  • 11. Data: 2006-10-24 20:41:06
    Temat: Re: Co jest ST dla deklaracji VAT-7
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Oct 2006, Aretkka wrote:

    > Urządzenie, które będzie dłużej używane niż jeden rok, niezależnie od ceny,

    Ale zależnie od ceny podanik MUSI lub MOŻE:

    > powinno byc wpisane do "Ewidencji środków trwałych"

    Pozwól że zauważę iż przeoczyłaś art. 22d.1 oraz zapis art. 22d.2, że
    tak zacytuję:
    Składniki majštku, o których mowa w art. 22a-22c,
    <baczność>
    z wyłšczeniem składników wymienionych w ust. 1,
    <spocznij>
    wprowadza się do ewidencji œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych i prawnych

    Oczywiście nie ma zakazu wpisania do EST przysłowiowego młotka!
    Ale dopóty z okazji zrobienia go z platyny nie będzie wart ponad 3500 zł
    to do EST nie musi trafić. A jak nawet ze srebra nie będzie, to do 1500
    zł nie trzeba go nigdzie wpisywać ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2006-10-24 20:51:11
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 24-10-2006 o 20:08:18 Aretkka <a...@p...onet.pl> napisał:

    > Na podstawie oswiadczenia wprowadzasz na stan firmy.

    Czy coś takiego wystarczy:

    Oświadczenie
    o przekazaniu wyposażenia na stan firmy

    Oświadczam, że w dn. ____ przekazałem na stan swojej działalności
    gospodarczej pod nazwą ____ następujące wyposażenie: ____
    Wyposażenie to zostało zakupione przed rozpoczęciem działalności
    gospodarczej. Cena zakupu określona na podstawie faktury VAT nr ____
    wynosi: ____ zł.

    Podpis

    > Nie księgujesz w koszty.
    > Ale wprowadzając zyskujesz, że wydatki na utrzymanie tego sprzętu są
    > kosztem uzyskania przychodu, no trzeba tylko umieć wykazać ,że są
    > niezbedne do uzyskania przychodu.
    > To też oddzielne oświadczenie, że wprowadzasz na stan firmy, no i umiesz
    > udowodnic, że niezbedna jest Ci do pracy większa ilość zdjęć.

    z tym nie ma problemu bo jest mi to faktycznie potrzebne
    i mogę to udowodnić.

    Piotr

  • 13. Data: 2006-10-25 10:03:06
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    PiotrB. wrote:

    > a jeśli używam w działalności a kupiłem przed jej założeniem?

    Wtedy możesz (nie musisz) wprowadzić do EŚT. I amortyzować (w
    zależności od wartości jednorazowo lub w czasie). Nie ma możliwości
    wpisania czegoś kupionego przed DG do Ewidencji Wyposażenia. Nie są
    potrzebne żadne oświadczenia tylko wpis w EŚT. Jedynie w wypadku gdy
    nie możesz udowodnić ceny zakupu warto zrobić dodatkowy papierek:
    "Protokół wyceny własnej ŚT" zgodnie z ustawą wg cen z grudnia
    poprzedniego roku.

    > BTW. Kupuję kartę pamięci do aparatu foto używanego w DG
    > (wartość aparatu >1500zł) i wliczam ją sobie w koszty.
    > Czy ten aparat musi być wpisany do ewidencji środków trwałych?

    Możesz kupić na firmę kartę do "niefirmowego" aparatu i zaliczyć ten
    zakup w KUP. Zasada jest prosta musisz potrafić uzasadnić, że ta karta
    służy uzyskaniu przychodu. I przygotować sobie odpowiedź na pytanie
    kontroli: Czy robiąć tym aparatem "prywatne" (nie firmowe) zdjęcia
    korzysta pan z tej karty?

  • 14. Data: 2006-10-25 12:12:28
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >  Ale dopóty z okazji zrobienia go z platyny nie będzie wart ponad 3500 zł
    > to do EST nie musi trafić. A jak nawet ze srebra nie będzie, to do 1500

    ---------
    Opierasz się na czwartym rozdziale (koszty uzyskania przychodów) ustawy o
    p.d.o.o.f. to prosze zapoznaj się z Rozporządzeniami Rady Ministrów w sprawie
    KŚT: Dz.U.z 1999r. nr 112, poz,1317, z 2002r., nr 18, poz.169 oraz z 2004r. nr
    260, poz.2589
    Pozdrawiam Areta

  • 15. Data: 2006-10-25 12:18:00
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

    ------
    > Można prościej:

    Pieczątka firmy
    Oświadczenie Podatnika
    o przeznaczeniu danej rzeczy na cele firmy

    Z dniem .............. wprowadzam na potrzeby firmy, do celów działalności
    gospodarczej...............................
    W/w rzecz jest moją własnością.
    Podpis

  • 16. Data: 2006-10-25 12:22:32
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Aretkka wrote:

> [...]
    >
    > Z dniem .............. wprowadzam na potrzeby firmy, do celów
    > działalności gospodarczej...............................

    Tylko po co?
    Do ewidencji ŚT można wpisać i bez tego. A do Ewidencji Wposażenia nie
    da się nawet z najpiękniejszym oświadczeniem.

  • 17. Data: 2006-10-25 12:35:22
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 25-10-2006 o 12:03:06 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał:

    > Wtedy możesz (nie musisz) wprowadzić do EŚT. I amortyzować (w
    > zależności od wartości jednorazowo lub w czasie).

    muszę? a jeśli nie chcę amortyzować bo nie wiem czy mogę to zaliczyć
    w koszty? chodzi o to że pieniądze pochodziły z dotacji z Funduszu Pracy
    na rozpoczęcie działalności i dostałem je w maju 2006.
    Co teraz mogę z tym zrobić po takim czasie?
    Może wpisać wartość na 0zł?

    > Nie ma możliwości wpisania czegoś kupionego przed DGdo Ewidencji
    > Wyposażenia.

    Dlaczego?

> [...]
    > gdynie możesz udowodnić ceny zakupu warto zrobić dodatkowy papierek:
    > "Protokół wyceny własnej ŚT" zgodnie z ustawą wg cen z grudnia

    tu ok, bo mam fakturę VAT

> [...]
    > służy uzyskaniu przychodu. I przygotować sobie odpowiedź na pytanie
    > kontroli: Czy robiąć tym aparatem "prywatne" (nie firmowe) zdjęcia

    Odpowiadam, że nie korzystam, bo aparat też jest do celów DG.

    Piotr

  • 18. Data: 2006-10-25 15:16:18
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

    > Tylko po co?

    Dla porządku, dla spokojności.;-) To jednak zależy od wielkości
    przedsiębiorstwa.

    > Do ewidencji ŚT można wpisać i bez tego.
    A jak później wypisać?
    Po co się pocić przy kontroli skarbówki?.Grzebać w pamięci poniesione wydatki na
    utrzymanie tegoż środka trwałego. Ostatnio wprowadziłam pilarkę do przycinania
    drzewa,na paliwo za 800,oo netto, u z n a ł a m, że taka jest konieczność.
    Drzewa są trzy, więc będzie służyła a służyła.
    Pozdrawiam Areta

  • 19. Data: 2006-10-25 20:56:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Oct 2006, PiotrB. wrote:

    > Dlaczego?

    Jest problem z definicją kosztu uzyskania.
    Otóż kosztem uzyskania są wydatki poniesione w celu uzyskania
    przychodu, akcentując: *poniesione* w celu. Wydatek poniesiony
    w innym celu, a później przeznaczony na cele DG, do KUP nie
    chce pasować (nie ma zapisu że "przeznaczenie" powoduje prawo
    zaliczenia do KUP!) - chyba że przepis szczegółowy stanowi inaczej.
    I dla ST taki przepis jest (uwaga, dla WNiP już nie!) - wystarczy
    że rzecz jest *własnośćią* (lub współwłasnością) podatnika i jest
    *używana* na cele DG, aby móc ją ująć w EST a amortyzacja była KUP :)
    (z rzadkimi wyjątkiami, literalnie wymienionymi w ustawie).

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2006-10-25 21:31:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Oct 2006, Aretkka wrote:

    > Opierasz się na czwartym rozdziale (koszty uzyskania przychodów) ustawy
    > o p.d.o.o.f.

    Tak jest :) - wyłącznie *podatkowo*.

    > to prosze zapoznaj się z Rozporządzeniami Rady Ministrów w sprawie
    > KŚT: Dz.U.z 1999r. nr 112, poz,1317, z 2002r., nr 18, poz.169 oraz z 2004r. nr
    > 260, poz.2589

    No obejrzałem.
    Klasyfikuje ST dla celów statystycznych, powołuje się toto również na
    ustawę o *rachunkowości*.
    Zastrzegam że do sposobu rozpisywania ST w ewidencji PK (na księgach
    handlowych) się nie wtykam, co faktu że na KH *podatkowo* również
    powinien to być koszt - *nie ujęty* z p. widzenia podatku dochodowego
    w ewidencji. Na pewno tak jest przy "wprost" przy KPiR - ewidencja
    ŚToWNiP dla KPiR jest wprost (i osobno) zdefiniowana w ustawie
    (nie powołuje się więc na zewnętrzne definicje).
    Uzasadnienie do PK:
    1. rozporządzenie nie może naruszać ustawy(!) - jeśli ustawa stanowi
    że ST o WP <3500 podatnik *może* traktować jako "zwykły koszt"
    i że wtedy *nie wpisuje* ich do EST, to rozporządzenie nakazujące
    zrobić inaczej narusza Konstytucję
    2. o ile wiem konieczność innego rozliczania ST dla celów rachunkowych
    i podatkowych jest normą, i w zasadzie jak komuś się wyliczenia
    podatkowe (dla ST) pokrywają z rachunkowymi to kwalifikuje się
    ścisły nadzór i ukaranie ;), umówmy się że wiem iż znacząca większość
    podatników tak robi "dla wygody" :] - ale prawidłowo dla określania
    zasad rozliczania ST *powinny* wychodzić choćby inne czasy
    amortyzacji "rzeczywistej" (dla celów księgowych) i stosowane
    wg wartości "urzędowych" (dla celów podatkowych).
    Nie wiem czy jest *możliwe* aby jakiś rzeczowy składnik był uznany
    za ST dla celów rachunkowych a nie uznany dla celów podatkowych,
    mam pytanie pomocnicze: czy UoR przewiduje *możliwość* nie zaliczania
    do ST rzeczonego młotka za 5 zł, co do którego *uznajemy* że będzie
    używany ponad rok? AFAIK - tak, ale ja się nie znam na PK, :O

    Stanowiska że sprzętu o WP <3500 mimo użytkowania >1 rok można
    *nie* wpisywać do EST prowadzonej dla celów podatkowych, bo tak wynika
    *wprost* z ustawy - będę się twardo trzymał.
    Chyba, że ktoś wskaże mi przepis co najmniej ustawowy (może go uchylać
    umowa m-narodowa) dotyczący *tej* ewidencji. Podatkowej!

    IMO - fakt zaliczenia przedmiotowego młotka dla celów statystycznych
    jako ST nie jest tożsamy z zaliczeniem go do EST dla celów podatkowych.
    Również zaliczenie go z powodów rachunkowych *być może* może być
    rozbieżne z zaliczeniem dla celów podatkowych.
    Jest wysoce prawdopodobne, że zaliczenie rachunkowe i statystyczne
    jest to samo i tylko "próg istotności" przyjęty w politycze rachunkowej
    pozwala na określenie granicy obowiązkowości wpisu do EST rachunkowej.
    I nie żartuję: tego, czy w razie konieczności wypełniania druków
    RG-coś-tam (dla GUS) nie należy tego co potoczne nazywa się "wyposażeniem"
    (bo nie tylko idzie o wyposażenie ewidencjonowane, >1500 zł na KPiR
    i limitu "istotności" na PK - ale wszelkie, włącznie w owym młotkiem)
    również doliczyć do ewidencjonowanych - powiedzieć się nie podejmuję.
    Może tak być.
    Jednak dla celów *podatkowych* czegoś czego podatnik *nie chce* zaliczyć
    do ST w jedynego powodu - że ma WP <3500, bez względu na czas używania,
    ewidencjonować w EST *nie musi*.

    pzdr, Gotfryd