  • 1. Data: 2003-04-18 07:50:02
    Temat: VAT - sprzedaż towarów używanych
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Witam!
    Mam bardzo duży problem. Prowadzę działalność na zasadach ogólnych(KPiR) i
    jestem płatnikiem VAT.
    Chciałbym handlować sprzętem zakupionym od (ludzi z ulicy) i sprzedawać go
    na FV.
    Czy i w jaki sposób naliczać VAT podczas sprzedaży?
    Czy musi to wyglądać tak:
    (cena zakupu + marża)*1,22(VAT) - mało opłacalne w moim przypadku
    czy może: cena zakupu + marża*1,22(VAT) - jeśli tak można to jak powinna
    wyglądać Faktura?
    czy może jest jeszcze jakiś inny sposób?
    Bardzo proszę o pomoc.

  • 2. Data: 2003-04-18 11:01:58
    Temat: Re: VAT - sprzedaż towarów używanych
    Od: "Biedrona" <m...@b...com>

    > Czy musi to wyglądać tak:
    > (cena zakupu + marża)*1,22(VAT) - mało opłacalne w moim przypadku
    > czy może: cena zakupu + marża*1,22(VAT) - jeśli tak można to jak powinna
    czym się różnią ?

    oczywiście że można np. na najzyklejszy rachunek - ale nie r. vat

  • 3. Data: 2003-04-18 11:46:45
    Temat: Odp: VAT - sprzedaż towarów używanych
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    1) kupuję towar np: za 100 zł (bez VAT) doliczam 50zł marży i VAT od całości
    czyli 33 zł razem daje 183zł

    2) kupuję towar np: za 100 zł (bez VAT) doliczam 50zł marży i VAT od marży
    czyli 11 zł razem daje 161zł
    > czym się różnią ?
    >

    > oczywiście że można np. na najzyklejszy rachunek - ale nie r. vat
    Pisałem wcześniej że jestem płatnikiem VAT i wydaje mi się że nie mogę
    wystawiać zwykłych rachunków bez VAT.
    Jeśli się mylę proszę o wyjaśnienie.

  • 4. Data: 2003-04-18 13:23:47
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 18 Apr 2003 09:50:02 +0200, "Krzysiek"
    <k...@p...onet.pl> zakodował:

    >Witam!
    >Mam bardzo duży problem. Prowadzę działalność na zasadach ogólnych(KPiR) i
    >jestem płatnikiem VAT.

    To wypadałoby przy takich okazjach otworzyć ustawę i tam poszukać
    odpowiedzi.

    Art. 7. 1. Zwalnia się od podatku od towarów i usług oraz od podatku
    akcyzowego:
    5) sprzedaż towarów używanych, z wyj?tkiem importu, pod warunkiem że w
    stosunku do tych towarów nie przysługiwało sprzedaj?cemu prawo do
    obniżenia podatku należnego o podatek naliczony; zwolnienie dotyczy
    również używanych budynków, budowli i ich czę?ci będ?cych przedmiotem
    umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze,

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-04-18 17:36:23
    Od: "Krzysztof Machała" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > również używanych budynków, budowli i ich czę?ci będ?cych przedmiotem
    > umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze,

    Tak tyle że w tej ustawie jest wyjaśnienie że za towar użuwany uważa się
    towar którego czas użytkowania przez sprzedającego przekracza 6 miesięcy, a
    to raczej nie wchodzi w rachube.

  • 6. Data: 2003-04-18 23:57:06
    Temat: Re: Odp: VAT - sprzedaż towarów używanych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Apr 2003, Krzysiek wrote:

    >+ > > Czy musi to wyglądać tak:
    >+ > > (cena zakupu + marża)*1,22(VAT) - mało opłacalne w moim przypadku

    Nie musi.

    To co opisujesz poniżej:

    >+ 1) kupuję towar np: za 100 zł (bez VAT) doliczam 50zł marży
    [... i VAT od 50 zł...]

    ...nazywa się "działalnością komisową".
    Istotne jest że przy umowie komisu sprzedajesz *nie swój* towar,
    jesteś tylko pośrednikiem. Krótko mówiąc: temu kto tobie dał
    towar do sprzedaży płacisz po udanej transakcji.
    [...]
    >+ > oczywiœcie że można np. na najzyklejszy rachunek - ale nie r. vat
    >+ Pisałem wcześniej że jestem płatnikiem VAT i wydaje mi się że nie mogę
    >+ wystawiać zwykłych rachunków bez VAT.

    AFAIK możesz *o ile tak trzeba*. Czy wystawisz np. fakturę na
    sprzedaż ziemi ?? ;)
    Natomiast masz rację w wymienionym wyżej przypadku: to bedzie
    "FAKTURA VAT KOMIS" :) (szukac googlem) z pozycją "zwoniony"
    (dla 'towaru') i stawką VAT (przy prowizji).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-04-19 18:17:35
    Temat: Odp: Odp: VAT - sprzedaż towarów używanych
    Od: "Krzysztof Machała" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > "FAKTURA VAT KOMIS" :) (szukac googlem) z pozycją "zwoniony"
    > (dla 'towaru') i stawką VAT (przy prowizji).

    Problem w tym że przy działalności komisowej komitent dostaje kasę dopiero
    wtedy jak komisant sprzeda. A to nie jest dobry interes zwłaszcza, że (w
    99%) komitentowi jest potrzebna kasa od ręki i chce niewiele za towar a
    pozostawienie towaru w komisie mu nie odpowiada. Dlatego też najlepszym
    rozwiązaniem jest kupno towaru za gotówkę. Problem zaczyna się dopiero wtedy
    gdy taki towar chcemy sprzedać. Jaką fakturę wystawić i jak naliczyć VAT?

  • 8. Data: 2003-04-19 21:46:13
    Temat: Re: Odp: Odp: VAT - sprzedaż towarów używanych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Apr 2003, Krzysztof Machała wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Problem w tym że przy działalności komisowej komitent dostaje kasę dopiero

    Zgoda. Pytałeś "czy musi tak wyglądać" :) - nie musi.

    >+ A to nie jest dobry interes

    A to zależy, IMHO.

> [...]
    >+ gdy taki towar chcemy sprzedać. Jaką fakturę wystawić i jak naliczyć VAT?

    IMHO jeśli VATowiec sprzedaje swój *towar* to wyboru chyba nie ma: VAT ze
    stawką stosownie do rodzaju towaru od całej kwoty sprzedaży... ?

    Nie mam pojęcia czy nie dałoby się stosować jakiegoś rozwiązania typu
    "przedpłata", na oko miałoby ręce i nogi.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-04-21 06:46:36
    Temat: Odp: Odp: Odp: VAT - sprzedaż towarów używanych
    Od: "Krzysztof Machała" <k...@p...onet.pl>

    Jeśli chodzi o działalność komisową to dokładnie wiem jak to wygląda.
    (Umowa komisu - FV KOMIS - FV za prowizję) te trzy dokumenty stanowią
    komplet. Problem pojawia się wtedy gdy klient przynosi np: "zestaw
    komputerowy" ale chce gotówkę(cena jest bardzo atrakcyjna), ja sprzedając
    ten zestaw na części lub w połączeniu z innymi częściami (z innych zestawów)
    zarobię 2-3x więcej, jak wtedy wystawić FV KOMIS (musi być do każdej umowy
    komisu a elementów w zestawie komputerowym jest minimum 15 i każdu może być
    z innej umowy komisu), kiedy wystawić FV za prowizję (kiedy sprzedam ostatni
    element zestawu?) i czy wogóle mogę sprzedać taki komputer w
    częściach(zakładam że komitent się zgadza- z resztą i tak dostał już
    gotówkę)?

    Dlatego też na początku pytałem jak w takim przypadku można legalnie kupować
    sprzęt od ludzi i legalnie go sprzedawać nie płacąc VAT-u od całości.
    (Komisem w tym przypadku chyba nie bardzo się da).

    Dlatedo gdyby ktoś miał jakiś konkretny pomysł jak rozwiązać ten problem to
    bardzo proszę o podpowiedź.

    Pozdrawiam
    Krzysiek