  • 1. Data: 2006-04-28 17:38:33
    Temat: DG - zestawy komputerowe - EST/EW
    Od: "Bartek" <w...@v...pl>

    Problem:
    1. Mam zestaw komputerowy (komp + monitor) (Z1 = M1 + K1). 3 lata uzywany.
    Wpisany w wyposazeniu.

    2. 3 miesiace temu kupilem nowy monitor (M2). ok. 1100 pln netto. Dodaje go
    do zestawu Z1. Polecial w calosci w koszty.

    pytanie1: czy monitor M1 musi byc gdzie ewidencjonowany, ze chwilowo bedzie
    stal na polce ?
    pytanie2: czy monitor M2 musi byc wpisany w wyposazenie jako dodatkowy
    element zestawu Z1, czy po prostu leci w koszty?

    3. Teraz chce kupic nowy komputer. (K2)
    ok. 2600 netto.

    pytanie 3: czy jesli chcialbym uzywac zestawu z nowego kompa (K2=2600) i
    monitora (M2=1100) to sie z tego zrobi srodek trwaly Z2 o wartosci 3700 ?
    czy tez w zwiazku z tym, ze monitor jest juz na stanie liczy sie tylko
    wartosc nowego komputera i mam nowa pozycje w wyposazeniu /najwyzej kupie
    tanszy ;)/.

    pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2006-05-02 08:22:47
    Temat: Re: DG - zestawy komputerowe - EST/EW
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Apr 2006, Bartek wrote:

    > Problem:
    > 1. Mam zestaw komputerowy (komp + monitor) (Z1 = M1 + K1). 3 lata uzywany.
    > Wpisany w wyposazeniu.

    Znaczy: "kupiony na firmę"?

> [...]
    > do zestawu Z1. Polecial w calosci w koszty.
    >
    > pytanie1: czy monitor M1 musi byc gdzie ewidencjonowany, ze chwilowo bedzie

    Hm... formalnie istnieje pojęcie "odłączenia od ST" (przepis niżej).
    Ciekaw jestem jak to robią inni :)

    > pytanie2: czy monitor M2 musi byc wpisany w wyposazenie jako dodatkowy
    > element zestawu Z1, czy po prostu leci w koszty?

    IMO "w koszty" i tyle. Tylko f-rę za niego (opisaną że "w koszty" a nie
    w towary handlowe) można by trzymać co najmniej do końca jego życia.... :]

> [...]
    > czy tez w zwiazku z tym, ze monitor jest juz na stanie liczy sie tylko
    > wartosc nowego komputera i mam nowa pozycje w wyposazeniu /najwyzej kupie

    Popatrzmy...

    20. W razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej
    lub peryferyjnej wartość początkową tego środka zmniejsza się, od
    następnego miesiąca po odłączeniu, o różnicę między ceną nabycia (kosztem
    wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią, w okresie
    połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną przy zastosowaniu
    metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu
    odpisów amortyzacyjnych tego środka trwałego.
    21. Jeżeli odłączona część zostanie następnie przyłączona do innego środka
    trwałego, w miesiącu połączenia zwiększa się wartość początkową tego
    innego środka o różnicę, o której mowa w ust. 20.

    Ha...
    To jest propozycja do dyskusji ;)

    A inne pytanie: z czego wynika preferowanie EW?
    IMO wpis do EST (i jednorazowa amortyzacja) rozwikłuje inny potencjalny
    problem - zakupu "ulepszania" >3500 zł.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-04 08:17:40
    Od: "Bartek" <w...@v...pl>

    > Hm... formalnie istnieje pojęcie "odłączenia od ST" (przepis niżej).
    > Ciekaw jestem jak to robią inni :)

    tyle, ze to nie byl srodek trwaly, tylko wyposazenie, bo nie przekraczal
    3.5K

    > 20. W razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej

    Tyle, ze to nie jest srodek trwaly, tylko wyposazenie, bo nie przekraczal
    3.5K, i nie ma zadnych amortyzacji, wiec jak wycenic wartosc ?

    > A inne pytanie: z czego wynika preferowanie EW?

    nic nie preferuje. zestaw 1 nie przekraczal 3.5K wiec polecial do
    wyposazenia i tam jest.

    > IMO wpis do EST (i jednorazowa amortyzacja)
    ale co mialbym wpisac w ST? komputer K2 za 2600 ale bez monitora ?

    z gory dziekuje
    bartek

  • 4. Data: 2006-05-04 09:07:05
    Od: Anjouu <a...@r...invalid.inv>

    Bartek wrote:

    > bedzie

    > tyle, ze to nie byl srodek trwaly, tylko wyposazenie, bo nie przekraczal
    > 3.5K

    Uzywales go ponad rok? No to byl trwaly :)

    A.

  • 5. Data: 2006-05-04 14:35:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 May 2006, Bartek wrote:

    > nic nie preferuje. zestaw 1 nie przekraczal 3.5K wiec polecial do
    > wyposazenia i tam jest.

    No to "preferujesz" ;)
    Kompa czy samochód to ja bym jednak pisał do EST. Nawet jakby
    wartość początkowa wynosiła 900 zł :) (znaczy preferuję EST
    w tym przypadku - z powodów różnych, acz zapodawanych tu czasami).

    > ale co mialbym wpisac w ST? komputer K2 za 2600 ale bez monitora ?

    Przeoczyłem że "zestaw 1" nie był w EST. Komplikuje i tak nieprostą
    rzecz :]
    Może ktoś napisze jaki jest koncept na "ugryzienie" takiego przypadku
    (tzn. ST zawierający częsci składowe już poprzednio zaliczone w koszty,
    wartości początkowej ich to jednak nie pozbawia a ustawa nakazuje
    zaliczenie kwot *nabycia* do WP... że przypomnę - jakby były częscią
    ST to operacja "odłączenia" dotyczy WP obniżonej o już dokonaną
    amortyzację, więc tu byłaby IMHO wartość "do doliczenia" zero!)

    Właśnie z powodu niejasności (i sprzecznych opinii, jakiś czas temu
    były również w prasie typu RP/GP) kiedy po "przeróbkach" byłe wyposażenie
    mogłoby załapać się na ST, prościej takie rzeczy do których przez
    "dokupienie" da się przekroczyć 3500 zł z góry zaliczyć do ST i mieć
    spokój: tu przepisy są jasne... no powiedzmy "w miarę jasne" :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-05-04 17:36:42
    Od: "Bartek" <w...@v...pl>

    > jakby były częscią ST to operacja "odłączenia" dotyczy WP obniżonej o już
    dokonaną
    > amortyzację, więc tu byłaby IMHO wartość "do doliczenia" zero!)

    czyli rozumiem, ze jesli wszystko by sie dzialo w ST to wartosc monitora M2
    dolaczanego do zestawu Z2 wynosi 0,
    poniewaz wczesniej zostal on calkowicie zamortyzowany w ramach ulepszenia
    zestawu 1, tak ?

    bartek

  • 7. Data: 2006-05-04 17:49:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > dolaczanego do zestawu Z2 wynosi 0,
    > poniewaz wczesniej zostal on calkowicie zamortyzowany w ramach ulepszenia

    Mi tak wychodzi z pierwszego czytania ustawy (pod tym kątem :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-05-04 17:49:15
    Temat: i pytanie
    Od: "Bartek" <w...@v...pl>

    no i pytanie jak przeniesc cos co powinno byc od 3 lat w EST a jest w EW :)
    w kosztach to nic nie zmienia, bo sa to rzeczy < 3.5K wiec tak czy siak leca
    w calosci w koszty
    ale papier jest inny

    Wystarczy ze wykresle dzis z EW i wpisze do EŚT pozycje o wartosci 0.00 ?

    z gory dziekuje
    bartek

  • 9. Data: 2006-05-04 20:32:55
    Temat: Re: i pytanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > w kosztach to nic nie zmienia, bo sa to rzeczy < 3.5K wiec tak czy siak leca

    *Formalnie* nie :)

    > ale papier jest inny

    Ano właśnie. Nie mam pomysłu na odpowiedź "czy da się/czy wolno
    przeksięgować coś z EW do EST".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-05-05 10:17:23
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0605041625590.3604@athlon>,

    > Przeoczyłem że "zestaw 1" nie był w EST. Komplikuje i tak nieprostą
    > rzecz :]

    Przy okazji grzebania w archiwum na potrzeby dyskusji na innym forum
    wyskoczył mi Twój post, w którym twierdziłeś, że to do podatnika należy
    decyzja, czy ŚT jest kompletny i zdatny do użytku - i że są na to wyroki
    (BTW masz może pod ręką jakąś sygnaturkę?)...

> [...]
    > ST to operacja "odłączenia" dotyczy WP obniżonej o już dokonaną
    > amortyzację, więc tu byłaby IMHO wartość "do doliczenia" zero!)

    Ja bym starocie zezłomował i kupił równie nowe w innej składnicy.
    Idiotyzm, ale papiery wyczyści.
    Drugi wariant to uznać K2 za kompletny i zdatny ("do tych celów, do
    których go używam, monitor nie jest potrzebny").

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.