dość paskudna - podział dokładnie 50/50...

    Nie wiem czy automatycznie ma prawo pierwokupu ale raczej nie. Ostatnio
    radzono mi przy zakładaniu Sp. z o.o. aby ująć to w statucie by był spokój w
    przyszłości. Więc raczej nie.
    Pozdr! jerry