  • 1. Data: 2006-01-07 11:44:40
    Temat: Osoba współpracująca, ZUS, koszty
    Od: "Pawel" <s...@p...pl>

    Po 01.01.2006 spółka małżeńska podjęła decyzje o tym że jeden z małżonków
    będzie prowadził działalność a drugi zostanie osobą współpracująca. Zgodnie
    z ustawą o podatku od osób fizycznych ubezpieczenie spłeczne jest kosztem a
    zdrowotne rozlicza sie tak jak za właściciela (obniża podatek). Niestey nie
    wiem co zrobić z ubezpieczeniem płaconym za grudzień. Poprzednio rozliczałem
    go w PIT 5 L tej osoby za styczeń, obecnie w styczniu ta osoba już nie
    będzie składała PIT 5 L. Dodatkowo osobą współpracują staje się dopiero od 1
    stycznia zatem nie wiem czy składki społeczne za grudzień można zaliczyć
    składki w koszty.

    Dziekuję za wszystkie sugeste i porady.

    Pozdrawiam

    Paweł

  • 2. Data: 2006-01-09 21:56:39
    Temat: Re: Osoba współpracująca, ZUS, koszty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Jan 2006, Pawel wrote:

> [...]
    > z ustawą o podatku od osób fizycznych ubezpieczenie spłeczne jest kosztem

    Zgodnie z ustawą ubezpieczenie jest kosztem *albo* odliczeniem.
    Podatnik ma wybór - może odliczyć na PIT-5/PIT-5L/PIT-ileśtamodryczałtu!
    A contrario wychodzi że w koszty też można zaliczyć (bo przepis stanowi
    że jeśli nie zaliczył w koszt), oczywiście.

    Ale to tak na boku, bez związku z problemem.

> [...]
    > stycznia zatem nie wiem czy składki społeczne za grudzień można zaliczyć

    Jak możesz sprawdzić narzędziem
    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group%3A*.
    podatki&num=100&hl=pl
    ..hasło "składki zapłacone" to może więcej wyjaśni... :)
    Owszem, problem jest :(
    Najprosciej chyba jakby ta osoba miała inne przychody z których
    może odliczyć samemu zapłaconą składkę... dobrze myślę?

    > Dziekuję za wszystkie sugeste

    ...to owyżej wyłącznie są dywagacje i sugestie!

    > i porady.

    ...to nie ja :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd