  • 1. Data: 2002-03-15 10:19:20
    Temat: BLAD w PIT 37? Ulga budowlana - ZNIKAJACA czesci odliczenia??
    Od: "Jacek Maliszewski" <J...@s...home.pl>

    Witam serdecznie
    Mam pytanie do specjalistow prawnikow.
    Wlasnie wypelnilem PIT 37 (wraz z zona).
    Mielismy w ubieglym roku wydatek na zakup nowego mieszkania oraz dodatkowo
    wydatki remontowe w starym mieszkaniu.
    Zadnego z dwoch limitow nie przekroczylismy!

    I teraz do rzeczy. Po podliczeniu wszystkich danych okazalo sie, iz mamy do
    odliczenia z tytulu wydatkow mieszakniowych 29 tys 61,77 zlotych od podatku.
    W roku 2001 zostaly pobrane zaliczki na podatek (od kilku moich pracodawcow
    oraz zony lacznie) w wysikosci 17 ty 557,5 zlotych.
    Oznacza to, iz w tym roku odzyskamy z US tylko te zaplacone zaliczki - czyli
    17.557,50
    Do odliczenia w przyszlych latach pozostaloby wiec jeszcze 11.504,27
    (29061,77-17557,5).
    Nieststy po przeniesieniu wszystkich cyfr (zgodnie z instrukcja do PIT 37)
    pojawia sie informacja:
    'ULGI MIESZKANIOWE DO ODLICZENIA W LATACH NASTEPNYCH" - 6.854,13 ZŁ"
    W ten sposob zniknelo mi 4650,14 do odliczenia!! (11504,27-6854,13)

    Czy to jakis blad w PIT? Czy Ustawodawca tak skonstruowal to specjalnie, bym
    nie mogl odliczyc calosci mieszkania - mimo iz nie przekroczylo ono wartosci
    161 tys zlotych?

    Bardzo prosze o pomoc przyjazne dusze.

    Jacek Maliszewski
    analityk Bankier.pl
    www.bankier.pl

  • 2. Data: 2002-03-15 11:03:06
    Od: "P. L." <l...@i...pl>

    W pit-37 (akurat tu) nie ma błędu.
    Błędnie rozumujecie.
    Do poz 117 wpisujecie 29 061,77 zł.
    Do poz 118. wpisujecie kwotę nie przekraczającą poz. 116.
    U was prawdopodobnie to samo co poz.116.
    Na lata następne (poz. 119) przejdzie różnica poz.117 i poz. 118.
    Do poz. 120 wpiszecie prawdopodobnie zero (chyba, że poz. 118 < poz.116).
    Do poz. 121 wpiszecie 17 557,50.
    Wynik jest taki, że zwrócą Wam całą zaliczkę (poz. 120 = poz 123).
    A liczba z poz. 119 przejdzie do odliczenia w latach następnych.
    P.L.

  • 3. Data: 2002-03-15 18:19:32
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@s...home.pl>

    Użytkownik P. L. <l...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a6skfc$8vs$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > Wynik jest taki, że zwrócą Wam całą zaliczkę (poz. 120 = poz 123).
    > A liczba z poz. 119 przejdzie do odliczenia w latach następnych.

    Hmm ale u nas sa jeszcze 4 rubryki zawierajace skladki zdrowotne,
    ubezpieczenie, itp. Jak od podatku naliczonego (okolo 30 tys pln) odlicze te
    skladki, to zostaje okolo 22 tys pln. Potem mam pozycje - ulgi
    pomniejszajace podatek - 29 tysiecy zlotych. I dalej jest zdanie "Jesli
    pozycja (29 tys zlotych) jest mniejsza od pozycji (22 tysiace zlotych - po
    odjeciuc skaldek zdrowotnych), to przepisujemy pozycje (22 tys zlotych). I
    stad ta roznica.
    Potem mamy - pobrane zaliczki - 17,5 tys zlotych. Dalej - nadplata podatku -
    17,5 tys zlotych
    I wreszcie - kwota ulgi do odliczenia od podatku w roku przyszlym - 6,5 tys
    zlotych

    A powinno byc do cholery 29 (tyle mam do odliczenia) - 17,5 (tyle odzyskam w
    tym roku) = 11,5 (tyle jeszcze powinienem odzyskac.

    A moze blad jest w systemie ELFIN PIT? Caly PIT 37 wypelnialem za pkn oca
    tego wlasnie pogramu hmmm

    Malin

    --

    Jacek Maliszewski
    Analityk Bankier.pl / Euromoney.pl

  • 4. Data: 2002-03-16 08:23:50
    Od: "P. L." <l...@i...pl>

    Weź do ręki papierowy druk (lub jeśli musisz z internetu).
    Wszystko jest tam wyjaśnione krok po kroku.
    P.L.

  • 5. Data: 2002-03-16 14:06:22
    Od: "Jacek Maliszewski" <J...@s...home.pl>

    Użytkownik P. L. <l...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a6uvgp$f96$...@n...tpi.pl...
    > Weź do ręki papierowy druk (lub jeśli musisz z internetu).
    > Wszystko jest tam wyjaśnione krok po kroku.

    Sorki, ze jeszcze raz zawracam glowe.
    Juz chyba wiem skad cale to zamieszanie.

    W pozycji 116 "Podatek po odliczeniach" - 22207,64
    W pozycji 117 "Odliczenia od podatku wydatkow mieszakniowych - wykazane z
    zalaczniku PIT/D" - 29061,77
    W pozycji 118 "Ulgi mieszkaniowe do odliczenia w roku podatkowym" - 22207,64
    (kwota 117 jest wieksza od 116, wiec przepisujemy 116)
    W pozycji 119 "Ulgi mieszkaniowe do odliczenia w latach nastepnych" -
    6854,13 (od kwoty 117 odejmujemy 118)

    I dalej w czesci J
    W pozycji 120 "Podatek nalezny (od kwoty 116 odejmujemy 118)" = 0
    W pozycji 121 "Suma zaliczek pobranych przez platnikow" - 17557,50
    W pozycji 123 "Roznica pomiedzy suma zaliczek pobranycha podatkiem naleznym,
    nadplata" - 17557,50

    Czyli rozumuje tak. w tym roku odzyskam owe 17557,50 (czyli calosc pobranych
    zaliczek) a w przyszlym 6854,13 (pozycja 119)
    Razem da mi to 24411,63

    A powinienem przeciez lacznie odzyskac 29061,77 (pozycja 117). Czyli nie
    odlicze roznicy miedzy ta kwota a 24411,63 (4650,14)

    Czy wobec tego uda mi sie odliczyc calosc przyslugujacej ilgi w wysokosci
    29061,77 , czy tylko 24411,63 ?

    Teraz chyba dokladniej sprecyzowalem moje pytanie

    Jacek Maliszewski

  • 6. Data: 2002-03-18 06:55:29
    Od: "nowac" <g...@p...onet.pl>

    > W pozycji 116 "Podatek po odliczeniach" - 22207,64
    no wlasnie - tyle podatku powinienes zaplacic za 2001 rok a nie te twoja
    zaliczke 17kpln i stąd sie biora wszystkie twoje problemy z rachowaniem!!!

  • 7. Data: 2002-03-18 07:58:11
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@s...home.pl>

    > no wlasnie - tyle podatku powinienes zaplacic za 2001 rok a nie te twoja
    > zaliczke 17kpln i stąd sie biora wszystkie twoje problemy z rachowaniem!!!

    Ale co ma to do rzeczy. Czy fakt, ze zaplacone zostaly mniejsze zaliczki,
    niz byc powinny pomniejsza wysokosc ulgi mieszkaniowej? Zgodnie z
    zalacznikiem PIT/D mam do odliczenia z tyt. wydatkow mieszkaniowych ponad
    29kpln. W tym roku zaplacilem 17kpln podatku (fakt, ze powinienem doplacic
    jeszcze 5 kpln tak by bylo 22 kpln). Odzyskuje jednak cale te 17kpln. To
    oznacza, ze z naleznej ulgi 29 kpln pozostalo jeszcze 12 kpln. Te 12 kpln
    odzyskalbym za rok (pod warunkiem, ze zaplace tyle wlasnie podatku).
    Natomiast PIT 37 pokazuje mi, ze za rok bede mogl odliczyc juz tylko 7 kpln.

    Cos mi tu nie gra. Ustawodawca nie uzlaeznil wysokosc naleznej ulgi (19%
    wartosci zakupionego nowego mieszkania od developera, koterego warto nie
    moze przekraczac 161 tysiecy zlotych. U mnie nie przekroczylo, wiec mam
    prawo do calej 19% wartosci mieszkania ulgi.) od tego czy zaplacilem pelna
    zaliczke na podatek, czy tylko czesc.

    dyby trzymac sie dkladnie PIT37, to ulga mieszkaniowe zmniejsza sie z 19% do
    15,5% wartosci mieszkania.
    Moim zdaniem cos tu jest nir tak :((

  • 8. Data: 2002-03-18 08:14:12
    Od: "nowac" <g...@p...onet.pl>

    > Ale co ma to do rzeczy. Czy fakt, ze zaplacone zostaly mniejsze zaliczki,
    > niz byc powinny pomniejsza wysokosc ulgi mieszkaniowej?
    bo dostane bialej goraczki - pewnie ze nie ma nic do rzeczy twoja zaliczka,
    jeszcze raz od poczatku
    z pitu wynika ze "116 "Podatek po odliczeniach" - 22207,64" - tak?
    tzn ze tyle powinienes za 2001 rok ZAPLACIC fiskusowi i dokladnie tyle
    pomniejsza sie przyslugujace tobie odliczenie i nie chce mi sie wiecej
    pisac bo chyba i tak to nic nie zmieni
    podam ci taki przyklad - ja nie zaplacilem w ub. roku ani 1pln podatku(a
    dokladniej zalicki na ten podatek) a powinienem np tyle co ty 17kpln - czy
    to twoim zdaniem oznacza ze powinienem cala kwote przyslugujacych mi
    odliczen na drugi rok???!!!!!
    BZDURA

  • 9. Data: 2002-03-18 12:18:16
    Od: b...@b...pl (bgl)

    Jacek Maliszewski wrote:

> [...]
    > prawo do calej 19% wartosci mieszkania ulgi.) od tego czy zaplacilem pelna

    Kochany! chcesz byc w zgodzie z wlasnym rozumowaniem, to najpierw doplac podatek
    do wysokosci 22kpln a potem zazycz sobie zwrotu calej tej kwoty!
    Moze nareszcie zrozumiesz

    Bożena

    --
    Myslisz o otworzeniu wlasnego sklepu internetowego?
    A moze o wynajeciu stoiska w wirtualnym pasazu?