  • 1. Data: 2012-01-25 16:12:00
    Temat: Odśnieżanie oa podatki
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    Zastanawiam się, czy obligatoryjne odśnieżanie chodnika nie jest przypadkiem
    nieodpłatnym świadczeniem usług na rzecz gminy.
    Jesli tak, to mam dylemat:

    1) Płacić mandaty?
    2) Czekać na urzędnika z US, który przywali mi podatkiem za tą usługę?
    3) Wystawić fakturę gminie?

    Czy to w ogóle jest praca? Takie odśnieżanie. Jeśli tak, to tak to jeśłi
    musi być bez zapłaty to jak to się ma do zakazu niewolnictwa zapisanego w
    Konstytucji?

    pzdr
    dK szczęśliwy mieszkaniec regionu, gdzie jeszcze nie spadł snieg :)

  • 2. Data: 2012-01-25 16:44:19
    Temat: Re: Odśnieżanie oa podatki
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-01-25 17:12, dK wrote:
> [...]
    > w Konstytucji?
    >
    > pzdr
    > dK szczęśliwy mieszkaniec regionu, gdzie jeszcze nie spadł snieg :)

    Chyba nie poleci ...

    Piotrek

  • 3. Data: 2012-01-25 18:30:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "dK" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Zastanawiam się, czy obligatoryjne odśnieżanie chodnika nie jest
    > przypadkiem nieodpłatnym świadczeniem usług na rzecz gminy.

    Trudno powiedzieć, bo chodnik moze stanowić własność różnych instytucji
    akurat. Do odśnieżania nie dochodzi na podstawie umowy zawartej pomiedzy
    Tobą a zarządcą chodnika, tylko z nakazu ustawy.

    > Jesli tak, to mam dylemat:
    >
    > 1) Płacić mandaty?

    Mozesz nie, ale to sobie poborca podatkowy sam ściągnie.

    > 2) Czekać na urzędnika z US, który przywali mi podatkiem za tą usługę?

    Tobie? Raczej jeśli już, to gminie, bo ona miałąby hipotetyczny dochód.

    > 3) Wystawić fakturę gminie?

    A zawierałeś z nimi jakąś umowę?

    > Czy to w ogóle jest praca? Takie odśnieżanie. Jeśli tak, to tak to jeśłi
    > musi być bez zapłaty to jak to się ma do zakazu niewolnictwa zapisanego
    > w Konstytucji?

    Jest nakaz wynikający z ustawy.

  • 4. Data: 2012-01-25 19:03:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/25/2012 10:12 AM, dK wrote:
    > Zastanawiam się, czy obligatoryjne odśnieżanie chodnika nie jest
    > przypadkiem nieodpłatnym świadczeniem usług na rzecz gminy.

    to sie nazywa zobowiazanie "z mocy prawa".
    I mozesz im nastukac.

  • 5. Data: 2012-01-26 01:22:50
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 25 Jan 2012 13:03:00 -0600, witek napisał(a):
    > to sie nazywa zobowiazanie "z mocy prawa".
    > I mozesz im nastukac.

    No niestety. Ciekawe ile jeszcze ten komunistyczny relikt się utrzyma...

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 6. Data: 2012-01-26 02:50:24
    Od: Animka <t...@w...pl>

    W dniu 2012-01-26 02:22, Jacek Osiecki pisze:

    > No niestety. Ciekawe ile jeszcze ten komunistyczny relikt się utrzyma..

    .
    http://biznes.onet.pl/plug-zasypie-ci-chodnik--mozes
    z-dostac-mandat,18651,5008109,1,analizy-detal

    --
    animka

  • 7. Data: 2012-01-26 08:06:42
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-01-26 02:22, Jacek Osiecki wrote:
    > No niestety. Ciekawe ile jeszcze ten komunistyczny relikt się utrzyma...

    Pewnie tak samo długo jak długo będzie trwało życzeniowe myślenie, że
    ktoś "zniknie" ten obowiązek za Ciebie ;-)

    Hint: zawsze masz opcję polegającą na wybraniu się do *Twojego* radnego
    i przepchnięciu jego rękami uchwały Rady Gminy o przejęciu obowiązku
    utrzymania czystości na chodnikach na gminę.

    Piotrek

  • 8. Data: 2012-01-26 08:30:19
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    W dniu 2012-01-26 09:06, Piotrek pisze:
    > Hint: zawsze masz opcję polegającą na wybraniu się do *Twojego* radnego
    > i przepchnięciu jego rękami uchwały Rady Gminy o przejęciu obowiązku
    > utrzymania czystości na chodnikach na gminę.

    Po czym się okaże, że i tak gmina nie ma na to pieniędzy.

    mjk

  • 9. Data: 2012-01-26 08:50:26
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-01-26 09:30, Slawek Kotynski wrote:
    > Po czym się okaże, że i tak gmina nie ma na to pieniędzy.

    Czy Tobie się wydaje, że te pieniądze to powstają jakoś automagicznie w
    każdej gminie?

    Przecież jest sprawą oczywistą, że dobierze je sobie od mieszkańców
    (przez opłaty lokalne, podatki "śniegowe" i inne cuda-wianki).

    I o ile mam jak najgorsze zdanie o wykorzystaniu naszych podatków przez
    szeroko rozumianą administrację centralną, to w gminach (zwłaszcza
    małych) potrafią nasze pieniądze wydawać z sensem.

    Z bardzo prostego powodu - istnieje w miarę proste przełożenie jakości
    pracy (wybieralnych) urzędników gminnych na to, czy po następnych
    wyborach znowu będą "przy korycie".

    Natomiast jest sprawą oczywistą, że ze względu na wolumen usług
    utrzymanie porządku zamawiane przez gminę będzie tańsze niż zamawiane
    przez poszczególnych mieszkańców. Nawet uwzględniając ewentualne "dowody
    wdzięczności" dla zamawiającego, że tak to ujmę ;-)

    Piotrek

  • 10. Data: 2012-01-26 09:23:11
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-01-26 09:50, Piotrek pisze:
> [...]
    > przez poszczególnych mieszkańców. Nawet uwzględniając ewentualne "dowody
    > wdzięczności" dla zamawiającego, że tak to ujmę ;-)
    Przeliczając na metr chodnika - niekoniecznie. Jeśli mamy dwie opcje:
    - biorę miotłę/łopatę (którą już mam, pomijamy więc inwestycje w sprzęt)
    i sprzątam/odśnieżam własnoręcznie, to mamy koszt finansowy równy zero.
    Pojawia się koszt w postaci straconego czasu i zużytej energii własnej,
    ale to jest niewielki koszt po mojej stronie.
    - gmina musi uchwalić i ściągnąć podatek, zrobić przetarg, wyłonić
    oferenta i mu zapłacić, on musi kogoś zatrudnić i dać mu sprzęt,
    odprowadzić zus i podatek... Duże koszty finansowe, efekt bliżej
    nieokreślony co do jakości wykonanej pracy.

    Wg mnie - tam gdzie się tylko da, to lepiej zrobić coś samemu, niż
    zapłacić podatek/opłatę, której większą część zje koszt jej pobierania,
    urzędnicy, i podatki/zus od wykonania.
    Gorzej jest w miejscach gdzie już ktoś i tak "bierze za to pieniądze" a
    roboty nie wykonuje, i trzeba niejako "drugi raz" samemu robić. Tu
    trzeba walczyć. Przykład z własnego podwórka (chodnika) - chodnik
    szeroki, dopuszczone na nim parkowanie, strefa płatnego parkowania i
    jest zarządca strefy, miasto czerpie zyski z parkowania, własną uchwałą
    stwierdza "tam gdzie jest strefa parkowania płatnego, za sprzątanie
    odpowiada zarządca strefy", tyle że nikt nie sprząta a SM usiłuje
    wymusić sprzątanie na właścicielach posesji przylegającej (którzy nawet
    zaparkować nie mogą, nie płacąc)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173