  • 1. Data: 2007-08-11 08:26:36
    Temat: Czy być Vatowcem od zaraz?
    Od: Agryppa <b...@m...tam.pl>

    Witam,
    Rozpoczynam działalność gospodarczą w listopadzie tego roku. Wydam na to
    chyba0 pięćdziesiąt tysięcy złotych. Przychody oceniam na ponad
    dziesięć tysięcy euro w ciągu 4 miesięcy od rozpoczęcia. Ale przy
    rozpoczęciu działalności wydam na sprzęt tyle, że Vatu zapłacę około 9
    tysięcy złotych. Czy powinienem zarejestrować się jako Vatowiec od razu
    przy rozpoczęciu dzialalności czy też po osiągnięciu przychodów 10 000
    euro? Chodzi o dzialalność gastronomiczną, która nie ma 22% stawki
    Vatu.

    Dziękuję

    Agryppa

  • 2. Data: 2007-08-11 09:17:54
    Temat: Re: Czy być Vatowcem od zaraz?
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 11-08-2007 o 10:26:36 Agryppa <b...@m...tam.pl> napisał(a):

    > Chodzi o dzialalność gastronomiczną, która nie ma 22% stawki
    > Vatu.

    A ile ma?

  • 3. Data: 2007-08-11 10:08:25
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik "Agryppa" <b...@m...tam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przy rozpoczęciu dzialalności czy też po osiągnięciu przychodów 10 000
    > euro? Chodzi o dzialalność gastronomiczną, która nie ma 22% stawki

    Raczej od razu (bardziej opłacalne).

    marekz

  • 4. Data: 2007-08-11 10:32:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Aug 2007, Agryppa wrote:

    > Witam,
    > Rozpoczynam działalność gospodarczą
    > w listopadzie tego roku.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
    > tysięcy złotych. Czy powinienem zarejestrować się jako Vatowiec od razu
    > przy rozpoczęciu dzialalności czy też po osiągnięciu przychodów 10 000

    O czymś zapomniałeś - o słowie "proporcjonalnie" :)

    Polecam ustawę o VAT do przeczytania, wiem że ciężkostrawna, weź jakiś
    napój z kwasem fosforowym do popijania :] (napoje typu "Cola", takie
    co to widowisowo rozpuszczają gwoździe :)), ale dobrze wiedzieć co
    tam popisali.

    Możesz zacząć:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    ...od tekstu art. 113, w szczególności:

    9. Podatnik rozpoczynajšcy wykonywanie czynnoœci okreœlonych w art. 5
    w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli
    przewidywana przez podatnika wartoœć sprzedaży nie przekroczy
    [BACZNOŚC]
    , w proporcji do okresu
    [BACZNOŚĆ!!!]
    prowadzonej sprzedaży,
    [...spocznij...[
    kwoty okreœlonej w ust. 1 lub w ust. 8.
    ---

    Po polsku: załóżmy że pierwsza SPRZEDAŻ (nie chodzi bynajmniej
    o PROWADZENIE DG, lecz SPRZEDAŻ, żeby była jasność!) będzie 5. listopada.
    Mamy więc 25 dni listopada oraz 31 dni grudnia - czyli 56 dni.
    Wychodzi 56/365 "kwoty określonej w ust. 1".

    Tłumacząc na polski: limit zwolnienia jest na tyle mały, że mając na
    uwadze koszty, nie da się z niego wyżyć. Na pewno nie przy handlu
    itp.
    A teraz załóżmy wersję optymistyczną, czyli ze jednak bedzie
    "w limicie" w tym roku i powiedzmy do połowy przyszłego roku.
    W takim układzie mamy więcej VAT zwróconego przy zarejestrowaniu,
    niż "przepadajacego" wskutek nie bycia płatnikiem - Z TYM, że
    nie zaznaczyłeś jaka ilość zakupów to będą towary handlowe
    i materiały (dla tej całej gastronomii)!
    Po prostu - art.113.5:
    +++
    Za zgodš naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę
    podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikajšcš z dokumentów
    celnych oraz o kwotę podatku zapłaconš od wewnštrzwspólnotowego nabycia
    towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikajšce z faktur
    dokumentujšcych zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod
    warunkiem:
    1) sporzšdzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w
    którym nastšpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
    2) przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w
    terminie 14 dni, liczšc od dnia utraty zwolnienia.
    ---

    Czyli INACZEJ trzeba patrzeć na wydatki typu środki trwałe, a INACZEJ
    na towary - zakładajac, że w momencie przekroczenia limitu ich ilość
    będzie porównywalna z tą z dnia rozpoczęcia, to "efektywnie" VAT
    od nich zostanie odliczony.

    pzdr, Gotfryd