  • 1. Data: 2005-12-20 00:37:49
    Temat: Jestem VAT-owcem od 3 lat. I co?
    Od: "latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    1-os DG założylem w listopadzie 2002, czyli 3 lata temu.
    Od początku byłem VAT-owcem, i powiem, że dobrze mi z tym.

    Czy to prawda, że po 3 latach bycia VAT-owcem musze
    dokonać w US jakichś formalności, coś w rodzaju ponownego
    zgłoszenia chęci bycia VAT-owcem, wypełnienia paru papierków?

    Jesli tak, to bardzo proszę o nieco szczegółów...
    Ale mam nadzieję, ze to tylko jakaś bzdurka, którą słyszałem.

    Dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2005-12-20 02:20:01
    Temat: Re: Jestem VAT-owcem od 3 lat. I co?
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Użytkownik "latet" <l...@l...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jesli tak, to bardzo proszę o nieco szczegółów...
    > Ale mam nadzieję, ze to tylko jakaś bzdurka, którą słyszałem.

    i jest coś takiego i nie jest...

    jest jeden przepis (art. 113 ust 1 i ust.2), że jeśli w poprzednim roku
    miałeś obrót < 10.000 euro to w next roku NIE jesteś vatmanem
    jest drugi przepis (art.113 ust.11), że dopiero po 3 latach bycia vatmanem
    _można_nie_być_ vatmanem
    jest jeszcze jakiś przepis, że robiąc pewne rzeczy _musisz_ być vatmanem
    (doradztwo, handel złotem, ....)

    jak masz sprzedaż > 10.000 euro - nie masz problemu - masz być vatmanem i
    już
    jak sprzedajesz coś takiego, że _musisz_ być vatmanem (doradztwo, złoto
    itd...), to też nie masz tego problemu...
    jak powyższe nie zachodzi ... to są różne interpretacje...
    jedna z nich mówi, że jak masz <10.000 obrotu, to w next roku NIE jesteś
    vatman,
    (chyba, że się specjalnie oświadczysz, że chcesz być...) - i to pewnie jest
    to o co pytasz...

    druga interpretacja art.113 ust 11 mówi, że jak już byłeś vatman, to masz
    _prawo_
    (magiczne słówko _może_ użyte w tym przepisie)
    po 3 latach nim nie być, jeśli miałeś sprzedaż <10.000 euro, a nie obowiązek
    nim nie być...

    jak tłumaczy to Twój US, to za chiny ludowe nie wiem...

    jeśli w tym roku nie przekroczysz 10.000 euro obrotu i w przyszłym roku
    chcesz być vatman
    ja na twoim miejscu dla świętego spokoju zrezygnowałbym ze zwonienia z vat
    wg art.113 ust.1 na przyszły rok

    pozdr
    KTP

  • 3. Data: 2005-12-20 10:00:14
    Od: "latet" <l...@l...pl>

    > jeśli w tym roku nie przekroczysz 10.000 euro obrotu

    Sorry za prymitywne pytanie, ale jak obliczyć swój obrót?
    Czy to przychody + wydatki, czy wybrane jedno (wyższe) z dwojga?

    > i w przyszłym roku
    > chcesz być vatman

    No chcę.

    > ja na twoim miejscu dla świętego spokoju zrezygnowałbym ze zwonienia z vat
    > wg art.113 ust.1 na przyszły rok

    O to mi chodziło.
    Pewnie jeszcze przed koncem roku musze złożyc odpowiedni (jaki?) formularz?

    Dzięki,

    latet

  • 4. Data: 2005-12-20 10:07:23
    Od: "latet" <l...@l...pl>

    > Sorry za prymitywne pytanie, ale jak obliczyć swój obrót?
    > Czy to przychody + wydatki, czy wybrane jedno (wyższe) z dwojga?

    Moj przychod w 2005 to bedzie cos w okolicach 38 tys. PLN (netto).
    Moje wydatki to coś ok. 15 tys PLN (netto).

    Czy załapię sie na te 10 tys. Euro oborotu, czy nie? Pomóżnie to obliczyć.
    Dzieki,

    latet

  • 5. Data: 2005-12-20 10:15:59
    Od: "latet" <l...@l...pl>

    > jak tłumaczy to Twój US, to za chiny ludowe nie wiem...

    No to zadzwonilem tam i sie dowiedzialem.
    Moj urząd cyt.
    "absolutnie nikogo automatycznie z VAT-u nie wykreśla".
    Miła Pani spokojnie i rzeczowo wyjasnila mi, że po 3 latach
    mogę zrezygnować z VAT-u i tylko wtedy muszę składać
    jakieś papierki w tej sprawie. A jesli chcę vat-manem
    pozostać, to niezaleznie od swoich obrotów, nic nie muszę
    robić i pozostaję w systemie VAT.

    W sumie to lubię mój urząd, moze i nie mialem powazniejszych
    spraw, ale wszelkie wątpliwosci zawsze rozstrzygali mi tam
    na korzysc podatnika.

    Pozdrawiam,

    Vatet