  • 1. Data: 2012-07-22 20:08:21
    Temat: Koszty księgowości dla jednoosobowej DG
    Od: "Marek" <n...@e...spammer_stop>

    Witam,

    zastanawiam się nad powierzeniem księgowości do biura rachunkowego.
    Miesięcznie wystawiam maksimum 50 faktur około 40 przyjmuję. Co do kosztów
    to głownie samochód i wydatki z nim związane. Przeglądałem oferty biur z
    okolicy i przedział za księgowanie takich przypadków jak mój wacha się
    pomiędzy 200 a 300 zł miesięcznie brutto. Na co zwrócić uwagę przy wyborze
    księgowego ? Czy powierzając księgowość do biura odpowiedzialnośc za błędy i
    obowiązek wyjaśniania ich spada na to biuro ? Jak wygląda sprawa w przypadku
    ewentualnej kary finansowej, czy są biura ubezpieczone na taką ewentualność
    ?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2012-07-23 14:36:47
    Temat: Re: Koszty księgowości dla jednoosobowej DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Jul 2012, Marek wrote:

    > Czy
    > powierzając księgowość do biura odpowiedzialnośc za błędy i obowiązek
    > wyjaśniania ich spada na to biuro ?

    Tak i nie.
    Po części zależy to od umowy, za co odpowiada biuro.
    Formalnie odpowiedzialnosci karnej nikt z podatnika nie zdejmuje,
    więc jak to zazwyczaj piszę, "siedzieć i tak pójdziesz Ty".
    Ale za błędy popełnione już przez biuro, oczywiście odpowie biuro.
    Być może pójdziecie siedzieć razem ;)

    Pytaniem więc będzie, o czym jest dyskusja:
    - o tym, że biuro dostało nieprawidłowy lub nieprawidłowo zaklasyfikowany
    dokument (np. wydatek, który kosztem nie jest z mocy art.23.1.49, ale
    biuro przecież o tym nie wie),
    - o tym, że biuro nieprawidłowo zaklasyfikowało wydatek, np. odliczyło
    VAT od hotelu
    - o tym, że zapomnieli ująć fakturę sprzedaży, z podwersjami kto ma
    w ręku dowody że ta f-ra (kopia) została do biura dostarczona

    > Jak wygląda sprawa w przypadku
    > ewentualnej kary finansowej, czy są biura ubezpieczone na taką ewentualność ?

    Są i na grupie polecali zapoznanie się z wysokością kwoty ubezpiecznia ;)
    (całkiem jak przy ostatnim bankrutwie "turystycznym", gdzie nowo otwarta
    spzoo miała minimalne ubezpieczenie przy niemałym obrocie).

    Ale to działa tak:
    1. jeśli błąd popełni biuro, karane jest biuro
    2. jeśli błąd spowoduje Twoją odpowiedzialność karną, zostaniesz ukarany
    a do biura masz prawa o odszkodowanie; i to jest jedyny przypadek,
    kiedy to odszkodowanie ma znaczenie
    3. jeśli błąd popełnisz Ty (nie dostarczysz f-ry na przykład j.w.),
    karany jesteś Ty

    I teraz zasada szczególna:
    - biuro odpowiada za to i tylko za to, co jest w umowie; we
    wszystkich przypadkach nie wymienionych w umowie, wyżej wymieniona
    odpowiedzialność pasuje do punktu 3. :D

    Podobno "z praktyce" punkt drugi nie jest stosowany przez USy,
    choć z literalnego p. widzenia fakt ukarania biura nie zwalnia
    z automatu od kary za swoje podatki, ale (podobnoż) USy mimo
    formalnej odpowiedzialności podatnika poprzestają (w razie znalezienia
    błędu po stronie biura) na łupnięciu w biuro.
    Podatnik ma do wyrównania zaległość i odsetki (a więc nie karę,
    lecz coś co i tak MIAŁ zapłacić).
    Ale oczywiscie p.3 to nie wyklucza, a jak umowa jest "licha" za
    to kara spora, poszukiwanie winnych może być intensywne ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-07-27 11:33:59
    Od: "Marek" <n...@e...spammer_stop>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

> [...]
    > - biuro odpowiada za to i tylko za to, co jest w umowie; we
    > wszystkich przypadkach nie wymienionych w umowie, wyżej wymieniona

    Dziękuję za naświetlenie sprawy.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 4. Data: 2012-07-29 20:52:23
    Od: Leszek <a...@e...pl>

    Dnia Mon, 23 Jul 2012 14:36:47 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Podobno "z praktyce" punkt drugi nie jest stosowany przez USy,
    [...]

    Hmm, a czy ogólnie jest jakaś różnica jeżeli księgowość jest prowadzona
    przez księgowego, który jest jednocześnie doradcą podatkowym?
    Ostatnio dopytywałem się jednego o to i opowiadał mi rzeczy, który
    wydawały mi się troche niestworzone... m.in. dużo wywodził z tego,
    że DP jest osobą zaufania publicznego:
    -poinformowanie US o tym że księgowość prowadzi DP wygląda jakoś inaczej
    niż gdy powierza się księgowość zwykłemu księgowemu
    -doradca jako osoba zaufania publicznego bardzo rzadko jest kontrolowana
    przez US
    -opinie DP są wiążące dla US - niestety nie dopytałem się co dokładnie miał
    na myśli, w każdym razie chodziło o to, że jak ktoś nie ma czasu na
    czekanie na indyw. interpretacje, to może się zwrócić do DP i jego opinia
    będzie wiążąca dla US.

  • 5. Data: 2012-07-30 11:17:12
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Sun, 29 Jul 2012 20:52:23 +0200, Leszek <a...@e...pl> wrote:

> [...]
    >na myśli, w każdym razie chodziło o to, że jak ktoś nie ma czasu na
    >czekanie na indyw. interpretacje, to może się zwrócić do DP i jego opinia

    Taaa, a Optimusa czy JTT nie było stać na DP i dlatego US ich
    doprowadził do upadku (co najmniej JTT)?
    Dla US nie jest wiążąca nawet opinia US...

  • 6. Data: 2012-07-30 12:48:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jul 2012, Jarek Andrzejewski wrote:

    > Dla US nie jest wiążąca nawet opinia US...

    O, to jest celne, nawet w kilku kontekstach (od niezbyt przemyślanego
    pomysłu opierania się o informacje z US, do sprzecznych ze sobą
    postaw dwu USów po dwu stronach tej samej sprawy podatkowej)

    Pomysł "wiązania" poprzez interpretację DP wygląda oryginalnie,
    podejrzenia Leszka o 'niestworzeniu' są IMO na miejscu, ja
    bym zaczął od pytania po ilu piwach to było ;)

    pzdr, Gotfryd