  • 1. Data: 2011-05-07 20:46:12
    Temat: Darowizna od rodziców, zakup mieszkania
    Od: Przemolo <p...@g...pl>

    Tak sobie studiuję zawiłości podatków od darowizn na następującym przypadku:
    Żona otrzymuje od swojej matki dajmy na to 100tyś zł darowizny (zgodnie
    z prawem może liczyć na zwolnienie z podatku z tytułu darowizn).
    Czy kwotę tą może przeznaczyć na zakup mieszkania, które kupuje wraz z
    mężem? (gdyby darowizna była też na męża, podatek trzeba by zapłacić,
    gdyż teściowa nie jest osobą z grupy najbliższej rodziny).

    Jeśli owa darowizna byłaby dla żony i męża, jaki podatek należałoby
    zapłacić?

  • 2. Data: 2011-05-07 21:23:26
    Temat: Re: Darowizna od rodziców, zakup mieszkania
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    W dniu 07.05.2011 22:46, Przemolo pisze:
> [...]
    > gdyż teściowa nie jest osobą z grupy najbliższej rodziny).
    >
    > Jeśli owa darowizna byłaby dla żony i męża, jaki podatek należałoby

    Ciekawe, ale wydaje mi się, że jeśli nie mają rozdzielności
    majątkowej, to chyba żona może zrobić z tą darowizną co chce,
    w tym również kupić za to mieszkanie dla siebie i męża.
    Ważne tylko, żeby w papierach było, że cała darowizna jest
    na córkę (żonę).

    Sławek

  • 3. Data: 2011-05-07 21:45:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sławek" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > w tym również kupić za to mieszkanie dla siebie i męża.
    > Ważne tylko, żeby w papierach było, że cała darowizna jest

    Będzie to później darowizna żony na rzecz męża - tez bez podatku. nie ma
    zakazu przekazania dalej darowizny.

  • 4. Data: 2011-05-07 22:54:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 5/7/2011 4:45 PM, Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Sławek" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Będzie to później darowizna żony na rzecz męża - tez bez podatku. nie ma
    > zakazu przekazania dalej darowizny.

    nie bedzie. bedzie to wprowadzenie majątku oddzielnego do majątku
    wspolnego, a to sie robi intercyzą.

  • 5. Data: 2011-05-08 04:14:42
    Od: Przemolo <p...@g...pl>

    A jak sprawa wygląda w przypadku pożyczki? Ta również jest zwolniona od
    opodatkowania jeśli to matka pożycza córce (nie zięciowi!) np. tą kwotę
    100 tyś zł. Czy córka musi jeszcze formalnie wykonać jakąś czynność
    prawną, aby wykorzystać pożyczone pieniądze na kupno wraz z mężem
    mieszkania?

  • 6. Data: 2011-05-08 05:00:04
    Od: Przemolo <p...@g...pl>

    W dniu 2011-05-07 23:23, Sławek pisze:

> [...]
    > w tym również kupić za to mieszkanie dla siebie i męża.
    > Ważne tylko, żeby w papierach było, że cała darowizna jest

    No a czy małżeństwo nie może sfinansować zakupu mieszkania np. w 70% z
    finansów wspólnych i 30% z finansów żony? czy wówczas będą właścicielami
    w odpowiednich nierównych proporcjach? da się tak?
    Jakie to potem może rodzić skutki prawne?

  • 7. Data: 2011-05-08 08:15:51
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > Będzie to później darowizna żony na rzecz męża - tez bez podatku. nie
    > ma zakazu przekazania dalej darowizny.

    Wydajemisię, że w tym wypadku lepsze jest zastosowanie zamiast
    darowizny czegoś, co się nazywa rozszerzenie wspólności majątkowej.
    Wtedy dom będzie "małżeńsko wspólny", a nie współwłasnością ułamkową.
    A i dla urzędu starbowego może to strawniej wyglądąć - "łańcuszek
    darowizn" może zostać uznany za (nielegalną) próbę obejścia podatku
    (chociaż tu grunt jest śliski i co jest legalnym unikaniem podatku, a
    co nielegalnym, nie umiem powiedzieć).

    Anyway, przy kwocie 100 tys. darowizny wydanie kilku stówek na
    profesjonalną poradę prawnika wydaje się wskazane.

    MJ

  • 8. Data: 2011-05-08 10:02:03
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    W dniu 08.05.2011 10:15, Michal Jankowski pisze:

> [...]
    > darowizn" może zostać uznany za (nielegalną) próbę obejścia podatku
    > (chociaż tu grunt jest śliski i co jest legalnym unikaniem podatku, a

    Chciałem napisać co w ogóle myślę o podatku od darowizn, ale świata
    tym nie zmienię. Bandyctwo fiskalne jest i niestety będzie. Ja rozumiem,
    że wszyscy musimy się składać na funkcjonowanie Państwa, ale obywatel
    ma prawo wykorzystać wszelkie legalne sposoby na to, aby jego własne
    Państwo nie puściło go z torbami.
    Zawsze znajdzie się urzędnik, który będzie podejrzewał o oszustwo
    każdego obywatela, ale gdy to Państwo oszukuje obywateli, to żaden
    urzędas tego wówczas nie widzi. Podatek dochodowy, od darowizn i inne
    tego typy podatki są takim oszustwem. Sprawiedliwy jest jedynie podatek
    VAT, gdyż w jego przypadku nie powstaje "łańcuszek podatkowy".

    > Anyway, przy kwocie 100 tys. darowizny wydanie kilku stówek na
    > profesjonalną poradę prawnika wydaje się wskazane.
    >
    > MJ

    To jest skandaliczne, żeby obywatel musiał z byle powodu korzystać
    z profesjonalnej porady prawnika. Przepisy powinny być jasne, klarowne
    i jednoznaczne dla przeciętnego Kowalskiego. A dlaczego takie nie są?
    Może właśnie o to chodzi, żeby obywatel czuł się zagubiony i poniżony,
    wtedy jest pokorny jak baranek i posłuszny.

    Zirytowałem się znów, przepraszam.

    Sławek

  • 9. Data: 2011-05-08 20:54:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 5/7/2011 11:14 PM, Przemolo wrote:
> [...]
    > 100 tyś zł. Czy córka musi jeszcze formalnie wykonać jakąś czynność
    > prawną, aby wykorzystać pożyczone pieniądze na kupno wraz z mężem

    jest w ustawie o podatku od czynnosci cwyilnoprawnych.
    zdaje sie zgloszenie musi byc w ciagu 14 dni, zeby zalapac sie na
    zwolnienie od podatku.

    co do wykorzystania, nei powinno byc problemu.

  • 10. Data: 2011-05-08 20:58:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 5/8/2011 12:00 AM, Przemolo wrote:

> [...]
    > w odpowiednich nierównych proporcjach? da się tak?
    > Jakie to potem może rodzić skutki prawne?

    a w jakich proporcjach mieliby byc wspolwlascicielami,
    w 70% wspolnie i 30% oddzielnie?

    dac sie da, wystarczy notariuszowi nie mowic skad kasa,
    natomiast moze to rodzic straszne problemy pozniej jak przyjdzie sie
    dzielic majatkim, bo sad zalozy, ze skoro wzmiance w akcie notarialnym
    nie ma, to dzielimy po 50%.