  • 1. Data: 2008-08-08 16:56:41
    Temat: Przekroczenie 50 tys. zł i nie wejście na VAT
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Witam,

    prowadzę księgarnię internetową i do tej pory nie byłem VATowcem.
    dzisiaj zorientowałem się, że pod koniec lipca przekroczyłem 50 tys. zł
    przychodu od początku roku. W związku z tym powinienem ten fakt zgłosić
    do US i wejść na VAT, a nie zrobiłem tego. W jaki sposób to odkręcić?
    Jaki dokument złożyć do US? Od momentu przekroczenia 50.000 zł przychodu
    wystawiłem dwadzieścia kilka rachunków.

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam,
    Rex

  • 2. Data: 2008-08-08 17:16:12
    Temat: Re: Przekroczenie 50 tys. zł i nie wejście na VAT
    Od: r...@o...pl

    On 8 Sie, 18:56, Rex <w...@z...spamem> wrote:
> [...]
    > do US i wejść na VAT, a nie zrobiłem tego. W jaki sposób to odkręcić?
    > Jaki dokument złożyć do US? Od momentu przekroczenia 50.000 zł przychodu

    Cyt z ustawy: "Do wartości sprzedaży (...) nie wlicza się odpłatnej
    dostawy
    towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a
    także
    towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są
    zaliczane
    przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych
    podlegających amortyzacji."

    Jezeli dalej nic, to musisz zlozyc VAT-R, najlepiej od razu z czynnym
    zalem :)
    A tak wogole to doczytaj art. 113 ustawy o vat, z naciskiem na 1113.5

  • 3. Data: 2008-08-08 21:02:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Aug 2008, Rex wrote:

> [...]
    > początku roku. W związku z tym powinienem ten fakt zgłosić do US i wejść na

    IMVHO oznacza to całkiem poważną "karę faktyczną", oficjalnie nie
    stanowiącą kary, lecz dotkliwą finansowo.
    Nie o to pytasz, ale skoro dyskutujemy.... ;)
    Mamy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    5. Jeżeli wartoœć sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na
    podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie
    traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowišzek podatkowy powstaje
    z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka
    sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodš naczelnika urzędu skarbowego podatnik
    może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
    wynikajšcš z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconš od
    wewnštrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego
    wynikajšce z faktur dokumentujšcych zakupy dokonane przed dniem utraty
    zwolnienia, pod warunkiem:

    1) sporzšdzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w
    którym nastšpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

    2) przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w
    terminie 14 dni, liczšc od dnia utraty zwolnienia.
    ---

    Czyli (po przekroczeniu terminów) VATu zapłaconego odliczyć już
    nie wolno, a należny odprowadzić trzeba.

    > Od momentu przekroczenia 50.000 zł przychodu wystawiłem dwadzieścia kilka
    > rachunków.

    Chyba była już tu kiedyś zacięta dyskusja, czy należy wystawiać
    f-ry korygujące. Zdaje się bez zgodnych wniosków :(

    Tak czy siak sugeruję sprawdzenie definicji VAT - oparta jest
    o *obrót* (całe szczęście w nieszczęściu, jak wykazana jest tylko
    kwota brutto, to się VAT nie "dopłaca" *oprócz* wykazanej kwoty
    lecz wylicza z tego brutta). Art. 29.
    No i czynny żal IMO jak roger pisze.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-08-09 10:06:42
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    r...@o...pl pisze:

    > Cyt z ustawy: "Do wartości sprzedaży (...) nie wlicza się odpłatnej
    > dostawy
    > towarów

    No to być może jestem uratowany :) bo obliczając przychód liczyłem
    również koszt dostawy. Koszt dostawy wynosi ok. 10 proc. przychodu, więc
    licząc samą wartość książek, obrót od początku roku nie przekroczył
    jeszcze 50.000 zł.

    Pozdrawiam,
    Rex

  • 5. Data: 2008-08-09 12:18:35
    Od: r...@o...pl

    On 9 Sie, 12:06, Rex <w...@z...spamem> wrote:

> [...]
    > również koszt dostawy. Koszt dostawy wynosi ok. 10 proc. przychodu, więc
    > licząc samą wartość książek, obrót od początku roku nie przekroczył

    :)

    A doczytales do przecinka czy sie podkreciles po "towarow" ;)

  • 6. Data: 2008-08-09 14:02:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Aug 2008, Rex wrote:

    > No to być może jestem uratowany :) bo obliczając przychód liczyłem również
    > koszt dostawy.

    Jesteś pewien że czytałeś definicję dostawy towaru w rozumieniu VAT? ;)
    Przetłumaczę.
    Do limitu nie wlicza się dostawy *towarów* (określonych, będących
    ST, jeśli ktoś np. sprzedał kompa na którym prowadził księgowość).
    Nie należy tego mylić z niewliczeniem *dostawy* towarów w rozumieniu
    usługi...

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-08-09 14:03:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Aug 2008, r...@o...pl wrote:

    > A doczytales do przecinka czy sie podkreciles po "towarow" ;)

    Przekręcił licznik :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-08-09 15:49:20
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > ST, jeśli ktoś np. sprzedał kompa na którym prowadził księgowość).
    > Nie należy tego mylić z niewliczeniem *dostawy* towarów w rozumieniu

    Czyli w moim przypadku do limitu muszę wliczyć koszt dostawy (wysyłka
    Pocztą Polską), tak? Jeśli tak, to jednak przekroczyłem 50.000 zł. :(

    Pozd,
    Rex

  • 9. Data: 2008-08-09 21:57:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Aug 2008, Rex wrote:

    > Czyli w moim przypadku do limitu muszę wliczyć koszt dostawy (wysyłka Pocztą
    > Polską), tak?

    Akurat ten składnik (wysyłka pocztą) jest sporny, albo lepiej: "jest
    powodem wielu rozbieżnych zdań" :)
    Chodzi o to, że jest zwolnienie przedmiotowe, które jednocześnie jest
    podmiotowe - i powstają koncepcje "refakturowania", "pośrednictwa"
    i inne takie.
    Nie podejmuję się odpowiedzi :)
    "Normalna" dostawa (opodatkowana) to usługa stanowiąca część *obrotu*.
    A wyłączenie o którym była mowa dotyczy środków trwałych (z p. widzenia
    VAT stanowiące również "towary").

    > Jeśli tak, to jednak przekroczyłem 50.000 zł. :(

    To jest ból :(
    Chyba żeby jakiś doradca znalazł, przejrzawszy papiery, jakiś
    ratunkowy ficzer... ale na księgowego "za 50 zł wpiszę wszystko
    co pan chce" bym nie liczył, tak dla porządku.

    pzdr, Gotfryd