  • 1. Data: 2010-11-15 19:37:24
    Temat: Praca zdalna - własna działalność gospodarcza
    Od: Wojtek <c...@z...cos>

    Witam,
    została mi zaproponowana możliwość pracy zdalnej ("Usługi" a w
    szczególności wytwarzanie i utrzymywanie oprogramowania oraz wsparcie
    techniczne ze stawką godzinową), która bardzo by mi odpowiadała, przy czym
    cała sprawa ma jeden 'myk' a mianowicie musiałbym założyć DG i wystawiać
    faktury... firmie zarejestrowanej w USA.

    Zrobiłem rozeznanie, ogarnąłem w ogólności zasady prowadzenia DG
    (przynajmniej na tyle na ile można to zrobić w kilka dni, jeszcze sporo
    pzrede mną (: ), ZUS i podatek dochodowy jest względnie jasny (o ogólności,
    nie wytykamy jeszcze palcem!), niemniej napotkałem na problem z VAT.
    Grzebiąc po internecie wychodzi na to, że niezależnie od uzyskanego
    przychodu zgodnie z Art.27 ust.3 i 4 (w szególności 4.9) ustawy o PTU (a
    także zmian tej ustawy z 2009 roku) niejako nie mam 'problemu' z VAT -
    wystawiam zwykła fakturę z dopiskiem 'nie podlega' powołując się na powyższy
    artykuł i to wszystko - zgadza się i jest to aktualne?
    Ponadto wszystkie wymienione wcześniej usługi kwalifikują się jako
    'elektroniczne' w rozumieniu tych ustawy - tak? (lepiej się zapytać (: ).

    Przyznaję, że pytania mogą wydać się naiwne, ale dopiero robię rozeznanie
    starając się zorientować czy będę w stanie wszystko ogarnąć i pchnąć to do
    przodu i wiem, że sporo jeszcze do przetrawienia (:

    --
    Wojtek

  • 2. Data: 2010-11-15 19:41:31
    Temat: Re: Praca zdalna - własna działalność gospodarcza
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 15.11.2010 20:37, Wojtek wrote:
> [...]
    > wystawiam zwykła fakturę z dopiskiem 'nie podlega' powołując się na powyższy
    > artykuł i to wszystko - zgadza się i jest to aktualne?

    Aktualne, ale na podstawie art. 28b(+28l jako tzw. dupochron),
    bo art. 27 został od 1/1/2010 uchylony.

    > Ponadto wszystkie wymienione wcześniej usługi kwalifikują się jako
    > 'elektroniczne' w rozumieniu tych ustawy - tak? (lepiej się zapytać (: ).

    Nie, chyba że jesteś robotem :-) (hint: usługi elektroniczne nie
    wymagają interwencji człowieka)

    > Przyznaję, że pytania mogą wydać się naiwne, ale dopiero robię rozeznanie
    > starając się zorientować czy będę w stanie wszystko ogarnąć i pchnąć to do
    > przodu i wiem, że sporo jeszcze do przetrawienia (:

    Do przetrawienia jest sporo, ale jeśli tylko masz klienta z poza PL to
    ja bym się nie zastanawiał ;)

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2010-11-15 19:45:08
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Wojtek wrote:

    > problem z VAT. Grzebiąc po internecie wychodzi na to, że niezależnie
    > od uzyskanego przychodu zgodnie z Art.27 ust.3 i 4

    Może sobie znajdź jakiś aktualny tekst ustawy.
    Bez sprawdzania powiem, że art 27 nie ma,
    a kwestie miejsca świadczenia przeniesiono artykuł obok.
    Musisz poszukać nowszych interpretacji :-(

  • 4. Data: 2010-11-15 22:18:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Nov 2010, cef wrote:

    > Może sobie znajdź jakiś aktualny tekst ustawy.

    ...polecam gofin:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,2,10,32,670,,,
    ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslu
    g.html
    ...aktualizują na bieżąco

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-11-16 14:48:47
    Od: Kotlet <K...@n...eu>

    > ...polecam gofin:
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,2,10,32,670,,,
    ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslu
    g.html

    > ...aktualizują na bieżąco

    masz cos wspolnego z ta strona? Takie mialem pierwsze skoajarzenie kiedy
    przeczytalem jejs adres,skojarzylo mi sie z Twoim imieniem :)

    http://program.do.prowadzenia.ksiegi.dumpingowiec.pl
    /
    http://program.ryczalt.ewidencjonowany.dumpingowiec.
    pl/

  • 6. Data: 2010-11-16 20:14:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Nov 2010, Kotlet wrote:

    > masz cos wspolnego z ta strona?

    Nie :)
    Długi czas korzystałem głównie ze stron "prawo-nieruchomości", bo mają
    w nazwach linków tytuły aktów prawnych, dzięki czemu dawało się
    w przeglądarce "odszukać" link pisząc nazwę :) (zamiast klikania,
    pisanie jest wielokrotnie szybsze i wygodniejsze), ale po
    pierwsze często trzeba było sprawdzać bo aktualizują dość
    słabo, po drugie zaczęli robić cyrki z formatowaniem - "od zawsze"
    mieli powstawiane "dziwności", prawdopodobnie celowo, aby było
    łatwo wychwycić ew. powielenie danych z ich strony, ale teraz
    zaczęli przesazać usuwając m.in. oznaczenia paragrafów i zastępując
    je formatowaniem, a po trzecie gofin zaczął używać nazw w linkach :)

    > Takie mialem pierwsze skoajarzenie kiedy
    > przeczytalem jejs adres,skojarzylo mi sie z Twoim imieniem :)

    Nic a nic :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-11-17 21:09:49
    Od: Wojtek <c...@z...cos>

    tomek wystukał, co następuje:

    > Aktualne, ale na podstawie art. 28b(+28l jako tzw. dupochron),
    > bo art. 27 został od 1/1/2010 uchylony.

    No tak, kwestia podparcia się odpowiednimi i *aktualnymi* artykułami (:

    > Nie, chyba że jesteś robotem :-) (hint: usługi elektroniczne nie
    > wymagają interwencji człowieka)

    OK, niemniej jednak to co przedstawiłem w pierwszej wiadomości 'się łapie'?
    :]

    Dodatkowo, skoro nie podlegam VAT w takiej sytuacji to wtedy nie muszę
    zostawać czynnym płatnikiem VAT - czy jest to jednak bardziej pokręcone? (:

    > Do przetrawienia jest sporo, ale jeśli tylko masz klienta z poza PL to
    > ja bym się nie zastanawiał ;)

    Rzucanie się na głęboką wodę tylko dlatego, że coś może być fajne byłoby
    nierozsądne. Niemniej widzę światełko w tunelu (-;

    Dzięki za odpowiedzi!

  • 8. Data: 2010-11-17 21:19:02
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-11-17 22:09, Wojtek wrote:

    > Dodatkowo, skoro nie podlegam VAT w takiej sytuacji to wtedy nie muszę
    > zostawać czynnym płatnikiem VAT - czy jest to jednak bardziej pokręcone? (:

    Nawet jeśli nie musisz, to rezygnacja ze zwolnienia może Ci się opłacać.
    Hint: odliczanie VAT od zakupów.

    Piotrek

  • 9. Data: 2010-11-17 21:33:24
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 17.11.2010 22:09, Wojtek wrote:
    > tomek wystukał, co następuje:

    > OK, niemniej jednak to co przedstawiłem w pierwszej wiadomości 'się łapie'?
    > :]

    Chodzi Ci o to czy 'się łapie' pod usługi elektroniczne czy o co innego?
    Bo usług elektronicznych nigdzie w tym co opisujesz nie widzę.

    > Dodatkowo, skoro nie podlegam VAT w takiej sytuacji to wtedy nie muszę
    > zostawać czynnym płatnikiem VAT - czy jest to jednak bardziej pokręcone? (:

    Ponieważ te usługi nie stanowią sprzedaży na terenie Polski, to nie
    wliczają się do limitu zwolnienia podmiotowego 50k (obecnie chyba 100k,
    a za rok 150k). Natomiast jeśli zahacza to o doradztwo (a na to mi
    wygląda), to od VATu nie uciekniesz, na osłodę będziesz mógł odliczać
    VAT od zakupów.

    > Rzucanie się na głęboką wodę tylko dlatego, że coś może być fajne byłoby
    > nierozsądne. Niemniej widzę światełko w tunelu (-;

    Dla mnie nierozsądne to jest działanie z `byznesami` z tego kraju, ale
    co kto woli :-)

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2010-11-17 23:13:10
    Od: Wojtek <c...@z...cos>

    Piotrek wystukał, co następuje:

    > Nawet jeśli nie musisz, to rezygnacja ze zwolnienia może Ci się
    > opłacać. Hint: odliczanie VAT od zakupów.

    Biorąc pod uwagę to co zamierzam robić i kalkulując ew. koszty to niestety
    odliczanie VAT średnio by mi się opłacało niestety...