  • 1. Data: 2006-06-09 14:03:18
    Temat: KPiR, Różnice kursowe
    Od: t <r...@o...pl>

    Wystawiam faktury w Euro, księguję je w dacie wystawienia zgdonie z Art.
    14.1 oraz Art. 14.1f UPDOF.
    Różnice kursowe traktuję zgodnie z Art. 14.1a.
    1) W jakim dniu księguję te różnicę i jaka jest podstawa prawna
    księgowania w dniu otrzymania :)
    2) Jak nazwać dowody księgowe na których to ujmuję - zorientowałem się
    dzisiaj że
    katalog tego co można nazwać Dowodem Wewnętrznym jest zamknięty. Wnioskukę
    więc że
    mogę to nazwać jakkolwiek byle by miało związek z tematem i spełniało
    wymagania dla dowodów księgowych?

    3) Pytanie na szóstkę. Wystawiłem fakture na kwotę w usd. Nabywca wysłał
    przelew w swojej
    narodowej walucie a ja miałem dostać równowartość kwoty która określiłem w
    USD na fakturze.
    Niestety przelew odbijało więc umówiliśmy się że dostanę tą kwotę przez
    Western Union.
    Problem w tym że on nadał kwotę w swojej narodowej walucie, ja miałem do
    wypłaty w USD
    ale pani przeliczała mi na złotówki nie z USD a z waluty narodowej.
    A więc kurs z mojej faktury nie jest bezpośrednio porównywalny z kursem
    otrzymania.
    Co z takim fantem możnaby zrobić?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-06-09 15:44:20
    Temat: Re: KPiR, Różnice kursowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Jun 2006, t wrote:

> [...]
    > Różnice kursowe traktuję zgodnie z Art. 14.1a.
    > 1) W jakim dniu księguję te różnicę i jaka jest podstawa prawna księgowania w

    Nie znam się :)

    > 2) Jak nazwać dowody księgowe na których to ujmuję - zorientowałem się
    > dzisiaj że
    > katalog tego co można nazwać Dowodem Wewnętrznym jest zamknięty.

    Sprzeciw.
    Dowód wewnętrzny to każdy papier, który jest oparty na jednostronnym
    oświadczeniu podatnika. "Wewnętrznie" wydany a nie otrzymany od kogoś.
    Zamknięty jest katalog KOSZTÓW na które można wystawić DW - a do tego
    i ta teza była już tu podważana (że owo "zamknięcie" narusza ustawową
    zasadę prawa zaliczania wydatków "związanych" w koszty uzyskania).
    Trzeba pamiętać ze rozporządzenie nie może uchylać przepisów ustawy...
    Nadto - nie jest zamknięty np. katalog DW na przychody!

    > Wnioskukę więc że
    > mogę to nazwać jakkolwiek byle by miało związek z tematem i spełniało
    > wymagania dla dowodów księgowych?

    IMO dowody wewnętrzne rzeczywiście można nazywać "jakkolwiek", od
    tego nie przestają być DW :), np. tzw. "delegacja" czy "rozliczenie
    wyjazdu służbowego" jest DW - bo kwota diety NIE JEST dokumentowana
    dokumentem obcym. Bilet tak, hotel tak, dieta nie. Więc DW.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)