-
1. Data: 2007-09-19 18:26:36
Temat: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
Od: "Anxy" <a...@p...onet.pl>
Witam
DG, KPiR, VAT, memoriał
Prowadzę magazyn, bo tak mi wygodniej. Zakupiłam części do magazynu.
Otrzymałam je 6.09.2007 r. a FV jest z 31.08.2007r.
Na magazyn wprowadziłam części 6 września. Byłam pewna, że FV z 31.08.07
księguję w sierpniu, a VAT rozliczam we wrześniu. Tymczasem program Mała
Księgowość Rzeczpospolitej nie pozwala mi tej faktury zaksięgować w
sierpniu, tylko każe we wrześniu.
Może ktoś mi pomoże?
Ania
-
2. Data: 2007-09-19 18:47:07
Temat: Re: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
Dnia 19-09-2007 o 20:26:36 Anxy <a...@p...onet.pl> napisał(a):
> Witam
> DG, KPiR, VAT, memoria?
>
> Prowadz? magazyn, bo tak mi wygodniej. Zakupi?am cz??ci do magazynu.
> Otrzyma?am je 6.09.2007 r. a FV jest z 31.08.2007r.
> Na magazyn wprowadzi?am cz??ci 6 wrze?nia. By?am pewna, ?e FV z 31.08.07
> ksi?guj? w sierpniu, a VAT rozliczam we wrze?niu. Tymczasem program Ma?a
> Ksi?gowo?ae Rzeczpospolitej nie pozwala mi tej faktury zaksi?gowaae w
> sierpniu, tylko ka?e we wrze?niu.
> Mo?e kto? mi pomo?e?
> Ania
>
IMVHO, dla maksymalnej pewności możesz wpisać 31/8/07 fakturę
zakupu do kol. 16 z adnotacją że towary otrzymano później,
a 6/9/07 wpisać przyjęcie towarów i przeksiegować z 16 do 10.
Fakturę z tyłu opisz - że "otrzymano razem z towarami dnia 6/9/07" - i
powinno byc git.
Co sądzicie - czy taki sposób jest ok w świetle socrealistycznego
rozporzadzenia od kpir?
-
3. Data: 2007-09-19 20:10:56
Temat: Re: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
Od: "Anxy" <a...@p...onet.pl>
>>
>
> IMVHO, dla maksymalnej pewności możesz wpisać 31/8/07 fakturę
> zakupu do kol. 16 z adnotacją że towary otrzymano później,
> a 6/9/07 wpisać przyjęcie towarów i przeksiegować z 16 do 10.
> Fakturę z tyłu opisz - że "otrzymano razem z towarami dnia 6/9/07" - i
> powinno byc git.
> Co sądzicie - czy taki sposób jest ok w świetle socrealistycznego
> rozporzadzenia od kpir?
Przede wszystkim dziękuję, ale...
1. W kwestii formalnej: w mojej sytuacji odpisuję sobie podatek dochodowy w
sierpniu a VAT we wrześniu - nie mylę się?
2. Nie mam bladego pojęcia jak w Małej Księgowości wprowadzić cokolwiek do
kolumny 16, nie mówiąc już o tym jak dokonać przeksięgowania...
Proszę bardzo o dalszą dawkę pomocy
Ania
-
4. Data: 2007-09-19 22:50:08
Temat: Re: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 19 Sep 2007, Anxy wrote:
[...do tommyego...]
> Przede wszystkim dziękuję, ale...
> 1. W kwestii formalnej: w mojej sytuacji odpisuję sobie podatek dochodowy
> w sierpniu a VAT we wrześniu - nie mylę się?
Jak to tommy pisał? "Socrealistyczne rozporządzenie"?
Chyba tak. Literalnie... zaraz będzie cytat.
ZASTRZEŻENIE:
- jestem świadom, że rozporządzenie nie może naruszać ustawy
- jednak przez całe lata zasady zapisu TH traktowane były AFAIK jako
"prawo do zaliczania w koszty"
- i na deser w tym przypadku "zasady KPiR" w zakresie, w którym nas to
interesuje, NIE naruszają ustawy!
Przypomnę:
- wg "zasad ogolnych" z ustawy, zakup towaru *nie jest* kosztem!
Kosztem staje się w dniu dalszej sprzedaży lub straty.
- wcześniejsze zaliczanie w koszty wydatków na TH jest *wyjątkiem*,
przy czym nie wnikamy czy prawidłowym :) (IMVHO tak - minister może
"zrobić lepiej" obywatelowi, tylko obowiązków nie może samowolnie
dokładać).
I teraz zacytuję:
http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=2
+++
§ 17.
1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie
[BACZNOŚC!]
po
[...spocznij...]
ich otrzymaniu, najpóniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
---
Układ jest prosty:
- z ustawy nie wynika prawo do zaliczenia zakupu TH w KUP
- a minister daje to prawo PO OTRZYMANIU towaru, a nie po dostaniu zań
faktury.
W razie zastosowania par.30 i tak nic się nie zmienia, tylko wolno
później wpisać do księgi, ale jak rozumiem nadal nie *zakup* lecz
*otrzymanie*.
Wniosek: albo ja coś przeoczyłem, albo Ty się (jednak) mylisz :)
Oczywiście jakby to nie był towar, a powiedzmy wyposażenie, to by
sprawa wyglądała inaczej.
> 2. Nie mam bladego pojęcia jak w Małej Księgowości wprowadzić cokolwiek do
> kolumny 16,
To jest chyba "stały punkt programu" w programach do KPiR w darmowych
wersjach :(
> nie mówiąc już o tym jak dokonać przeksięgowania...
Przeksięgowanie z grubsza sprowadza się do wprowadzenia opisu oraz
w jednej kolumnie wartości ze znakiem plus zaś w drugiej ze znakiem
minus :)
Powiedzmy ma ktoś wyposażenie, które ma okazję sprzedać razem z usługą.
No to staje ono się "materiałem".
Wypadałoby coś zrobić, żeby ew. kontroler się nie pytał "a co się
stało z zakupem X?" - taki wpis wyjaśnia dokładnie co się stało :)
pzdr, Gotfryd
-
5. Data: 2007-09-20 08:07:17
Temat: Re: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
Dnia 20-09-2007 o 00:50:08 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
napisał(a):
> On Wed, 19 Sep 2007, Anxy wrote:
> [...do tommyego...]
>> Przede wszystkim dziękuję, ale...
>> 1. W kwestii formalnej: w mojej sytuacji odpisuję sobie podatek
>> dochodowy
>> w sierpniu a VAT we wrześniu - nie mylę się?
>
> Jak to tommy pisał? "Socrealistyczne rozporządzenie"?
> Chyba tak. Literalnie... zaraz będzie cytat.
>
>
> Przypomnę:
> - wg "zasad ogolnych" z ustawy, zakup towaru *nie jest* kosztem!
> Kosztem staje się w dniu dalszej sprzedaży lub straty.
art. 22.4 mówi co innego - zakup jest kosztem potrącalnym w roku
poniesienia
(a więc już od dnia poniesienia, cokolwiek za ten dzień uznawać),
art. 24.2 mówi że na koniec roku niesprzedane wypada na rok nastepny.
Ty myślisz z definicji memoriałowo, ale mimo wszystko chyba jesteś w
mniejszości :)
> - wcześniejsze zaliczanie w koszty wydatków na TH jest *wyjątkiem*,
> przy czym nie wnikamy czy prawidłowym :) (IMVHO tak - minister może
> "zrobić lepiej" obywatelowi, tylko obowiązków nie może samowolnie
> dokładać).
Sprawdźmy delegację:
updof
24.7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze
rozporządzenia,
określi
* sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
* szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła
dowód
pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych,
* oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem,
* a także terminy zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu
księgi.
Osobiście nie widzę tutaj delegacji do robienia komukolwiek dobrze,
poprzez zmianę art. 22 updof
>
> I teraz zacytuję:
> http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=2
> +++
> § 17.
> 1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
> wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie
> [BACZNOŚC!]
> po
> [...spocznij...]
> ich otrzymaniu, najpóniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu
> lub sprzedaży.
> ---
>
> Układ jest prosty:
> - z ustawy nie wynika prawo do zaliczenia zakupu TH w KUP
> - a minister daje to prawo PO OTRZYMANIU towaru, a nie po dostaniu zań
> faktury.
Minister każe wpisać, a nie zaliczyć w koszt. A wg ustawy koszt powstaje z
dniem
wystawienia faktury(względnie z dniem zapłaty, lub przy memoriale - z
dniem sprzedaży).
IMVHO oznacza to że zapis zakupu w dwóch poycjach, z dnia poniesienia
kosztu i otrzymania
zakupów jest dodatkową polisą w razie jakiejś skrupulatnej kontroli.
Skoro księga ma być rzetelna, czyli odzwierciedlać stan faktyczny, to tym
bardziej jest to uzasadnione.
Dodam że nie mam zakupów materiałów/towarów "materialnych", więc nie wiem
jak na to sakrbówka patrzy,m
być może zbytnią asekurację proponuję.
-
6. Data: 2007-09-20 20:33:52
Temat: Re: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 20 Sep 2007, t...@o...pl wrote:
> art. 22.4 mówi co innego - zakup jest kosztem potrącalnym w roku poniesienia
> (a więc już od dnia poniesienia, cokolwiek za ten dzień uznawać),
> art. 24.2 mówi że na koniec roku niesprzedane wypada na rok nastepny.
> Ty myślisz z definicji memoriałowo, ale mimo wszystko chyba jesteś w
> mniejszości :)
Chyba muszę kilka razy sobie nowe definicje poczytać, coby sobie raz
a dobrze wbić, że od tego roku pozmieniali art.22!
Thx. za uwagę.
> Osobiście nie widzę tutaj delegacji do robienia komukolwiek dobrze, poprzez
> zmianę art. 22 updof
Po prawdzie nie trzeba ;)
> Minister każe wpisać, a nie zaliczyć w koszt. A wg ustawy koszt powstaje z
> dniem
> wystawienia faktury(względnie z dniem zapłaty, lub przy memoriale - z dniem
> sprzedaży).
Swoją drogą, ciekawostka, która rozwiąże się za 4 lata, jak pozapadają
wyroki NSA, jeśli komuś US się przyczepi "nieprawidłowości" :[
> IMVHO oznacza to że zapis zakupu w dwóch poycjach, z dnia poniesienia kosztu
> i otrzymania
> zakupów jest dodatkową polisą w razie jakiejś skrupulatnej kontroli.
Zgoda.
Szkoad papieru, ale chcąc być zgodzie z oboma przepisami tak by trzeba
było.
Tak dla porządku: samej propozycji wpisywania dwa razy na swoje
szczęście się nie przyczepiłem ;)
> Skoro księga ma być rzetelna, czyli odzwierciedlać stan faktyczny, to tym
> bardziej jest to uzasadnione.
> Dodam że nie mam zakupów materiałów/towarów "materialnych", więc nie wiem
> jak na to sakrbówka patrzy,
No ja też miewam rzadko, do tego niemal zawsze "biorę do ręki" (więc
nie ma niezgodności dat zakupu i otrzymania).
A do tego jeszcze musiałbyś zaliczyć kontrolę :) (a nie czynności
sprawdzające, przy których z reguły szczegóły pomijają, sprawdzając
głównie te elementy które są sprawdzane a nie całość).
> być może zbytnią asekurację proponuję.
Prawdopodobnie :)
Z drugiej strony... żle, ze widac potrzebę takiej asekuracji.
pzdr, Gotfryd