  • 1. Data: 2008-10-28 20:29:37
    Temat: 1/8 etatu a działalność gospodarcza
    Od: Arek <a...@g...pl>

    Witam
    Mam pytanie dla biegłych w temacie. Znajomy prowadzący działalność
    chce podjąć pracę na 1/8 etatu. Chce temu pracodawcy zwracać za ZUS i
    kasę chorych by nie płacić 700 ZUSu od działalności gospodarczej. Czy
    prawdą jest, że wtedy płaci tylko 2 razy na kasę chorych, a ZUS tylko
    z tej 1/8 etatu. Z góry dziękuję za odpowiedzi.
    Arek

  • 2. Data: 2008-10-28 20:39:00
    Temat: Re: 1/8 etatu a działalność gospodarcza
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 28 październik 2008 21:29
    (autor Arek
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak:
    <c...@b...go
    oglegroups.com>):

> [...]
    > prawdą jest, że wtedy płaci tylko 2 razy na kasę chorych, a ZUS tylko
    > z tej 1/8 etatu. Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    Nieprawda. część etatu nie ma tu żadnego znaczenia. Musi płacić od
    minimalnej krajowej. Jeżeli będzie ,,zarabiał'' mniej na etacie, to nadal
    musi płacić podwójnie. A zatrudniony może być i na
    1/100000000000000000000000000000 etatu. Byleby zarabiać minimalną krajową
    (najlepiej nieco więcej lub śledzić podwyżki tejże)

    --
    Tristan

  • 3. Data: 2008-10-28 20:59:56
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Tristan w <news:ge7t94$2od$2@news.onet.pl>:

    > W odpowiedzi na pismo z wtorek 28 październik 2008 21:29
    > (autor Arek
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak:
    > <c...@b...go
    oglegroups.com>):

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^

    > Nieprawda. część etatu nie ma tu żadnego znaczenia. Musi płacić od
    > minimalnej krajowej. Jeżeli będzie ,,zarabiał'' mniej na etacie, to nadal
    > musi płacić podwójnie.

    Czego Tristan nie rozumiesz w tym podkreślonym? ;P

    A zgrubne obliczenia /opłacalności/ są tu:

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2008-10-28 22:46:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    ^

    [...]
    > Czego Tristan nie rozumiesz w tym podkreślonym? ;P

    Ale tu nie ma nic do rozumienia - Arek podał parametr zatrudnienia
    który jest bez znaczenia dla odpowiedzi na pytanie.
    Prawdą jest, że odpowiedź nie powinna brzmieć "nieprawda" lecz
    "dane wejściowe nie pozwalają na jakąkolwiek odpowiedź" :P
    A objaśnienie chyba podał czytelne.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-10-29 10:32:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Tuesday, October 28, 2008, 11:46:46 PM, you wrote:

    [...]

    > Prawdą jest, że odpowiedź nie powinna brzmieć "nieprawda" lecz
    > "dane wejściowe nie pozwalają na jakąkolwiek odpowiedź" :P

    Nie. Obowiązuje zasada GIGO - garbage in, garbage out. Jeśli dane
    wejściowe nie pozwalają na sensowną odpowiedź, to odpowiedź nawet
    bezsensowna jest usprawiedliwiona :)

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2008-10-29 19:46:59
    Od: Arek <a...@g...pl>

> [...]
    > 1/100000000000000000000000000000 etatu. Byleby zarabiać minimalną krajową
    > (najlepiej nieco więcej lub śledzić podwyżki tejże)

    Czyli jeśli dobrze rozumiem chcąc to załatwić tak jak on chciał - by
    zwracać różnicę opcjonalnemu pracodawcy, musiałby mu zwracać kasę za
    ZUS (część pracownika i pracodawcy) kasę chorych i ewentualnie coś na
    podatek dochodowy. Suma sumarum wyjdzie na to, że on chcąc
    zaoszczędzić w ten sposób zapłaci tyle co ja pełnego ZUSu czyli koło
    700?
    Arek

  • 7. Data: 2008-10-29 19:59:26
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 29 październik 2008 20:46
    (autor Arek
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak:
    <1...@v...go
    oglegroups.com>):

> [...]
    > podatek dochodowy. Suma sumarum wyjdzie na to, że on chcąc
    > zaoszczędzić w ten sposób zapłaci tyle co ja pełnego ZUSu czyli koło

    Ano. Przecież o to ZUSowi chodzi, żeby się nie uchylać. :D
    Kiedyś można było cudować z pracą nakładczą i składaniem długopisów, ale to
    już chyba też ucięli.
    --
    Tristan

  • 8. Data: 2008-10-29 20:46:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tristan pisze:
    > W odpowiedzi na pismo z środa 29 październik 2008 20:46
    > (autor Arek
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak:
    > <1...@v...go
    oglegroups.com>):

    > Ano. Przecież o to ZUSowi chodzi, żeby się nie uchylać. :D
    > Kiedyś można było cudować z pracą nakładczą i składaniem długopisów, ale to
    > już chyba też ucięli.

    Nie ucięli, nadal jest, tyle że z tej pracy nakładczej trzeba mieć
    przynajmniej połowę minimalnego wynagrodzenia. I być może kontrole
    trochę się wyostrzyły. Niemniej jednak opisów i ofert na pracę nakładczą
    w googlu jeszcze jest dużo :)

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 9. Data: 2008-10-29 22:12:22
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 29 październik 2008 21:46
    (autor Liwiusz
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <geai2l$7ib$1@news.onet.pl>):

> [...]
    > przynajmniej połowę minimalnego wynagrodzenia. I być może kontrole
    > trochę się wyostrzyły. Niemniej jednak opisów i ofert na pracę nakładczą

    No to coś się jednak zmieniło. Bo kiedyś mi za dupą łaził taki jeden, więc
    go w ramach ,,podziękowania'' za nękanie telefonami zamówiłem do
    opowiadania o co chodzi. Co prawda pracuję na etat i mi to wisi, ale jak mi
    czas zajmował telefonami, to pomyślałem sobie, że niech se przyjedzie i
    zmarnuje czas i benzynę :D

    W każdym razie, zaoferował mi, że jak mu zapłacę ileś tam stówek, to nie
    będę płacił ZUS, bo on mnie nakładczo zatrudni. W efekcie będzie mnie to
    kosztowało właśnie pół ZUSu, a na koncie ZUS będę miał 0. Więc ,,interes
    stulecia'' :D

    --
    Tristan

  • 10. Data: 2008-11-02 18:47:48
    Od: "McGyver" <m...@w...pl>

[...]

    - jako wlasciciel ma wiekszy ZUS, wiec jak go zatrudnisz musi zaplacic pelny
    ZUS + zdrowotne u siebie ok.200zl. i zaoszczedzi przy tym ze 200zl.
    Rzecz w tym, ze jako pracownik masz duzo wieksze uprawnienia dzisiaj i w
    przyszlosci poza chorobowym ktore u wlasciciela platne jest odrazu a nie po
    35ciu dniach - tylko ze spelnienie warunkow otrzymywania kasy za chorobowe
    przy wikszych firmach jest nei takie latwe. Przy jednoosobowych trzeba
    placic zawsze w terminie, i uiszczac skaldki min. przez 6 m-cy.

    Sumasumarum, jak sie prowadzi firme, to lepiej dodatkowo sie gdzies
    zatrudnic. Na 1/4 lub 1/2 etatu ,ale na pelna kwote tj. 1126zl.

    Czasem ZUS wypowiada ubezpieczenie (np. jak chcesz kase za zwolnienie) ,
    twierdzac ze nie wykonywales pracy bo masz firme i niepodlegasz
    ubezpieczeniu pracowniczemu. Wiec latwiej udowodnic powyzsze jak ma sie 1/2
    lub 1/4 etatu

    Mac