  • 1. Data: 2004-09-30 12:09:28
    Temat: Darowizna czy zapis w testamencie
    Od: "Iwona" <f...@p...ont.pl>

    Dzień dobry,
    chciałbym zasięgnąć Waszej rady w następującej sprawie:
    Tata ma już swoje lata i chciałby przepisać 05ha lasu na trojkę swoich
    dzieci. Czy korzystniej ze względów podatkowych darować to trójce dzieci
    (podobno do 10tys. nie płaci się podatku), czy spisać testament u
    notariusza?

    Pozdrawiam
    Iwona

  • 2. Data: 2004-09-30 22:42:58
    Temat: Re: Darowizna czy zapis w testamencie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Sep 2004, Iwona wrote:

> [...]
    >+ dzieci. Czy korzystniej ze względów podatkowych darować to trójce dzieci
    >+ (podobno do 10tys. nie płaci się podatku), czy spisać testament u

    Ja tam ekspertem nie jestem, tylko "szarym podatnikiem".
    Ale... biorąc pod uwagę że:
    - *zasadniczo* podatek od spadków i darowizn to *ten sam* podatek
    - przeniesienie własności nieruchomości wymaga i tak ingerencji
    notariusza
    ...trzeba by się przyjrzeć "drobiazgom".
    IMHO pod rozwagę:
    - ustawa "o podatku" leży m.in. tu:
    www.podatki.pl
    Wziąć i poczytać :)
    A w niej:
    - sprawdzić czy są jakieś zwolnienia dotyczące *tylko* spadków
    i dotyczące *tylko* darowizn - AFAIK jakieś są, czy lasu dotyczą
    to nie wiem
    Dalej:
    - rozważyć czy (i jaki) jest jeszcze INNY majątek. Jak tego nie
    wydukasz to ani płatny ani bezpłatny spec ci nie pomoże :)
    - j.w. - rozważyć czy są inni spadkobiercy (czy jest powod
    "dawania wcześniej" *w ogóle* !)

    No a na deser...
    Zakładając że wasz tato jednak pożyje dłużej niż ustawowe 5 lat
    (znaczy: okres w którym SUMUJE się nabycia !) to wtedy *w razie*
    jakby podatek był wysoki - przynajmniej progów opodatkowania
    nie przekroczycie !
    Niemniej... "darowizna i spadek na raty" kosztuje więcej "po
    drodze" ze względu na koszty związane z formalnościami...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)