  • 1. Data: 2003-11-07 10:46:05
    Temat: Kiedy obowiązek podatkowy przy umowie o dzieło?
    Od: "nyterk" <n...@p...fm>

    Witam uczestników grupy, z serdeczną prośbą o pomoc w pilnej sprawie:
    czy ktoś wie, kiedy najpóźniej można wystawić rachunek do umowy o dzieło? Kiedy
    powstaje obowiązek podatkowy w związku z umową o dzieło? Czy jest jakiś termin,
    poza określonym przez strony w umowie, w którym jest obowiązek zapłaty
    należności z umowy i zapłacenia zaliczki pdof? [Podstawy prawne do odpowiedzi
    mile widziane.]
    Dziękuję za uwagę i za pomoc,
    pozdrawiam,
    RL
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-11-08 11:47:14
    Od: "ela" <l...@w...pl>

    Art. 41. 1. (350) Osoby fizyczne będące przedsiębiorcami oraz osoby prawne
    i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują
    wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1 i 3 z tytułu
    działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 5-9 oraz art. 18, są obowiązane
    jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek
    dochodowy w wysokości 20% należności pomniejszonej o koszty uzyskania
    przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9, oraz pomniejszonej o
    składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia
    emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art.
    26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

    Art. 42. 1. (363) Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują:
    1) kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy, w terminie do dnia 20
    miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek
    urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy
    według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą
    fizyczną - według siedziby bądź miejsca wykonywania działalności, gdy
    płatnik nie posiada siedziby,
    2) kwoty zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 41 ust. 4-6 i 6a,
    w terminie do dnia 7 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano
    ten podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu
    skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika,

    tyle moge pomóc pozdrawiam ela

  • 3. Data: 2003-11-08 13:24:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Nov 2003, ela wrote:

> [...]
    >+ jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek
    >+ dochodowy w wysokości 20% należności [...]

    wKF: nie dałobysię namówić cię do odpowiadania *pod* cytatem ? ;)
    [...]
    >+ Użytkownik "nyterk" <n...@p...fm> napisał [...]
    >+ > czy ktoś wie, kiedy najpóźniej można wystawić rachunek do umowy o dzieło?

    A jakie masz propozycje oprócz wymienionej przez ciebie ?

    >+ > Kiedy
    >+ > powstaje obowiązek podatkowy w związku z umową o dzieło?

    Dopiszę:
    +++++++
    Art. 11. 1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6
    i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne[...]
    ------

    Zasadą jest obliczanie zaliczki tak jak samego podatku.
    W zapisie j.w. napisano: "otrzymane lub postawione do
    dyspozycji".
    Wniosek: w tym dniu.
    To płatnik ma "postawić", więc wie kiedy to było - i "kwit
    wypłaty" (np. dowód przelewu) jest podstawą księgowania
    i wliczenia do podatku - przychodu u podatnika, kosztów
    u płatnika.
    Sprawa się może skomplikować przy "kasie": jak mniemam
    przy "przelaniu do kasy" (czyli "postawieniu do dyspozycji",
    ale *o ile ustalono że to ma być w kasie*) już można
    by uznać te pieniadze za koszt - ale może to ktoś skomentuje...

    Jak coś nie tak to proszę krzyczeć, ale IMO właśnie tak :)

    >+ > Czy jest jakiś termin,
    >+ > poza określonym przez strony w umowie, w którym jest obowiązek zapłaty
    >+ > należności z umowy i zapłacenia zaliczki pdof?

    Zależy od definicji "obowiązku" :>
    Patrz dyskusja o tym kiedy są "należne" odsetki :]
    Na pewno tym terminem jest termin określony licząc po kolei:
    - wyznaczony na rachunku, o ile został wyznaczony i jest
    obustronnie zaakceptowany lub późniejszy niż ten z umowy;
    to co prawda moja dywagacja, ale IMO spełnia warunek
    "pisemnego aneksu do umowy"
    - określony w umowie o ile został określony
    - odebrania dzieła, o ile do odebrania doszło
    - wydania lub przedstawienia dzieła, o ile zamawiający
    uchyla się od odbioru (art. 643: "jest zobowiązany"
    to znaczy że "musi")

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)