  • 1. Data: 2004-02-18 10:16:50
    Temat: 10% przy sprzedaży mieszkania
    Od: "Marek MANO" <m...@w...poczta.onet.pl>

    Czy ktoś wie, co przyświecało ustawodawcy nakładając haracz 10% od zbycia
    nieruchomości?
    Wiedziałem, że nasze prawo do lekkich dla kieszeni nie należy, ale czegoś
    takiego się nie spodziewałem.

    Myślałem, że te 10% dotyczy jedynie tych, którzy realizowali dużą ulge
    budowlaną i chodzi o to, by sprekulacyjnie nie wyciągać pieniędzy z budżetu.
    Wtedy te 10% byłoby ograniczało zysk ze spekulacji i chęć do podjęcia
    działań spekulacyjnych.
    A tu okazuje się, że dotyczy to kazdego, czyli kupując 6 miesięcy temu
    mieszkanie na rynku wtórnym (zero ulgi budowlanej), na które mi obecnie
    odeszła ochota, popełniłem błąd wyrażony w żywym pieniądzu na 10% wartości
    tych 4-rech ścian. No, Qrczaki - 2% podatku od umów - niech się nażrą, ale
    10%? No, nie pierwszym jestem, który uwierzyć nie może i pewnie nie
    ostatnim, ale może wracając do pytania: co przyświeca temu podatkowi (oprócz
    chęci łupienia)?

    Mam też pytanie z innej beczki: Chciałbym nabyć społdzielcze własnościowe
    prawo do lokalu jako przydział (nowa inwestycja spółdzielni) na spółkę. W
    umowie ze spółdzielnią nie ma określonych udziałów w inwestycji. Wobec tego,
    w przypadku przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania na
    finansowanie wkładu budowlanego w spółdzielni - czy US przyjmie arbitralnie,
    że udziału są 50/50, czy możemy sobie (z dziewczyną współfinansującą wkład)
    napisac papier określający dowolnie nasze udziały. Idea jest tak, żeby całą
    kwote uzyskaną ze sprzedaży starego, przeznaczyć na część nowego, które nie
    jest 2x droższe od starego.

    Namieszałem , ale może da się przebrnąć. Proszę o pomoc :)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek MANO

  • 2. Data: 2004-02-18 12:06:26
    Temat: Re: 10% przy sprzedaży mieszkania
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Marek MANO wrote:

> [...]
    > nieruchomości?
    > Wiedziałem, że nasze prawo do lekkich dla kieszeni nie należy, ale czegoś

    Czego ?

> [...]
    > 10%? No, nie pierwszym jestem, który uwierzyć nie może i pewnie nie
    > ostatnim, ale może wracając do pytania: co przyświeca temu podatkowi

    Mysle ze "przyswieca" chec "zapobiezenia spekulacjom".
    za 5 lat sprzedasz bez podatku...

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-02-18 12:54:03
    Od: "Marek MANO" <m...@w...poczta.onet.pl>

    bosz wrote:

    > Czego ?
    podatku

    > Mysle ze "przyswieca" chec "zapobiezenia spekulacjom".
    > za 5 lat sprzedasz bez podatku...

    jeśli chodzi o wyłudzanie ulgi budowlanej - wystarczy nakazać zwrot tej
    ulgi.
    Podatek dotyczy wszystkich, także tych nie korzystających z ulgi. Nic od
    budżetu nie dostałem - każą mi płacić 10% pieniędzy, które mi lekko ni
    przyszły.
    Kiedy pojawił się ten podatek?
    lekko OT: Jak mi znajomi bardziej przytomni mówili, że żyjemy w republice
    bananowej, to im 10 lat temu nie wierzyłem. Ja wtedy cieszyłem sie wtedy,
    jak i inni, liberalną ustawą Rakowskiego. Byli bardziej doświadczeni i
    przewidywali ścieżkę rozwojową krajów takich, jak nasz.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek MANO

  • 4. Data: 2004-02-18 13:24:19
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Marek MANO wrote:

    > podatku

    > jeśli chodzi o wyłudzanie ulgi budowlanej - wystarczy nakazać zwrot tej
    > ulgi.

    No i TEZ tak jest...

    > Podatek dotyczy wszystkich, także tych nie korzystających z ulgi. Nic od
    > budżetu nie dostałem - każą mi płacić 10% pieniędzy, które mi lekko ni
    > przyszły.

    NIkt ine kaze sprzeawac NOWYCH rzeczy.

    Nieruchomosc jest NOWA przez 5 lat, "ruchomosc" przez 6 miesiecy

    > Kiedy pojawił się ten podatek?

    hooo hooo...

    Chyba ze chodzi o zryczaltowany - 10%..

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-02-18 13:37:15
    Od: "Marek MANO" <m...@w...poczta.onet.pl>

    bosz wrote:

    > NIkt ine kaze sprzeawac NOWYCH rzeczy.
    ani używanych... Poza tym mieszkanie kupiłem używane

    > Chyba ze chodzi o zryczaltowany - 10%..
    o ten właśnie

    --
    Pozdrawiam,
    Marek MANO

  • 6. Data: 2004-02-18 13:50:08
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Marek MANO wrote:

    > ani używanych... Poza tym mieszkanie kupiłem używane

    Po co siepytasz, jak nie czytsz odpowiedzi...
    Nieruchomosc jest "uzywana" jesli ja TY uzywaz
    5 lat.
    Wiec kupujesz uzywana a sprzedajesz nowa...

    Boguslaw

  • 7. Data: 2004-02-18 15:06:45
    Od: "Pawel Nawrocki" <p...@o...pl>

    >10% od zbycia nieruchomości?
    > Wiedziałem, że nasze prawo do lekkich dla kieszeni nie należy, ale czegoś
    > takiego się nie spodziewałem.

    no ale jak sie zobowiazesz ze w przeciagu nastepnych 2 lat pieniadze
    przeznaczysz na cele mieszkaniowe to ten podatek nie obowiazuje

  • 8. Data: 2004-02-18 15:15:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2004, Marek MANO wrote:

    >+ bosz wrote:
    [...]
    >+ > NIkt ine kaze sprzeawac NOWYCH rzeczy.
    >+ ani używanych... Poza tym mieszkanie kupiłem używane

    Nie.
    W świetle ustawy to NIE jest nowe mieszkanie.
    Być moze tobie tak się wydaje (że "nienowe"), ale... ale
    decyzje i wyroki zapadają w oparciu o legalną definicję
    zapodaną w przepisach.
    Poproszę z pretensjami nie do mnie, bosza i innych: to
    przedstawiciele narodu tak postanowili.
    5 lat od zakupu - później możesz uważać że "nie jest nowe".
    W końcu inaczej trudno byłoby o "nowe zabytki" ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-02-18 15:53:08
    Od: "Marek MANO" <m...@w...poczta.onet.pl>

    Pawel Nawrocki wrote:

    > no ale jak sie zobowiazesz ze w przeciagu nastepnych 2 lat pieniadze
    > przeznaczysz na cele mieszkaniowe to ten podatek nie obowiazuje

    W sumie czemu by nie wprowadzić podatku od sprzedaży samochodu, łaskawie się
    zgadzając, że jak się kupi w ciągu 3 mies. nowego i wyprodukowanego w
    Polsce, to podatek nam odpuszczą?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek MANO

  • 10. Data: 2004-02-18 15:55:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2004, Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ >+ ani używanych... Poza tym mieszkanie kupiłem używane
    >+
    >+ Nie.
    >+ W świetle ustawy to NIE jest nowe mieszkanie.

    Wrrr...
    Oczywiście miało być: "to NIE jest UŻYWANE mieszkanie".

    pozdrowienia, Gotfryd