  • 1. Data: 2003-11-02 01:33:36
    Temat: Podatek a wolontariat
    Od: "..::[ Ikciu ]::.." <i...@o...pl>

    Witam,
    Mam takie pytanko - robie komus stronke ale na zasadzie wolontariatu - czyli
    nic za nia nie biore.
    Jaka mam sporzadzic umowe aby potem nie miec nieprzjemnosci z powodu np
    domniemania pobrania oplaty za jej wykonanie (mimo iz nie pobralem) i
    koniecznosc odprowadzenia podatku.

    Jesli to NTG to sorki ale wydaje mi sie ze to wlasnie tutaj :)

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Ikciu
    [ GG: 718845 ]
    [ portfolio: www.e-irsa.com ]
    [ www: www.lubinianin.glt.pl ]

  • 2. Data: 2003-11-04 11:02:35
    Temat: Re: Podatek a wolontariat
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Nov 2003, ..::[ Ikciu ]::.. wrote:

> [...]
    >+ Jaka mam sporzadzic umowe aby potem nie miec nieprzjemnosci z powodu np
    >+ domniemania pobrania oplaty za jej wykonanie (mimo iz nie pobralem)

    A to "usługa" czy "darowizna" ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (dywagacyjnie)

  • 3. Data: 2003-11-04 11:06:52
    Od: "..::[ Ikciu ]::.." <i...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> zebrawszy myśli wystukał(a):

    Darowizna - moja cegielka - wklad w akcje jaka jest prowadzona ale
    zastanawiam sie czy potrzebuje w takim wypadku umowy czy ustna umowa
    wystarczy. Jesli potrzebuje jakiejs to jakiej ???

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Ikciu
    [ GG: 718845 ]
    [ portfolio: www.e-irsa.com ]
    [ www: www.lubinianin.glt.pl ]

  • 4. Data: 2003-11-04 21:57:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Nov 2003, ..::[ Ikciu ]::.. wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> zebrawszy myśli wystukał(a):
    >+ || A to "usługa" czy "darowizna" ?
    >+
    >+ Darowizna

    Acha.
    Nie będę wyrokował czy ten punkt widzenia jest prawidłowy,
    a pytałem dlatego że darowizny do 1000 zł są zwolnione
    z podatku. Natomiast usługi - AFAIK nijak, podpadają pod
    dochodowy, i przy usłudze "za darmo" dochód ma (i podatek
    płaci :)) *otrzymujący* świadczenie.
    [...]
    >+ zastanawiam sie czy potrzebuje w takim wypadku umowy czy ustna umowa
    >+ wystarczy. Jesli potrzebuje jakiejs to jakiej ???

    To zależy z kim masz do czynienia.
    Ustna umowa wystarczy, ale przy wyjątkowo złośliwym :) otrzymującym
    może ci (nie wiem w jakim celu, skoro to chyba nie DG) posłać
    PIT-8b z informacją że "ci zapłacił" ;)
    Piszę przezornie bardzo, bo tak jakoś na wystraszonego wyglądasz...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-11-05 01:03:26
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 2 listopada 2003 o godzinie (02:33:36) napisano:
> [...]
    I> Jaka mam sporzadzic umowe aby potem nie miec nieprzjemnosci z powodu np
    I> domniemania pobrania oplaty za jej wykonanie (mimo iz nie pobralem) i

    Podywagujmy.

    Oczywiscie bardziej naturalna bylaby tu umowa o dzielo (w koncu strona
    internetowa to ewidetne dzielo), ale umowa o dzielo zawsze jest
    odplatna, wiec odpada.

    W takim razie najprostsze jest zawarcie umowy zlecenia, ktora moze byc
    nieodplatna, o czym zreszta musi byc mowa w samej umowie (jesli brak
    zapisu o wynagrodzeniu, nalezna jest zaplata w wysokosci o ktorej mowa
    w art. 735 KC: "Jeżeli nie ma obowiązującej taryfy, a nie umówiono się
    o wysokość wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie odpowiadające
    wykonanej pracy."). Przyznam jednak, ze poniewaz rzadko spotyka sie
    umowy zlecenia nieodplatne, nie wiem, jak fiskus traktuje takie umowy.
    Teoretycznie nie powinno byc problemow...

    Padla propozycja darowizny: "Przez umowę darowizny darczyńca
    zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego
    kosztem swego majątku." Obawialbym sie takiej formy ze wzgledow
    podatkowych - nie wiadomo, co to za podmiot mialby byc obdarowany, ale
    fiskus moze stwierdzic, ze podmiot ten uzyskal przychod.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl

    --
    Zaloz prywatne forum:
    http://forum.onet.pl

  • 6. Data: 2003-11-06 19:06:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ Podywagujmy.

    Oczywiście :)
    Zajmuję stanowisko "najlepszą obroną jest atak" :)

    [...]
    >+ Przyznam jednak, ze poniewaz rzadko spotyka sie
    >+ umowy zlecenia nieodplatne, nie wiem, jak fiskus traktuje takie umowy.
    >+ Teoretycznie nie powinno byc problemow...

    Teoretycznie to przedstawiłem stanowisko przeciwne: dla
    darowizny (jak niżej) jest jasny zapis ile jest wyłączone
    z podatku.
    Natomiast dla "nieodpłatnych świadczeń" UoPDoOF zawiera
    jasny zapis że podatek się *należy* (bez "dolnych limitów
    kwotowych" !) i to od strony "biorcy" - uzyskującego
    "równoważny przychód".

> [...]
    >+ podatkowych - nie wiadomo, co to za podmiot mialby byc obdarowany, ale
    >+ fiskus moze stwierdzic, ze podmiot ten uzyskal przychod.

    No to ja przedstawiłem stanowisko przeciwne: przy "świadczeniu"
    podatek się zawsze należy (chyba że się nie należy :) - w ustawie
    są wyłączenia tu i ówdzie, "na cele naukowe" i jakoś tak),
    zaś przy darowiźnie *gotowego dzieła* jest wyraźny zapis:
    do 1000 zł podatku od darowizn nie ma.
    A w UoPDoOF jest tekst:
    +++++
    Art. 2. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    3) przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,
    -----

    Jeszcze na deser: pytający pytał: "komuś".
    Jakby miał na myśli "osobę prawną" to jest problem, jako że
    podatek od spadków i darowizn dotyczy tylko osób fizycznych
    czyli osób prawnych nie obejmuje - czyli wtedy przychód
    (i podatek) może wystąpić !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-11-06 20:02:07
    Temat: Re[2]: Podatek a wolontariat
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 6 listopada 2003 o godzinie (20:06:09) napisano:
    GSn> On Wed, 5 Nov 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    GSn> [...]

    GSn> Oczywiście :)
    GSn> Zajmuję stanowisko "najlepszą obroną jest atak" :)

    I slusznie. ;)

> [...]
    GSn> jasny zapis że podatek się *należy* (bez "dolnych limitów
    GSn> kwotowych" !) i to od strony "biorcy" - uzyskującego

    Fakt faktem.

    GSn> No to ja przedstawiłem stanowisko przeciwne: przy "świadczeniu"
    GSn> podatek się zawsze należy (chyba że się nie należy :) - w ustawie
    GSn> są wyłączenia tu i ówdzie, "na cele naukowe" i jakoś tak),

    Dlatego pisalem, ze nie wiadomo, co to za podmiot - moze by sie dalo
    podciagnac strone pod wyjatki. Wylaczenia maja charakter przedmiotowy,
    a nie podmiotowy, ale niektore przedmioty dotyczyc moga tylko
    niektorych podmiotow. :)))

> [...]

    GSn> podatek od spadków i darowizn dotyczy tylko osób fizycznych
    GSn> czyli osób prawnych nie obejmuje - czyli wtedy przychód

    No wlasnie. :( Dlatego pytanie o podmiot pozostaje aktualne.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---