  • 1. Data: 2010-07-29 20:42:53
    Temat: Darowizna czesci mieszkania
    Od: Sarpedon <k...@g...com>

    czy w ponizszej sytuacji, w swietle art. 4a ust. 1 pkt. 1 ustawy o
    podatku od spadkow i darowizn, mozna liczyc na *calkowite* zwolnienie
    z podatku:

    prawo wlasnosci:
    50% mieszkania - siostra 1
    50% mieszkania - siostra 2

    cel: przekazanie calego mieszkania synowi siostry 1

    procedura:
    krok 1. siostra 2 przekazuje swoja czesc siostrze 1
    krok 2. siostra 1 przekazuje cale mieszkanie synowi

    generalnie, jakis czas temu bylo glosno o calkowitym zwolnieniu z
    podatku od darowizn, jesli darowizny sa przekazywane miedzy np.
    rodzicami a dziecmi, czy rodzienstwem. jak to teraz wyglada? przyznam,
    ze prawo nieruchomosci jest mi zupelnie obce

  • 2. Data: 2010-07-29 22:49:35
    Temat: Re: Darowizna czesci mieszkania
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Sarpedon wrote:
> [...]

    > rodzicami a dziecmi, czy rodzienstwem. jak to teraz wyglada? przyznam,
    > ze prawo nieruchomosci jest mi zupelnie obce

    Nie. Wystarczy tylko, żeby US sie połapał.

    Intencją waszych kroków jest przekazania mieszkania synowi siostry.
    Nieważne jakimi drogami to zrobicie, czyność taka będzie podlegała podatki.

    Kwestia oszacowania prawdopodobieństwa, że US się połapie.
    Im większy odstęp czasu, tym szansa na połapanie i udowodnienie intencji
    mniejsza. Sugeruję, jakieś 10 - 15 lat odstepu. Ciężko będzie cokolwiek
    wówczas wykazać. Chyba, że was wygooglają.

    Znacznie prostsza metoda to zniesienie współwłasności.
    Idziecie do notariusza mówicie, że chcecie znieść współwłasność w taki
    sposób, że siostra1 bierze wszystko, siostra2 nic.
    Byleby tylko nie bylo jakiegos wyrownania, ze siostra 2 dostanie kase,
    bo wowczas bedzie podatek.

  • 3. Data: 2010-07-30 05:38:08
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-30 00:49, witek wrote:

> [...]
    > sposób, że siostra1 bierze wszystko, siostra2 nic.
    > Byleby tylko nie bylo jakiegos wyrownania, ze siostra 2 dostanie kase,

    No i czym to się różni od podwójnej darowizny, mając na uwadze cel
    zniesienia współwłasności?

    Ja bym się raczej opierał na wyrokach WSA w Warszawie (sygnatury akt III
    SA 2984/2002; III SA/Wa 983/2006).

    Wyroki są niepublikowane, natomiast sentencje wyroków zawierają wnioski
    (cytuję z pamięci), że podatnik nie ma obowiązku działania w sposób
    zapewniający maksymalizację zobowiązań podatkowych, o ile działa w
    granicach prawa.

    Przy założeniu jak wyżej (są to rzeczywiste darowizny/zniesienie
    współwłasności, a nie umowa umową a kasa pod stołem) oczywiście taka
    podwójna darowizna/zniesienie współwłasności IMHO mieści się w granicach
    prawa.

    Piotrek

  • 4. Data: 2010-07-30 13:09:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

    > No i czym to się różni od podwójnej darowizny, mając na uwadze cel
    > zniesienia współwłasności?

    Dokładnie brakiem podwójnej darowizny w celu uniknięcia podatku.

> [...]
    > współwłasności, a nie umowa umową a kasa pod stołem) oczywiście taka
    > podwójna darowizna/zniesienie współwłasności IMHO mieści się w granicach

    Chcesz to wykazywać przed NSA? Stać cię na to? Masz na to czas?

  • 5. Data: 2010-07-30 13:19:43
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-30 15:09, witek wrote:

    > Dokładnie brakiem podwójnej darowizny w celu uniknięcia podatku.

    Masz za to zniesienie współwłasności w celu uniknięcia podatku.
    Bo przecież chcąc maksymalizować należności podatkowe, siostra powinna
    podarować swoją część siostrzenicy a nie kombinować ze zniesieniem
    współwłasności.

    > Chcesz to wykazywać przed NSA? Stać cię na to? Masz na to czas?

    Ja nic nie chcę. Natomiast pomysł ze zniesieniem współwłasności IMHO
    potencjalnie powoduje dokładnie takie same problemy jak podwójna
    darowizna. I być może bez sądu się nie obejdzie.

    Piotrek

  • 6. Data: 2010-07-30 21:10:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jul 2010, Piotrek wrote:

    [...do witka...]

    > No i czym to się różni od podwójnej darowizny, mając na uwadze cel zniesienia
    > współwłasności?

    IMO tym, że definicja darowizny zawiera krytyczny i dość restrykcyjny
    zapis wskazujący na jej cel: "na rzecz obdarowanego".
    Jeśli "docelowym celem" nie jest wzbogacenie obdarowanego, darowizna
    jest podważalna.
    Zniesienie współwłasności nie zawiera "warunku celu" - sprawdź
    w art.210 KC, cel współwłaściciela może być dowolny (w szczególności
    moze mieć na względzie dalsze rozporządzenie przedmiotem czynności).
    Jak sądzę to właśnie ma na myśli "witek" - tu już było parę flejmów
    związanych z darowizną i jej definicją, sprawdź w archiwach :D
    (o ile pamiętam poszło o interpretacje lub wyroki - tego już nie
    kojarzę - związane właśnie z restrykcyjnym podejściem do "celu"
    w przypadku darowizny).

> [...]
    > (cytuję z pamięci), że podatnik nie ma obowiązku działania w sposób
    > zapewniający maksymalizację zobowiązań podatkowych, o ile działa w granicach

    No. I właśnie uwagę "witka" podparłeś: zgodnie z prawem w przypadku
    "nieodpłatnego zniesienia" podatnik robi co chce, a w przypadku
    darowizny już nie :D (jeśli ma na względzie inny CEL niż wzbogacenie
    obdarowanego, w szczególności - "dalszą darowiznę").

    > Przy założeniu jak wyżej (są to rzeczywiste darowizny/zniesienie
    > współwłasności, a nie umowa umową a kasa pod stołem) oczywiście taka podwójna
    > darowizna/zniesienie współwłasności IMHO mieści się w granicach prawa.

    Zniesienie tak, darowizna nie.
    Trzeba by wykazać, że darczyńcza nie miał świadomości ani zamiaru,
    aby przedmiot darowizny został dalej darowany.
    Jeśli *zakładał*, *przypuszczał* lub *starał się*, aby darowizna
    była "darowana dalej", stajemy w poprzek art.888 KC.
    Istnieją podstawy do obaw że pojawi się tekst o "doświadczeniu życiowym"
    albo coś w tym styly (ulubione "przesłanki" wg Maddy :))

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-07-31 02:34:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > Istnieją podstawy do obaw że pojawi się tekst o "doświadczeniu życiowym"
    > albo coś w tym styly (ulubione "przesłanki" wg Maddy :))

    Amen.

  • 8. Data: 2010-07-31 06:54:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-30 23:10, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > (o ile pamiętam poszło o interpretacje lub wyroki - tego już nie
    > kojarzę - związane właśnie z restrykcyjnym podejściem do "celu"

    Fakt, były flejmy na ten temat.

    Dzięki za przypomnienie.

    Piotrek

  • 9. Data: 2010-07-31 10:08:17