  • 31. Data: 2010-04-26 09:26:45
    Temat: Re: Brawo PSL: Pawlak chce znacznie ograniczyć składki na ZUS
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-04-26 10:41, Liwiusz pisze:

    > Państwa przez 99% swojego istnienia nie zajmowały się "pomaganiem w
    > przeżyciu".

    Tak. Były inne czasy, inne realia, inna świadomość społeczna.
    Nie wiem czy zauważasz, ale żyjemy w innych czasach niż za Mieszka
    Kosmatego.

    > Ten argument jest do niczego. Co to znaczy, że mają zły biznesplan?

    To znaczy że nie są w stanie zarobić właściwie.

    > Czy korepetytor udzielający korepetycji w weekendy ma zły biznesplan?

    Nie. I w czym problem? Udziela korepetycji i już.

    > Co
    > jest złego w działalności, która przynosi kilkaset złotych przychodu
    > miesięcznie?

    Nic. Dlatego owszem, ZUS powinien być liczony procentowo. Sęk w tym, że
    do tego musi być uczciwy naród.

    > Traktowanie Twojego argumentu poważnie powoduje, że nawet jeśliby ZUS
    > wynosił 10 tysięcy złotych,

    No więc doszliśmy do wniosku, że wadliwie jest skonstruowane liczenie
    zusu dla przedsiębiorców, bo nie jest zależne od zysku. I to jest do
    poprawki.

    > Jak widać wypłata emerytur nie jest jedyną możliwością zaprowadzenia
    > spokoju.

    Jak się ma sumienie z betonu....

    > Czym innym jest pomoc społeczna, a czym innym powszechny system
    > emerytur - niewydolny i skazany na bankructwo. Pomoc społeczna dla
    > naprawdę potrzebujących zawsze jest organizowana - czy to przez państwo,
    > czy przez organizacje pozarządowe.

    I jak ją zorganizujesz?

    > Jak widać nowy system się nie sprawdził. Bankrutuje.

    Bo Balcerowicz rozdupczył kraj. Więc trzeba to odbudować.

    > Argument, że albo państwowa emerytura albo zdechną jest z gruntu błędny.

    A co im pozostało?

    > Nie można być sędzią we własnej sprawie, chcesz się pytać tych, którzy
    > ulegli wypadkowi, czy chcą otrzymywać pomoc?

    No oczywiście, można stosować pogląd: Póki jestem młody, zdrowy, bogaty
    to żyję, a jak nie to do gazu. Ale mnie ten pogląd obrzydza.

    > Mylisz przyczyny ze skutkami. To, ze są takie, a nie inne aglomeracje,

    A jakie mają być? Chcesz zaorać śląsk, warszawę, truj-miasto i posadzić
    tam wsie? Ja tam akurat uwielbiam wieś, ale obecny świat to już nie same
    wsie + dwór jaśnie pana.

    > to że rodziny nie mają dzieci,

    Mają i to nadmiar skoro się powiększyło o 100% w ciągu 30 lat.

    > to, że ludzie nie odkładają na
    > przyszłość, to właśnie jest skutek istnienia obowiązkowych ubezpieczeń.
    > Gdyby ubezpieczeń nie było (a w przyszłości mam nadzieję, że nie
    > będzie), sytuacja by wróciła do normy.

    Jajco prawda. Tak samo by nie odłożyli. Pracodawca by płacił tyle samo,
    albo niewiele więcej jak znam życie, a do tego różne rzeczy mogłyby
    zjeść te oszczędności.

    > Patrz przyszłościowo, a nie w danym momencie. Za 100 lat będzie tam
    > więcej kolorowych (oraz Polaków) niż samych Szwedów.

    No i co? Będzie im się żyło nadal dobrze? To luz. Poza tym, co mnie
    obchodzi za 100 lat? Z jednej strony chcesz zabijać starych i chorych, a
    martwisz się o coś za 100 lat?

    > Ani Polska, ani USA nie są gospodarką stricte kapitalistyczną.

    Bo taka nie ma prawa istnieć.

    > Tam jest "ordnung oddolny", w Polsce nieznany i niewprowadzalny na
    > masową skalę.

    No więc trzeba wprowadzić odgórny, a do tego kształcić nowe pokolenia w
    oddolnym.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 32. Data: 2010-04-26 09:27:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > No więc trzeba go uczynić porządnym, a nie uznać, że skoro dziecko
    > bałagani, to mu rączki utniemy.

    Jest to z zasadny niemożliwe. Trudno bowiem uzasadnić tezę, że dzieci
    Kowalskiego nie utrzymają swoich rodziców, natomiast dzieci Kowalskie
    utrzymają rodziców Nowaka, dzieci Nowaka utrzymają rodziców Kowalskiego
    i do tego jeszcze koszt urzędnika w ZUS.

    > W którym momencie? Ja uważam, że trzeba ich wspierać.

    To już zupełne kuriozum - pracujący mają odkładać dla siebie, dla
    obecnych emerytów, oraz dla tych, którym się nie chce pracować. Wiesz
    jak się takich ludzi kiedyś nazywało? Niewolnikami. Tyle że niewolnik
    miał szansę na wolność, a w obecnym stanie prawnym wypisać się legalnie
    z tego bankruta nie sposób.

    > A jak chcesz rozwiązać sytuację obecnych emerytów?

    Istnieją propozycje, np. aby przeznaczać na ten cel pieniądze z
    prywatyzacji, albo (i) podatek celowy na ten cel, zmniejszany co roku
    wraz ze zmniejszaniem się beneficjentów. Tak, wiem, im wcześniej by się
    to zrobiło, tym byłoby łatwiej, tylko że to wcale nie jest argument,
    aby teraz dalej w to bagno brnąć.

    --
    Liwiusz

  • 33. Data: 2010-04-26 09:41:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-04-26 09:50, Przemysław Adam Śmiejek wrote:
    > Dlaczego? Niemcy nie mają zamkniętej granicy, takoż Szwecja. Co ma
    > zamknięcie granicy do porządnego systemu?

    Niestety ten "porządny" system bazuje na błędnych założeniach.

    W czasach kiedy Bismarck wprowadzał ubezpieczenia emerytalne średnia
    długość życia była niższa niż wiek emerytalny.

    Tak więc statystycznie rzecz biorąc ubezpieczenie emerytalne należy
    postrzegać jako ordynarny skok na kasę.

    Obecnie średnia długość życia wzrosła. Zmieniła się też struktura
    demograficzna społeczeństwa. W konsekwencji czego coraz większa część
    dochodów jest zabierana na reanimację chorego systemu. I tak kasa jest
    zabierana bez jakiejkolwiek gwarancji naprawy tego systemu.

    Powiedziałbym nawet więcej, z blisko 100% gwarancją porażki.

> [...]
    > emerytów musi być utrzymane z naszej pracy + nasza praca musi wystarczyć
    > do utrzymania nas potem. Gdyby Balcerowicz nie rozwalił kraju, to byłoby

    Padnie, padnie. I to im szybciej, tym lepiej.

    Piszę to pomimo tego, że większość swojego życia zawodowego mam poza
    sobą i przez cały ten czas moi pracodawcy odprowadzali całkiem tłuste
    składki na ubezpieczenie emerytalne.

    A padnie dlatego, że ludzie potrafią myśleć i liczyć.

    I póki będzie alternatywa polegająca na możliwości emigracji i/lub
    wykorzystaniu prawodawstwa unijnego (składki z DG płacisz w tym kraju w
    którym masz umowę o pracę) to ludzie będą optymalizowali koszty.

    Dlatego napisałem, że jedyną szansą na "uratowanie" systemu jest raczej
    wariant białoruski.

    > Oczywiście. Bo inaczej trzeba by zabić obecnych emerytów.

    Czemu zawsze jest wytaczany ten durny argument?!

    Jeśli obecni emeryci nie zgromadzili majątku pozwalającego na
    samodzielne utrzymanie po zakończeniu działalności zawodowej, to
    przecież na ogół mają dzieci, które powinny i mogą łożyć na utrzymanie
    swoich rodziców.

    Jeśli taka droga zawiedzie, to zawsze jest jeszcze system pomocy
    społecznej, który i tak zajmuje się osobami niezaradnymi życiowo lub
    potrzebującymi pomocy.

    Tak więc jest inna opcja i niekoniecznie trzeba wyciąć całe pokolenie.

    Natomiast właśnie brnięcie w system, który by design nie jest stabilny w
    konsekwencji może spowodować znacznie więcej szkody.

    Piotrek

  • 34. Data: 2010-04-26 09:57:55
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-04-2010 o 11:26:45 Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    napisał(a):

    > No więc trzeba wprowadzić odgórny, a do tego kształcić nowe pokolenia w
    > oddolnym.

    A to jest hit sezonu, tak straszny że aż śmieszny

    --
    Tomek

  • 35. Data: 2010-04-26 10:39:36
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-04-26 11:41, Piotrek pisze:
    > I póki będzie alternatywa polegająca na możliwości emigracji i/lub
    > wykorzystaniu prawodawstwa unijnego (składki z DG płacisz w tym kraju w
    > którym masz umowę o pracę) to ludzie będą optymalizowali koszty.

    Ale w UE też jest system socjalny...

    > Dlatego napisałem, że jedyną szansą na "uratowanie" systemu jest raczej
    > wariant białoruski.

    Tzn?

> [...]
    > samodzielne utrzymanie po zakończeniu działalności zawodowej, to
    > przecież na ogół mają dzieci, które powinny i mogą łożyć na utrzymanie

    A jeśli nie? Jeśli dzieci nie ma albo są biedne albo nie chcą mieć z
    mamusią nic wspólnego?

    > Jeśli taka droga zawiedzie, to zawsze jest jeszcze system pomocy
    > społecznej, który i tak zajmuje się osobami niezaradnymi życiowo lub
    > potrzebującymi pomocy.

    Czyli system socjalny ma zostać. Tylko przydział socjalu będzie wg uznania.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 36. Data: 2010-04-26 11:27:09
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-04-26 11:27, Liwiusz pisze:
    > To już zupełne kuriozum - pracujący mają odkładać dla siebie, dla
    > obecnych emerytów, oraz dla tych, którym się nie chce pracować.

    Dla tych ostatnich nie.

    Co do odkładania na innych -- owszem, to kara za Balcerowicza. Nic na to
    nie poradzisz... Taki pech się narodowi zdarzył i teraz naród musi jakoś
    z tego wyjść. Jak wyjdzie, to już będzie z górki.

    Wiesz
    > jak się takich ludzi kiedyś nazywało? Niewolnikami. Tyle że niewolnik
    > miał szansę na wolność,

    Jaką? Zależy w jakim systemie niewolniczym.

    > a w obecnym stanie prawnym wypisać się legalnie
    > z tego bankruta nie sposób.

    Zawsze możesz emigrować do innego państwa.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 37. Data: 2010-04-26 11:33:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > nie poradzisz... Taki pech się narodowi zdarzył i teraz naród musi jakoś
    > z tego wyjść. Jak wyjdzie, to już będzie z górki.

    Co Ty z tym Balcerowiczem? A 40 lat powszechnej szczęśliwości, którą
    ponownie chcesz zaprowadzać to pies?

    > Zawsze możesz emigrować do innego państwa.

    I to jest dobry sposób oceny państwa. Obecnie dużo osób emigruje,
    sporo "emigruje ekonomicznie", "zakładając firmy" za granicą, po
    przykręceniu śruby byłoby tylko gorzej.

    --
    Liwiusz

  • 38. Data: 2010-04-26 11:35:43
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-04-26 13:33, Liwiusz pisze:
    > Co Ty z tym Balcerowiczem? A 40 lat powszechnej szczęśliwości, którą
    > ponownie chcesz zaprowadzać to pies?

    No Balcerowicz spory majątek narodowy rozwalił na amen i doprowadził do
    bankructwa Polski. Więc teraz jakoś musimy z tym żyć.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 39. Data: 2010-04-26 11:50:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > No Balcerowicz spory majątek narodowy rozwalił na amen i doprowadził do
    > bankructwa Polski. Więc teraz jakoś musimy z tym żyć.

    No widzisz, jak wszystko prosto sobie umiesz wytłumaczyć :)

    --
    Liwiusz

  • 40. Data: 2010-04-26 12:27:24
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-04-26 12:39, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Tzn?

    Zamknięcie granic + zamordyzm.

    > A jeśli nie? Jeśli dzieci nie ma albo są biedne albo nie chcą mieć z
    > mamusią nic wspólnego?

    To istnieją takie wynalazki jak świadczenia alimentacyjne, umowy o
    dożywocie, odwrotne hipoteki czy w końcu pomoc socjalna.

    Tak ja Ci napisał Liwiusz:
    Paradoksem obecnego systemu jest fakt, że rzekomo dzieci Kowalskich są
    zbyt biedne, żeby utrzymać swoich rodziców natomiast nie mają
    najmniejszych problemów żeby otrzymać innych emerytów i przy okazji
    urzędnika w ZUS.

    > Czyli system socjalny ma zostać. Tylko przydział socjalu będzie wg uznania.

    System socjalny zawsze będzie istniał bo - używając Twojej argumentacji
    - chyba nie chcesz zabić wszystkich mających problemy lub niezaradnych
    życiowo.

    Natomiast według mnie jest istotna różnica pomiędzy finansowaniem pomocy
    socjalnej z podatków i zabieraniem tych samych pieniędzy na bliżej
    nieokreślone świadczenia emerytalne w przyszłości (czyli obiecywaniem
    gruszek na wierzbie).

    Piotrek