  • 1. Data: 2003-05-29 21:31:58
    Temat: Pytanie o fakture Vat powraca
    Od: "TPSA" <m...@p...wp.pl>

    szanowni grupowicze
    zamiast sie ze mnie nabijac to mi wreszcie napiszcie odp na moje pytanie
    chyba ze sami nie znacie odpowiedzi.....
    Jak mam wystawic fakture VAT (jestem platnikiem) dla nie VAT-owca.
    Czy jest to normalna faktura VAT czy tez bez numeru jego NIP-u
    Jesli mozecie sie podzielic swoja wiedza to z gory serdecznie dziekuje.
    P.S. Pytaie moze banalne ale sprawy vat to dla mnie ciemna magia :-((

  • 2. Data: 2003-05-29 22:07:25
    Temat: Re: Pytanie o fakture Vat powraca
    Od: "Mrls" <m...@p...onet.pl>

    Jako Vatowiec masz obowiązek wystawić fakturę. Najnormalniejszą w życiu
    fakturę, w której musisz zamieścić NIP nievatowca, jeżeli ten nievatowiec
    prowadzi działalność gospodarczą. Jeżeli ten nievatowiecjest konsumentem,
    NIPu jego być w niej nie musi. (par. 36 ust. 1 Rozporządzenia Ministra
    Finansów z 22.03.02w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku
    od towarów i usług...)

    Marcin

  • 3. Data: 2003-05-30 04:38:28
    Od: maruda <m...@g...mm.pl>

    30.05.2003 00:07, osoba o wdzięcznym nicku 'Mrls', napisała:
> [...]
    > Finansów z 22.03.02w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku

    To jest dokładna i wyczerpująca temat odpowiedź.

  • 4. Data: 2003-05-30 17:52:51
    Od: "TPSA" <m...@p...wp.pl>

    dzieki za wyczerpujaca odp.
    jestem happy -)))

  • 5. Data: 2003-06-01 21:47:48
    Od: Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    On Fri, 30 May 2003 00:07:25 +0200, "Mrls" <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >Finansów z 22.03.02w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku

    A czy przypadkiem faktury nie wystawia sie wtedy w kwotach brutto, tak jak w
    przypadku faktury do paragonu? Aby uniknac niejasnosci rozwine o co idzie -
    normalna fakture wystawia sie w kwotach netto, od nich oblicza VAT i poprzez
    zsumowanie otrzymuje sie kwote bruto. W przypadku faktur dla osob fizycznych nie
    prowadzacych dzialalnosci gospodarczej algorytm jest odwrotny - od kwoty brutto
    wylicza sie VAT i netto. Ktory algorytm wedlug Ciebie zastosowac w przypadku
    osoby prowadzacej dzialalnosc a nie bedacej VAT-owcem?

    I nie krzyczcie ze to to samo bo to nie to samo. Przyklad - kwota brutto wynosi
    959 a VAT 22% - jaka bedzie netto 786,07 (ale dokladniej 786,065). Gdyby
    wystawic taka sama fakture ale wychodzac od netto to 786,07 + 22% VAT'u wyjdzie
    nam brutto 959,01. Przy wiekszej ilosci pozycji na fakturze i roznych sposobach
    liczenia (np. suma netto, od niej VAT i suma brutto, albo sumowanie osobno
    kolumn) wychodza rozne dziwactwa.

    Kyniu

    --
    * _ __ _ *
    * | |/ / _ _ _ (_)_ _ *

  • 6. Data: 2003-06-02 19:39:28
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Kyniu napisał:

> [...]
    > wylicza sie VAT i netto. Ktory algorytm wedlug Ciebie zastosowac w przypadku
    > osoby prowadzacej dzialalnosc a nie bedacej VAT-owcem?

    Kyniu, dziecko drogie, a kto Ci naopowiadał że faktury dla osoby
    fizycznej nie mozna policzyc od netto a dla przedsiębiorcy od brutto?

    Znasz jakies przepisy które różnicują sposób liczenia VATu z zalezności
    od tego komu sie sprzedaje???

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2003-06-02 23:41:27
    Od: Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    On Mon, 02 Jun 2003 21:39:28 +0200, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:

    >Kyniu, dziecko drogie, a kto Ci naopowiadał że faktury dla osoby
    >fizycznej nie mozna policzyc od netto a dla przedsiębiorcy od brutto?

    Ustawa i ustawodawca.

    >Znasz jakies przepisy które różnicują sposób liczenia VATu z zalezności
    >od tego komu sie sprzedaje???

    Zaczynam szukac. No chyba ze sie zmienily i przegapilem.

    Kyniu

    --
    * _ __ _ *
    * | |/ / _ _ _ (_)_ _ *

  • 8. Data: 2003-06-03 00:09:11
    Od: Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    On Mon, 02 Jun 2003 21:39:28 +0200, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:

    >Kyniu, dziecko drogie, a kto Ci naopowiadał że faktury dla osoby
    >fizycznej nie mozna policzyc od netto a dla przedsiębiorcy od brutto?

    Rozporzadzenie Ministra Finansow w sprawie wykonywania niektorych przepisow
    ustawy o podatku od towarow i uslug oraz o podatku akcyzowym z dnia 22 marca
    2002 r. (Dz. U. Nr 27 poz. 268).

    Art 35 [Tresc faktury] punkty 6, 7, 9, i najistotniejszy chyba w tej dyskusji 10
    w ktorym czytamy: "kwotę podatku od sumy wartosci sprzedazy netto towarow
    (uslug), z podzialem na kwoty dotyczace poszczegolnych stawek podatkowych"

    Ustepstwem od tej reguly jest sprzedaz po cenach urzedowych, o czym mowi art. 37
    powyzszego rozporzadzenia. Wtedy jako cene jednostkowa wykazuje sie cene wraz z
    kwota podatku (cene brutto), a zamiast wartosci sprzedazy netto wykazuje sie
    wartosc sprzedazy brutto.

    Nadal mam watpliwosci co do osob fizycznych nie prowadzacych dzialalnosci, ale
    tego musze jeszcze poszukac powinno byc gdzies w temacie kas fiskalnych, bo o
    ile dobrzepamietam tamte licza "od brutto" stad faktura do paragonu tez powinna
    byc liczona od brutto.

    Kyniu

    --
    * _ __ _ *
    * | |/ / _ _ _ (_)_ _ *

  • 9. Data: 2003-06-04 11:36:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Jun 2003, Kyniu wrote:

> [...]
    >+ ustawy o podatku od towarow i uslug oraz o podatku akcyzowym z dnia 22 marca

    Oczywiście.

> [...]

    >+ kwota podatku (cene brutto), a zamiast wartosci sprzedazy netto wykazuje sie

    A resztę artykułu przeczytałeś ?
    ++++
    § 37. ...
    2. Przepis ust. 1 może być stosowany również w przypadku, gdy sprzedawca
    stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto.
    ----

> [...]
    >+ ile dobrzepamietam tamte licza "od brutto" stad faktura do paragonu tez powinna

    Owszem, ale to *jest* w rozporządzeniu jak wyżej.
    A łącznie z zapisem:
    ++++
    § 35. ...
    2. Sprzedawca może okreœlić w fakturze również kwoty podatku dotyczšce
    wartoœci sprzedaży poszczególnych towarów i
    usług wykazanych w tej fakturze; w tym przypadku łšczna kwota podatku może
    być ustalona w wyniku podsumowania
    jednostkowych kwot podatku.
    ----

    ...wychodzi że istnieją *co najmniej* trzy prawidłowe sposoby
    "wyliczania VAT na fakturze":
    - od pozycji (znaczy: *w każdej* wyliczamy VAT i sumujemy)
    - od stawki (znaczy: VAT wyznaczamy od sumy sprzedaży w każdej
    stawce i owe wartości sumujemy)
    - od brutta

    AFAIR to sprawa jest wałkowana tak raz na pół roku :)

    Jakoś dziwnie Maddy zamilkła, widać ma wolne (to się ciesz :))

    BTW: jakby w rozumowaniu były błedy to proszę o ich wykazanie,
    bo wyżej zebraną wiedzę czasami rozpowszechniam ;) (ostatnio
    na *.prawo, AFAIR)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-06-04 11:39:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Jun 2003, Kyniu wrote:

> [...]
    >+ >Kyniu, dziecko drogie, a kto Ci naopowiadał że faktury dla osoby
    >+ >fizycznej nie mozna policzyc od netto a dla przedsiębiorcy od brutto?

    Y tam, ustawodawca pozwolił MF sporządzić "szczegółowe zasady".
    Szukać "podstawy" czy wierzysz na słowo ;) ?

    >+ >Znasz jakies przepisy które różnicują sposób liczenia VATu z zalezności
    >+ >od tego komu sie sprzedaje???
    >+
    >+ Zaczynam szukac. No chyba ze sie zmienily i przegapilem.

    IMHO się nie zmieniły, a po prostu kiedyś się zasugerowałeś.
    Opinią "usłyszaną w tramwaju" (na przykład) :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (któremu z rzadka też zdarza się zasugerować to i ostrożność zaleca)