  • 1. Data: 2004-01-06 10:39:14
    Temat: DG+etat a kwota wolna od podatku
    Od: "mlody" <m...@p...onet.pl>

    Witam,
    Mam pytanie zwiazane z prowadzeniem DG i jednoczesna praca na etat. Zakladajac,
    ze zaklad pracy, w ktorym wykonywana jest praca "na etat", dolicza w kazdym
    miesiacu do wynagrodzenia sume wynikajaca z 1/12 czesci kwoty wolnej od
    podatku, czy istnieje jakis ustawowy obowiazek informowania zakladu pracy o
    prowadzonej dzialalnosci gospodarczej? (w celu zaprzestania doliczania ww.
    kwoty do wynagrodzenia). I jakie konsekwencje prawne ma nie poinformowanie
    zakladu pracy o tym fakcie?
    I jeszcze jedno pytanie: o co w zasadzie chodzi z ta kwota wolna od podatku w
    przypadku DG+pracy na etat? Wydaje mi sie, ze na rozliczeniu roczym, nie ma
    znaczenia w ktorym momencie otrzymalem ta czesc wynagrodzenia wolna od podatku
    (czy co miesiac w postaci "dodatku" do pensji, czy po rozliczeniu rocznym w
    postaci zwrotu z US)...
    Powod mojego pytania jest przewidywalny ;-) Chcialbym rozpoczac DG, jednak w
    moim przypadku informowanie zakladu pracy o tym fakcie moze byc bardzo "nie na
    reke".

    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2004-01-06 10:56:39
    Temat: Re: DG+etat a kwota wolna od podatku
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    mlody wrote:

> [...]
    > celu zaprzestania doliczania ww. kwoty do wynagrodzenia). I jakie
    > konsekwencje prawne ma nie poinformowanie zakladu pracy o tym fakcie?

    Zakład raczej odlicza a nie dolicza. Istnieje obowiązek informowania
    zakładu jeśli podatek z DG płąci się na zasadach ogólnych. Obawiam się,
    że niepoinformowanie jest co najmniej wykroczeniem skarbowym.

> [...]
    > wynagrodzenia wolna od podatku (czy co miesiac w postaci "dodatku" do
    > pensji, czy po rozliczeniu rocznym w postaci zwrotu z US)...

    Chodzi o to, że jeśli prowadzisz DG na KPiR masz obowiązek odliczać nie
    przy rozliczeniu rocznym a już na początku roku. I w ten sposób w
    trakcie roku płacone zaliczki są zbyt niskie.

    > Powod mojego pytania jest przewidywalny ;-) Chcialbym rozpoczac DG,
    > jednak w moim przypadku informowanie zakladu pracy o tym fakcie moze
    > byc bardzo "nie na reke".

    W zasadzie jedyną furtką jest to, że nie musisz informować zakładu czy
    podatek płacisz samodzielnie z tytułu DG czy np wynajmu nieruchomości.
    Lub oczywiście jeśli możesz i opłaca się, to wybierz opodatkowanie
    ryczałtowe.

  • 3. Data: 2004-01-06 20:58:50
    Od: "Julius" <p...@g...pl>

    Jakiś czas temu zgłosiłem się z podobną sprawą. Odpowiedziano mi, że kwotę
    wolną z DG musisz odliczać, a co za tym idzie musisz poinformować
    pracodawcę, aby nie robił tego po raz drugi (patrz wątek z 9 listopada -
    zakaz konkurencji).

    Ja sobie tak wymyśliłem (jestem w takiej samej sytuacji), że wybiorę podatek
    liniowy w 2004 na DG. W podatku liniowym nie ma kwoty wolnej, a dochody z
    etatu są opodatkowane po staremu, czyli pracodawca nadal odlicza kwotę
    wolną. Według mnie wówczas nie trzeba o niczym informawać. Ja tak mam zamiar
    zrobić.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2004-01-06 22:16:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jan 2004, Julius wrote:

> [...]
    >+ wolną z DG musisz odliczać, a co za tym idzie musisz poinformować
    >+ pracodawcę, aby nie robił tego po raz drugi (patrz wątek z 9 listopada -

    Znaczy: nie należy upoważnić pracodawcy do potrącania zaliczki.
    Może wyjść w praktyce na to samo :) ("a dlaczego ??") ale kolejność
    jest inna: formalnie to rok w rok pracodawca musi dostawać od pracownika
    informację że pracownik CHCE aby mu odliczano !
    [...a koncept z 19% dobry, IMHO :), przynajmniej dopóki komuś
    ulgi niepotrzebne...]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-01-06 23:43:41
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    wiadomości
    tezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > informację że pracownik CHCE aby mu odliczano !
    > [...a koncept z 19% dobry, IMHO :), przynajmniej dopóki komuś

    Chyba nie rok w rok. W formularzu PIT2 (na dole) czytamy:
    Oświadczenia nie składa się, jeżeli stan faktyczny wynikający z oświadczenia
    złożonego w latach poprzednich nie uległ zmianie.

    Sam PIT2 jest tak zredagowany, że należy określić płatnika (nazwa zakładu
    pracy) właściwego do zmiejszania miesięcznej zaliczki ...itd

    I teraz jeśli nie chcemy podać kto będzie tym właściwym płatnikiem to czy
    nie wystarczy na piśmie stwierdzić po prostu że z dniem .......cofa się
    oświadczenie złożone w latach poprzednich :-). Automatycznie zakład nie ma
    podstawy do odliczania ulgi w podatku. Tylko że wtedy wydaje się oczywiste,
    że pracownik ma inne źródło dochodów. I stąd warte rozpatrzenia jest
    wybranie podatku liniowego.

    Marek

    Marek