  • 11. Data: 2008-11-03 19:57:52
    Temat: Re: *1.22
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Tristan w <news:genk7g$7nh$4@news.onet.pl>:

    > W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 03 listopad 2008 19:40
    > (autor mvoicem
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak: <gengij$dsh$4@news.onet.pl>):

    > Mnie tam bardziej martwi problem z sumowaniem, tam wychodzą różnice 1 gr
    > właśnie... I mi się czasami faktura wystawiona przez kontrahenta nie zgadza
    > o 1gr z tym, co wylicza mój program do księgowości.

    A co Twój program ma do wyliczania w przypadku otrzymanych faktur?

    Tak, mnie tez czasami usiłuje inaczej wyliczyć VAT, ale wtedy i brutto
    jest inne niż na otrzymanej fakturze i program /głupieje/ -- więc
    przepisuję to co na fakturze, ponieważ pasuje do którejś z metod
    dopuszczalnych przez przepisy

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 12. Data: 2008-11-03 19:59:14
    Od: "Dariusz Domagała" <dariusz.domagala@no_spam_innersoft.pl>

> [...]
    > zgadza
    > o 1gr z tym, co wylicza mój program do księgowości. Na razie to olałem,

    To wynika z innego powodu.

    Faktury mogą byc wystawiane gdzie vat liczony jest od:
    - sum wartosci netto wg poszczegolnych stawek
    - podatek wyliczany jest do kazdej pozycji na fakturze i dopiero te
    wartosci sa sumowane.

    Oba sposoby sa prawidlowe chociaz bardziej 'popularnym' jest 'od sum
    wartosci
    netto'. Oczywiscie zakladam ze oba sposoby dotycza liczenia 'od netto'.

    Takie groszowe roznice rowniez powstaja przy fakturach 'od brutto' gdy
    program
    np. ksiegowy liczy 'od netto'.

    Darek

  • 13. Data: 2008-11-03 20:08:05
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail s...@N...org napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    >>> brutto = netto + vat

    > Zależnie od kwot i przyjętych sposobów zaokrąglania - oczywiście że będą
    > różnice, groszowe i nie przy każdej kwocie, ale zawsze.

    siem nobel szykuje...

    "Tylko niekiedy szczęście bywa darem, najczęściej trzeba o nie walczyć."
    Paulo Coelho

  • 14. Data: 2008-11-03 20:17:26
    Od: Scowron <s...@o...pl>

    Dnia 03-11-2008 o 20:53:06 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(a):

    > Jeśli chodzi o wynik "na oko" to właśnie na moje oko różnicy nie
    > powinno być. A nie chciało mi się excela zapuszczać tak jak Tobie :)

    > Co zatem czynię :)

    Ja pier..., myślałem, że to jakaś "onetowska" prowokacja, ale widzę, że
    dyskusja wrze na całego.
    Troche matematyki z podstawówki:
    brutto = netto + netto*0.22 = netto*(1 + 0.22) = netto*1.22 - czyli sprawa
    jasna

    Różnice (w zaokrągleniach) mogą wynikać z tego że czasami można liczyć vat
    od poszczególnej pozycji lub z całej kwoty faktury. Pierwszy sposób jest
    jednak pewniejszy, bo czasami różne produkty/usługi mają różne stawki.

    --
    Scowron

  • 15. Data: 2008-11-03 20:56:12
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Scowron w <news:op.uj17zcgsf47i1b@skowronek>:

> [...]
    > Troche matematyki z podstawówki:
    > brutto = netto + netto*0.22 = netto*(1 + 0.22) = netto*1.22 - czyli sprawa

    no to przyjmijmy netto 0.02

    Ile wyniesie VAT?

    0.00?

    > Różnice (w zaokrągleniach) mogą wynikać z tego że czasami można liczyć vat
    > od poszczególnej pozycji lub z całej kwoty faktury. Pierwszy sposób jest
    > jednak pewniejszy, bo czasami różne produkty/usługi mają różne stawki.

    Mówisz, żeby wystawiać fakturę z tysiącem pozycji jak wyżej (różnych,
    kosztujących netto ten grosz) i liczyć sumę VAT z pozycji, czy może
    jednak lepiej w takim przypadku VAT liczyć z tabelki wg stawek, a żeby
    nie drażnić Tristana (bo jeszcze przepisze do programu), to nawet nie
    pokazywać kwoty VAT przy pozycjach?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 16. Data: 2008-11-03 21:21:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Nov 2008, mvoicem wrote:

    > Do wczoraj byłem przekonany że taki sposób liczenia wartości na fakturze:
    > netto - jest dane
    > brutto = netto * 1.22
    > vat = brutto - netto
    >
    > jest prawidłowy. Coś mnie jednak podkusiło żeby przegooglać grupę, poczytać
    > rozpocządzenie (i próbować czytać ustawę) i wychodzi że jednak nie :(.
    >
    > Rację mam, czy jednak może ominąłem jakiś punkt któregoś ustępu który jednak
    > na to pozwala?

    Źle stawiasz pytanie.
    Musisz odpowiedzieć DO CZEGO Ci to potrzebne.
    Jak do wystawiania WŁASNYCH faktur, to dopuszczalne, jak najbardziej.
    Z uwagą jak niżej :D

    Natomiast jeśli jesteś programistą który wpadł na głupi pomysł
    aby weryfikować dane CZYICHŚ faktur *albo* dostosowywać faktury
    do *innych* danych, czyli np. wystawiać f-rę VAT do paragonu,
    to owszem, masz trochę do poczytania ;)
    Aby wyjaśnić sprawę paragonu: nikt nie zabrania, aby CAŁĄ
    sprzedaż podlegającą VAT przepuszczać przez kasę fiskalną
    i przy okazji tęże kasę traktować jak ewidencję sprzedaży
    na przykład.
    Oczywiście w takim układzie trzeba uwzględnić, że kasa
    rejestrująca liczy VAT "z definicji", czyli jak pozwalam to
    sobie określać - ze wzoru kanonicznego (przypomnę: podstawą
    opodatkowania jest *obrót* czyli *kwota brutto*, definicja
    VAT *nie* posługuje się wartością bazową jak mogloby się
    komuś wydawać!)

    Dokładając do tego:
    - dozwolone liczenie VAT w wersji netto=brutto*(1/(1+stawka))
    i zaokrąglanie *wyniku*
    - dozwolone stosowanie "urzędowego" przelicznika który
    jest już "urzędowo" zaokrąglony do 2 miejsc po przecinku
    więc dla odmiany *przed* mnożeniem ze wzoru wyżej
    (i jest to AFAIR w ustawie)

    ...oraz:
    - możliwość określenia podsumowań kwot z kwot cząstkowych
    poszczególnych pozycji sprzedaży
    *albo*
    - podsumowania wg pozycji sum cząstkowych stawek VAT

    ...dostajesz całkiem pokażny stosik odmian, sam sobie
    ustal co z czym kombinuje a z czym permutuje bo mi
    się nie chce ;)

    W każdym razie, jak program usiłuje weryfikować wprowadzone
    dane faktury VAT i *nie umożliwia* przełknięcia drobnych
    różnic poprzez zaakceptowanie, to nawet jakby uwzględnił
    wszystkie ww. możliwości będzie dowodem głupoty projektanta
    (biedak programista jest niewinny, ma napisać co mu kazali ;))
    a to choćby dlatego, że przecież nie znamy dnia ani godziny
    kiedy może zmienić się rozporządzenie.

    > (dla uściślenia - nie jest to ani handel, ani sprzedawca nie stosuje w
    > obrocie cen brutto.

    A, czyli "własna" sprzedaż.
    No to nie ma problemu.
    Do momentu, kiedy pojawi się kasa rejestrująca :D

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2008-11-03 21:22:11
    Od: Scowron <s...@o...pl>

    Dnia 03-11-2008 o 21:56:12 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
    napisał(a):

    > no to przyjmijmy netto 0.02
    >
    > Ile wyniesie VAT?
    >
    > 0.00?

    Matematyka mówi, że 0.00, a jak mówią przepisy o zaokrąglaniach kwoty
    poniżej 0.005 to nie wiem.

    Tak czy inaczej przyczynek do zaokrąglenia - niezależnie od sposobu
    liczenia - powstaje tylko z fragmentu mnożenia przez koncówkę zawierającą
    VAT x.22(x e [0,1])
    Sądzisz, że kwota brutto w tych dwu przypadkach liczenia będzie się różnić?

> [...]
    > jednak lepiej w takim przypadku VAT liczyć z tabelki wg stawek, a żeby
    > nie drażnić Tristana (bo jeszcze przepisze do programu), to nawet nie

    Tutaj racjonalnym podejściem jest obliczenie podatku VAT od całości.
    Nie wiem jak takie kwestie regulują przepisy, więc pozostawiam bez
    odpowiedzi.

    --
    Scowron

  • 18. Data: 2008-11-03 21:31:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Nov 2008, Tristan wrote:

> [...]
    > o 1gr z tym, co wylicza mój program do księgowości. Na razie to olałem, ale

    Zaraz beknąć.
    Nie przesadzaj, jak uzbierasz 6,60 zł różnicy to każą Ci pewnie
    zapłacić zaległość i tyle. Nie wiem jak UKS, ale kontrolerzy z US
    aż takich drobiazgów się nie czepiają (widziałem że sprawdzali to
    i owo z kalkulatorem, ale raczej nie weryfikowali czy od 10 zł
    miejscówki było dobrze 9,34 netto czy źle 9,35 :P).
    Przy czynnościach kontrolnych - weryfikacja wpłat na składki
    zdrowotne - też stwierdzili że "parę groszy w te czy wewte to
    nie będą wnikać" i zadowolili się sprawdzeniem proporcji
    wynikłej z ówczesnej stawki składki zdrowotnej do dopuszczalnego
    odliczenia.

    A co do niezgodności to owszem, jest to wina PROGRAMU - ma
    pozwolić wprowadzić "oryginalne" dane i już (bardzo miło jakby
    OSTRZEGAŁ że mu się nie podoba, koniecznie podając O ILE),
    więc tu się zgadzam - jako użyszkodnik jesteś winien Ty :)
    Ścigaj autora :P

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2008-11-03 22:37:01
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 03 listopad 2008 20:57
    (autor 'Tom N'
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <0...@i...dyndns.org.invalid>):

    > A co Twój program ma do wyliczania w przypadku otrzymanych faktur?

    No właśnie nie ma danych i jeśli faktury są liczone sumowaniem, a nie
    mnożeniem, to wychodzi 1gr różnicy.

> [...]
    > jest inne niż na otrzymanej fakturze i program /głupieje/ -- więc
    > przepisuję to co na fakturze, ponieważ pasuje do którejś z metod

    No więc właśnie mówię, że się nie zgadza. Więc księguję to tak, jak jest,
    licząc na to, że nie dowalą się za ten 1gr.

    --
    Tristan

  • 20. Data: 2008-11-03 22:40:02
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 03 listopad 2008 22:31
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0811032223210.3000@quad>):

    > Zaraz beknąć.
    > Nie przesadzaj, jak uzbierasz 6,60 zł różnicy to każą Ci pewnie
    > zapłacić zaległość i tyle.

    No ale za nierzetelne księgi nie dostanę po ryju?

> [...]
    > OSTRZEGAŁ że mu się nie podoba, koniecznie podając O ILE),
    > więc tu się zgadzam - jako użyszkodnik jesteś winien Ty :)

    A może ma taką opcję, nie sprawdzałem w sumie :D

    --
    Tristan