  • 21. Data: 2009-09-14 06:59:25
    Temat: Re: Amortyzacja jednorazowa samochodu
    Od: spp <s...@o...pl>

    Piotrek pisze:

    > Oraz o debilizmy typu ferrari z kratką, które powstają tylko dlatego
    > ażeby dostosować się do pazernej, fiskalnej polityki państwa.

    A ta polityka to tak z powietrza się bierze czy jest efektem 'pracy'
    podatników? Gdyby nie było powszechne wrzucanie osobistych wydatków w
    koszty działalności nie byłoby takich przepisów. Reakcją podatników jest
    więc ich omijanie, potem ustawodawca coś doprecyzuje, podatnik zmieni,
    ustawodawca poprawi, itd... Sprzężenie zwrotne które już doprowadziło
    np. do tego że co podatek to inna definicja tego samego. :)

    A mi chodziło o jednoznaczne określenie co wolno a co nie. Dlatego
    powinno dopuścić odliczanie od wszystkich pojazdów w firmie albo tylko
    np. od ciężarowych ale wtedy tak zdefiniować pojazd ciężarowy że ferrari
    albo cinquecento z kratką się nie załapią w żaden sposób. :)

    --
    spp

  • 22. Data: 2009-09-14 07:48:59
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    spp wrote:

> [...]
    > np. od ciężarowych ale wtedy tak zdefiniować pojazd ciężarowy że ferrari
    > albo cinquecento z kratką się nie załapią w żaden sposób. :)

    IMHO, mylisz skutki z przyczynami.

    To, że podatnicy kombionują wynika przede wszystkim z:
    - nadmiernego fiskalizmu (hint: krzywa Laffera)
    - komplikowania prawa (porównaj choćby ustawę Wilczka z obecną ustawą)
    - fatalnej jakości stanowionego prawa
    - naruszania stanowionego prawa przez władzę wykonawczą (choćby
    przekraczanie delagacji ustawowych podczas wydawania rozporządzenia "o
    KPiR").

    Piotrek

  • 23. Data: 2009-09-14 07:54:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    spp wrote:

> [...]
    > np. od ciężarowych ale wtedy tak zdefiniować pojazd ciężarowy że
    > ferrari albo cinquecento z kratką się nie załapią w żaden sposób. :)

    Ale za to załapie się pojazd, w którym przestrzeń bagażowa
    mierzona po podłożu w części, gdzie mozna postawić przegrodę pionową
    do wysokości linii okien jest większa od części przeznaczonej konstrukcyjnie
    do przewozu kierowcy bez uwzględnienia masy fotela i innych części, których
    wymontowanie mogłoby spowodować zmiany w rozliczaniu podatku dochodowego?

    Naprawdę wierzysz w proste podatki?

  • 24. Data: 2009-09-14 08:20:05
    Od: spp <s...@o...pl>

    Piotrek pisze:

    > IMHO, mylisz skutki z przyczynami.

    Nie, to jest sprzężenie zwrotne. :)

    --
    spp

  • 25. Data: 2009-09-14 08:20:59
    Od: spp <s...@o...pl>

    cef pisze:

> [...]
    > wymontowanie mogłoby spowodować zmiany w rozliczaniu podatku dochodowego?

    :)

    Nawet nie próbuję zrozumieć. ;)

    > Naprawdę wierzysz w proste podatki?

    Prostsze - zawsze możliwe. :)

    --

    spp

  • 26. Data: 2009-09-14 10:35:50
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Sep 14, 8:59 am, spp <s...@o...pl> wrote:

> [...]
    > np. od ciężarowych ale wtedy tak zdefiniować pojazd ciężarowy że ferrari
    > albo cinquecento z kratką się nie załapią w żaden sposób. :)

    widzę, że dostrzegasz tylko "problem ciężarówek - nie ciężarówek", ale
    tu nie (tylko) o to chodzi.
    Dlaczego w ogóle ograniczać odliczanie VAT od innych pojazdów?
    Przecież jest mnóstwo przedsiębiorców (zaryzykuję: większość), którzy
    nie potrzebują ciężarówek, a jednak potrzebę szybkiego przemieszczania
    się mają. A skoro samochód służy im do osiągania przychodu, to
    odliczenie VAT powinno być oczywiste. Tak jak mogą odliczyć VAT od np.
    długopisów (którymi przecież - o zgrozo - mogliby rozwiązywać
    krzyżówki).
    Dlaczego to urzędnik ma decydować, co w DG jest opłacalne, a co nie?
    Dlaczego nie pozostawić przedsiębiorcy decyzji czy potrzebuje np.
    peugeota 407 czy może bardziej mitsubishi L200 (wybór modeli
    przykładowy).

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 27. Data: 2009-09-14 11:14:10
    Od: spp <s...@o...pl>

    Jarek Andrzejewski pisze:

    > widzę, że dostrzegasz tylko "problem ciężarówek - nie ciężarówek", ale
    > tu nie (tylko) o to chodzi.

    Ale dlaczego pominąłeś pierwsze zdanie - dopuścić odliczenie dla
    wszystkich pojazdów?

    --
    spp

  • 28. Data: 2009-09-14 11:26:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Sep 2009, spp wrote:

    > A ta polityka to tak z powietrza się bierze czy jest efektem 'pracy'
    > podatników? Gdyby nie było powszechne wrzucanie osobistych wydatków w koszty
    > działalności nie byłoby takich przepisów.

    Kiedy *taki* przepis akurat powoduje bzdurne efekty u kogoś, kto
    używa samochodu do DG.
    Chcą uniknąć "osobistych wydatków w kosztach"? - no to na tak trudne
    wypadki, jak samochód osobowy, można rozważyć zasadę "złapanie na
    jednym użyciu dla celów osobistych powoduje wylot z kosztów
    i zwrot VAT za ostatnie 5 lat" i tyle. Przewożenie osób "nie
    związanych z DG" (czyli również np. małżonka nie płacącego ZUS
    od osoby współpracującej...) jest "osobiste" :>

    Podpowiem, że na to że podatnik "prawidłowo" (jak każdy, kto nie
    ma "dojścia do służbowej osobówki") kupi sobie *osobny* samochód
    do korzystania osobistego i będzie "podkradał" "odliczalną"
    benzynę metody nie ma - ale nie ma jej również dziś, o przydatności
    ledwo jeżdżących Nysek i Żuków do tego celu jest co nie co
    w archiwach grupy :> (z akcentam na najważniejszą cechę: "dużo
    pali"!)

    Tyle, że idea VAT stoi w poprzek.

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2009-09-14 12:59:20
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > związanych z DG" (czyli również np. małżonka nie płacącego ZUS
    > od osoby współpracującej...) jest "osobiste" :>

    I w konsekwencji większość będzie miała samochody an kilometrówce oraz
    będzie się okazywało, że te 10 km w celach osobistych na 10 tysięcy km w
    celach związanych z DG to było akurat wtedy kiedy podatnik został
    "złapany" na przewożeniu małżonki ...

    Albo przepisy będą skarżone ze względu na bezwzględnie słabą
    proporcjonalność pomiędzy winą i karą ...

    Piotrek

  • 30. Data: 2009-09-14 14:22:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Sep 2009, Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]

    [1]

    [2]

> [...]
    > Przecież jest mnóstwo przedsiębiorców (zaryzykuję: większość), którzy
    > nie potrzebują ciężarówek, a jednak potrzebę szybkiego przemieszczania

    Dobrze, ale skupil się na innym problemie: na *prostym kryterium*.
    I oczywiście druga wersja to tak jak piszesz, ale również masz
    wersję pierwszą!

    > A skoro samochód służy im do osiągania przychodu, to
    > odliczenie VAT powinno być oczywiste.

    Zgoda.
    Problemem jest zaliczanie w KUP wydatków osobistych, a o ile:

    > Tak jak mogą odliczyć VAT od np.
    > długopisów (którymi przecież - o zgrozo - mogliby rozwiązywać
    > krzyżówki).

    ...taki długopis to kwota drobna, to samochód już niekoniecznie.
    Dlatego fiskus macha ręką na długopis, zarówno u prowadzącego
    DG jak i pracownika :>, a na samochód już nie.

> [...]
    > Dlaczego nie pozostawić przedsiębiorcy decyzji czy potrzebuje np.
    > peugeota 407 czy może bardziej mitsubishi L200 (wybór modeli

    Przykładowo to fiskus musiałby mieć możliwość ukarania podatnika
    za korzystanie dla celów osobistych tak, aby to się *nie
    opłacało* (statystycznie).
    Tak jest tylko w zakresie wyposażenia (art.23.1.49), a z powodu
    zaliczania ST do KUP jedynie pośrednio (poprzez amortyzację)
    ten przepis nie ma wprost zastosowania do ST: można jedynie
    usiłować "wymusić" na podatniku wyłącznie z kosztu części
    wydatków, a to US musiałby każdą "część" udowodnić, nie ma
    tak ostrej (jak w przypadku wyposażenia) kary w postaci
    natychmiastowego "wylotu" z kosztów po stwierdzeniu używania
    w celach osobistych (a tym samym "prośby" o korektę VAT :))
    jak w tym przepisie (o wyposażeniu).

    IMVHO, taki przepis mógłby być skuteczny :>, ale chyba są
    orzeczenia ETS że byłby zbyt restrykcyjny; znaczy z tego co
    pamiętam, ETS coś orzekał że wystarczy "częściowe" korzystanie
    z ST, aby mogło przysługiwać odliczenie VAT, kontekstu
    już nie pamiętam.

    pzdr, Gotfryd