  • 1. Data: 2002-10-07 19:11:44
    Temat: Delegacja zagraniczna
    Od: "Michal Bednarz" <m...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    od bardzo niedawna jestem właścicielem jednoosobowej firmy eksportującej
    usługi informatyczne i mam problem z tym jak mogę rozliczać podróże
    służbowe.
    Czy przysługuje mi dieta? Pani w Urzędzie Skarbowym twierdzi, że NIE - Pan
    od doradztwa podatkowego twierdzi, że TAK.

    Kolejne pytanie, to:
    Jak mogę rozliczać koszty związane z odbyciem podróży własnym samochodem?
    Czy na takich zasadach, jak robi się to dla delegacji krajowej, czy może
    mnoży się po prostu liczbę kilometrów razy jakąś stawkę?

    Pozdrawiam,
    Michał Bednarz

  • 2. Data: 2002-10-07 19:55:17
    Temat: Re: Delegacja zagraniczna
    Od: bromden <b...@g...pl.no.spam>

    ustawa o pdof:
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    52) wartości diet z tytułu podróży służbowych osób
    prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi
    współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet
    przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych
    przepisach wydanych przez właściwego ministra,

    czyli do wysokosci okreslonych diet - mozna wrzucic w
    koszty, diety dotycza noclegow i wyzywienia, reszte
    wydatkow dokumentujesz fakturami,

    w razie czego, dobrze jest miec udokumentowany zwiazek
    wyjazdu z uzyskaniem przychodu (np. umowe, fakture)

    dorzuce jeszcze swoje pytanie: czy dlugosc wyjazdu jest w
    jakikolwiek sposob ograniczona?

  • 3. Data: 2002-10-07 21:52:23
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > diety dotycza noclegow i wyzywienia, reszte
    > wydatkow dokumentujesz fakturami,

    Noclegów? Oj, chyba nie.

    > w razie czego, dobrze jest miec udokumentowany zwiazek
    > wyjazdu z uzyskaniem przychodu (np. umowe, fakture)

    Dobrze mieć? Praktycznie trzeba mieć coś :-)

    > dorzuce jeszcze swoje pytanie: czy dlugosc wyjazdu jest w
    > jakikolwiek sposob ograniczona?

    Tak. Do 365 dni rocznie. :-)

    Pzdr
    CEZ

  • 4. Data: 2002-10-07 22:24:23
    Od: bromden <b...@g...pl.no.spam>

    > Noclegów? Oj, chyba nie.

    jak prostujesz, to moglbys do konca ...
    jest (dieta na wyzywienie i drobne wydatki) oraz
    (dieta na nocleg), zgadza sie?

  • 5. Data: 2002-10-08 00:28:02
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Oct 2002, bromden wrote:
    [..komuś...]
    >+ >> diety dotycza noclegow i wyzywienia, reszte
    >+ > Noclegów? Oj, chyba nie.
    >+
    >+ jak prostujesz, to moglbys do konca ...
    >+ jest (dieta na wyzywienie i drobne wydatki) oraz

    Jest. Dla wszystkich.

    >+ (dieta na nocleg), zgadza sie?

    Tylko dla pracowników, zgadza się. Pracodawcy nie muszą
    spać, jak chcą spać to mają mieć fakturę ;>

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-10-08 08:02:04
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    Kup "Gazete prawna" z wczoraj. W srodku dodatek "Delegacje sluzbowe"
    i wszystko opisane razem z przykladami.

    pozdrawiam

    MarcinP

  • 7. Data: 2002-10-08 10:00:39
    Od: bromden <b...@g...pl.no.spam>

    > Tylko dla pracowników, zgadza się. Pracodawcy nie muszą
    > spać, jak chcą spać to mają mieć fakturę ;>

    jakas podstawa?

  • 8. Data: 2002-10-08 10:11:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > jakas podstawa?

    Po co podstawa?
    Na nocleg nie ma diety.
    Jest ryczałt, a o tym ustawa milczy.

    Pzdr
    CEZ

  • 9. Data: 2002-10-08 11:56:39
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ >
    >+ > Tylko dla pracowników, zgadza się. Pracodawcy nie muszą
    >+ > spać, jak chcą spać to mają mieć fakturę ;>

    A jak najbardziej.
    Wszystkie wydatki zaliczane w KUP DG muszą być udokumentowane
    za wyjątkiem tych, które mogą być mocą ustawy lub rozporządzenia
    nieudokumentowane :) a dokładniej - udokumentowane dowodem
    wewnętrznym, czyli 'papierem' który podpisuje się samemu.

    Rozp. dot. delegacji dopuszcza rozliczenie ryczałtu delegacyjnego
    oraz noclegów dla pracowników, zaś rozp. ds. KPiR (z 15 grudnia
    2000r) stanowi co może być dokumentem księgowym, szczególnie
    w rozdz. 4 par. 14. (dowody wewnętrzne[1]).4:
    "kosztów diet ... pracowników oraz ...diet *z tytuły podróży*
    służbowych osób prowadzących DG".

    Gdzieś jeszcze jest (nie pamiętam czy w rozp. "delegacyjnym")
    wyraźnie mowa że "prowadzącycm DG przysługuje dieta *za czas
    podróży* *jak pracownikom" (z głowy by G.S., może nie być
    dosłownie). O ryczałcie noclegowym w żadnych z tych rozporządzeń
    (w odniesieniu do 'prowadzących DG') nie ma słowa, dotyczy tylko
    pracowników.

    Wniosek prosty jak drut kolczasty: "inne należności" *dla
    pracowników* (tak jest we wspomn. 4.14.4 'o KPiR') nie dotyczą
    prowadzących DG, więc w myśl zasad ogólnych ci ostatni do
    kosztów wpisują wyłącznie rachunku.

    Jeśli spodziewałeś się dowodu pt. "a kto powiedział że
    nie wolno" to IMO popełniasz błąd: na wszystko masz mieć
    rachunek, chyba że ktoś napisał że wolno !

    Teraz ty - jako wnoszący zastrzeżenia: jakaś podstawa
    prawna że wolno ??
    ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    Przy okazji:
    [1] 'DW' to nie tylko "DW", ale również takie formy jak delegacja.
    I byli tu tacy co się próbowali naśmiewać że wypisuję sobie
    samemu delegację :), nie wzięli pod uwagę że jest 'podstawa
    prawna' do takiego DW... (jak 'delegacja') :)
    http://groups.google.com.pl/groups?q=+delegacja+OR+d
    elegacj%C4%99+group:*.podatki+author:smolik&hl=pl&lr
    =&ie=UTF-8&inlang=pl&safe=off&scoring=r&as_drrb=b&as
    _mind=12&as_minm=5&as_miny=2001&as_maxd=3&as_maxm=10
    &as_maxy=2002&selm=Pine.LNX.4.21.0204262201510.25151
    -100000%40irys.stanpol.com.pl&rnum=1

  • 10. Data: 2002-10-08 12:59:28
    Od: "Michal Bednarz" <m...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    dzięki za odpowiedź na poprzednie pytanie - znacznie mi się rozjaśniło.

    Teraz zastanawiam się nad tym, w jaki sposób jestem zobowiązany do
    udowodnienia tego, ile trwała moja podróż służbowa. Moim dowodem jest
    faktura, którą wystawiam kontrahentowi w jego siedzibie, ale ta nie stwierdza
    ile czasu była wykonywana usługa. Czy w takim wypadku US może mieć do mnie
    zastrzeżenia i czy powinienem w jakiś określony sposób dokumentować okres
    trwania podróży służbowej (może wystarczy napisać na fakturze, że usługa
    została konana w ciągu, np. 7 dni) ?

    W książce "ABC small business'u" wyczytałem, że:
    "Ty nie musisz poświadczać swojej bytności w miejscu docelowym, jednak [...]
    musisz wykazać związek pomiędzy tą podróżą, a Twoją działalnością
    gospodarczą".
    Czy w takim razie muszę udowadniać ile czasu trwała moja podróż służbowa ?

    Pozdrawiam,
    Michał Bednarz