  • 1. Data: 2002-03-10 00:49:47
    Temat: Moment zaliczenia w KUP - np. odsetki, delegacja.
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Witam !
    KPiR, VAT (VAT bez znaczenia[3]).

    Dla niecierpliwych krótko: czy wystawienie DW lub np.
    delegacji *po* skończeniu miesiąca w którym zaszło
    zdarzenie stanowi przeszkodę w zaliczeniu/wpisaniu
    do KPiR w danym miesiącu ?

    Szczegółowiej:

    Przyjmijmy księgowanie memoriałowe (czyli "według papierów")[1].
    Przyjmijmy że o konieczności płacenia wiem :) "od (czytania
    p.s.p.p., oczywiście) zawsze"
    Przyjmijmy bank elektroniczny, "dokument nie wymaga podpisu..."
    Wyciąg generuję wedle potrzeby.
    Dokumentuję DW (wiem, dawniej niektórzy mieli zastrzeżenia:
    czy DZIŚ ktoś je jeszcze ma ?!)

    Pytanie:
    - koszty są oczywistą sumą operacji za *zeszły miesiąc*
    - odsetki są jak wyżej, podane są daty "za okres..."
    - ...ale DW wystawiam PÓŹNIEJ !

    Czy późniejsze wystawienie DW (lub np. rozliczenia
    kosztów podróży) jest jakąś poważną przeszkodą do zaliczenia
    kosztów *w miesiącu którego dotyczą* ?

    Zarówno dane na wyciągu czy bilety są dokumentami, powiedzmy,
    "pierwotnymi" - określającymi jednoznacznie że "czynność"
    miała miejsce (i dotyczyła) konkretnego miesiąca.
    Jednak na tej podstawie nie dokonuję wpisu do KPiR - bo
    wystawiam dokumenty wewnętrzne, a te mogą mieć datę późniejszą
    (datę WYSTAWIENIA, a nie okresu którego dotyczą !)

    Coś przeoczyłem ? (to skrzyczeć :)!)

    Zaznaczam że googla przejrzałem, przy okazji dyskusję pt.
    "księgowanie do 20.-go" też :) (sam kiedyś pytałem - chyba
    bez odzewu - IMHO tak wolno) więc problemu w tym że
    wpis do KPiR zostanie dokonany później nie widzę !

    Ale TEGO (tj. tak postawionego problemu) nie widziałem.

    No i rozwiązania, powiedzmy, "nieformalne" ("wystaw
    z datą 'ostatniego'") pomińmy ;) [2]
    BTW: czy wystawienie DW pod nieobecność wydruku operacji
    (ale *po sprawdzeniu* faktycznych operacji), w warunkach
    "bieżacych" (tj. zeszły miesiąc, możliwość pokazania
    "od ręki") może stanowić podstawę do zarzutu czegokolwiek[2] ?

    Z góry dziękuję za opinie :)
    Można/należy również obtentegować że np. rzeczą oczywistą :] zawracam
    głowę, ale owa data wystawienia mnie przystopowała przy układaniu
    papierków w kupki (tfu, fachowo to będzie "dokumentów
    w ewidencje lub rejestry", nieprawdaż ;))

    Acha, na deser: przyjmując że zaliczenie w koszty miesiąca
    wystąpienia (uff...) jest błędne to znowu wyskoczy problemik
    pt. "koniec roku podatkowego, czyli grudzień w styczniu" :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] z przesłuchiwania mnie przez Orkę: prawdę mówiąc dopiero
    póżniej skojarzyłem że DG OP nie może zaliczać "kosztowo",
    zaś zaliczanie kosztowe *samych wydatków* to taki sobie
    biznes (a dochodów się nie da - bo jak Orkę przeczytałem
    to już zwątpiłem...) ! A z kolei - jak mniemam - jednym z celów
    "memoriałowości" :) jest zaliczanie kosztów w okres
    którego dotyczą (a nie zostały poniesione; tu zresztą
    jest cyrk: *są poniesione i dotyczą* np. stycznia
    lecz "potwierdzone" w lutym...)
    [2] m.in. zakładając że kontrola trafia w czuły moment.
    W końcu zakładanie że podatnik MUSI "naciągać" dokumentację
    byłoby takie sobie... :]
    [3] pomijając szczegół że wymusza prowadzenie ewidencji
    sprzedaży, czyli stosofne paragrafy pozwalają nie być
    na bieżaco z KPiR (IMHO)