  • 1. Data: 2009-10-30 17:58:20
    Temat: Jak rozliczyć się z dotacji
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    Miałem ostatnio sporo wydatków, zakupionych z pieniędzy z dotacji z
    Urzędu Pracy:
    - jednostka centralna
    - monitor
    - tablet
    - głośniki
    - klawiatura + mysz

    To wszystko wchodzi w skład zestawu komputerowego i chyba tak
    należałoby to zaksięgować - jako JEDEN środek trwały (ponieważ wartość
    tych podzespołów przekroczyła grubo 3500zł, a ich okres użytkowania
    jest dłuższy niż rok).

    Wartość każdego z pozostałych zakupów:
    - biurko
    - fotel
    - telefon
    - urządzenie wielofunkcyjne (działa niezależnie od komputera, dlatego
    nie zaliczyłem go do zestawu komputerowego?)

    nie przekracza 1500zł więc mam chyba 2 wyjścia:
    - nie księgować tego w ogóle
    - dodać do rejestru wyposażenia (chodź tu ma wątpliwość)
    - dodać do rejestru środków trwałych
    ?

    Powiedzmy, że nie zaksięguje tych wydatków w ogóle. Natomiast zestaw
    komputerowy - jak już pisałem - jako środek trwały. Ponieważ jednak:
    "Skutkuje to tym, że przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania nie
    ujmuje się z podatkowej księdze przychodów i rozchodów, ani w zeznaniu
    rocznym składanym przez podatnika.
    Reasumując: dotacja z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności
    gospodarczej jest zwolniona z podatku dochodowego, wydatki
    sfinansowane dotacją podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania
    przychodów z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i
    wartości niematerialnych i prawnych w części sfinansowanej dotacją a
    podatek VAT od wszystkich wydatków sfinansowanych dotacją podlega
    odliczeniu na zasadach ogólnych."
    Źródło: http://www.vat.pl/dotacja_z_urzedu_pracy_dla_bezrobo
    tnego_a_podatki_komentarz_vat_interp_3948.php

    nie mogę sobie również zaliczyć środków trwałych do kosztów. A więc
    nie dodam do rejestru środków trwałych tego zestawu komputerowego.

    Niezależnie od tego mogę sobie odpisać VAT.

    Czyli o ile dobrze rozumiem, to w mojej sytuacji mógłby zrobić tak
    - nie księguję tych wydatków do KPiR
    - nie dodaję ich do rejestrów środków trwałych i wyposażenia
    - wszystkie te wydatki dodaję do ewidencji zakupów VAT

    Pozdrawiam.
    http://megalotto.pl - Wyniki lotto
    http://tajemniczyswiat.pl - Tajemniczy Świat

  • 2. Data: 2009-10-30 21:59:03
    Temat: Re: Jak rozliczyć się z dotacji
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Oct 2009, Rafał K. wrote:

    > Miałem ostatnio sporo wydatków, zakupionych z pieniędzy z dotacji z
    > Urzędu Pracy:

    Wątek:
    "Rozliczenie dotacji z PUP i kilka innych"
    ...był 21. bm. - czytałeś?

    Jak nie, to mandat z netykiety ;)

    > To wszystko wchodzi w skład zestawu komputerowego i chyba tak
    > należałoby to zaksięgować - jako JEDEN środek trwały

    Owszem.
    Jeszcze napisz na czym polega "zaksięgowanie" :D
    Bo kroki są *dwa*: wyznaczenie wartości początkowej i wpisanie
    do EST (jedno) oraz ujęcie *amortyzacji* w koszty (drugie).

> [...]
    >
    > nie przekracza 1500zł więc mam chyba 2 wyjścia:
    > - nie księgować tego w ogóle
    > - dodać do rejestru wyposażenia (chodź tu ma wątpliwość)

    Quo vadis? ;) (czy to my mamy chodzić? ;))
    Do EW w żadnym razie - wyraźnie zapisali "przekraczające 1500zł"

    > - dodać do rejestru środków trwałych
    > ?

    No co, jest wybór, prawda?
    Skoro to *jest* środek trwały, to albo można uznać że ze względu na
    wartość nie ujmujemy w ewidencji i zaliczamy w koszt (bezpośrednio)
    na zasadach "kosztów ogólnych", albo ujmujemy i "normalnie" rozliczamy.
    W ustawie jest "podatnik może" (sprawdź! - koniecznie OSOBIŚCIE sprawdź!)
    Skoro jest NKUP - to w pierwszej wersji nie ma kosztu i już.
    W drugiej jest amortyzacja.
    Ktoś widzi przeszkodę?

    > Powiedzmy, że nie zaksięguje tych wydatków w ogóle. Natomiast zestaw
    > komputerowy - jak już pisałem - jako środek trwały. Ponieważ jednak:
    > "Skutkuje to tym, że
    [...]
    > gospodarczej jest zwolniona z podatku dochodowego, wydatki
    > sfinansowane dotacją podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania
    > przychodów
    > z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
    > odliczeniu na zasadach ogólnych."
    > Źródło: http://www.vat.pl/dotacja_z_urzedu_pracy_dla_bezrobo
    tnego_a_podatki_komentarz_vat_interp_3948.php

    No to o co chodzi z unikaniem amortyzacji?

    > nie mogę sobie również zaliczyć środków trwałych do kosztów.

    Nikt nie może, o ile nie uzna za "niskocenne" i nie skorzysta
    z prawa niepoddawania amortyzacji.
    W przypadku ST kosztem nie jest *nigdy* zakup.
    Kosztem jest amortyzacja.

    > A więc
    > nie dodam do rejestru środków trwałych tego zestawu komputerowego.

    A to z jakiej paki?

    > Czyli o ile dobrze rozumiem, to w mojej sytuacji mógłby zrobić tak
    > - nie księguję tych wydatków do KPiR
    > - nie dodaję ich do rejestrów środków trwałych i wyposażenia

    IMHO błąd.
    Ująć.
    I amortyzacja w koszty.
    Kto przeciw?

    Bład o tyle niegroźny, że od zmiany w 2003 nie grozi już zarzutem
    "usiłowania zaniżenia podatku" (uprzednio sprzedaż "ST używanego
    w DG" była przychodem z DG, więc niezaewidencjonowanie mogło prowadzić
    do gdyban "pewnie Pan chciał sprzedać za dwa lata i ukryć przychód!
    - teraz w końcu jest sensowny warunek "zaewidencjonowanego", dopisany
    po wyroku NSA, który pognębił podatnika).

    Niemniej - z faktu, że ew. raty amortyzacji nie pójdą w KUP wcale
    nie wynika, że danego ST "nie wolno" ujmować w EST - jest tak,
    że niekiedy raty amortyzacji nie są kosztem (albo są tylko
    kosztem w części, jak przy samochodach osobowych) to rat
    się nie ujmuje i już.

    > - wszystkie te wydatki dodaję do ewidencji zakupów VAT

    Co racja to racja.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-10-31 17:08:50
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    > "Rozliczenie dotacji z PUP i kilka innych"
    > ...był 21. bm. - czytałeś?

    Jeszcze nie czytałem, ale się poprawię :)
    Dzięki za namiar.

    >   Owszem.
    >   Jeszcze napisz na czym polega "zaksięgowanie" :D

    Po przeczytaniu Twojej odpowiedzi, zaksięgowałbym to tak:
    1. Dodaję do EST.
    2. Dodaję do Umorzenia Środków Trwałych.
    2. Nie wpisuję do KPiR, ponieważ nie zaliczam w KUP.
    3. Dodaję do ewidencji zakupów VAT.

    Zaksięgowałbym w ten sposób zarówno ten zestaw komputerowy, jak i te
    pozostałe zakupu, o których w pierwszym poście wspominałem, że wartość
    każdego z nich nie przekroczy 1500zł. Czy ten sposób księgowania jaki
    podałem w tych 4 krokach byłby prawidłowy?

    >   Quo vadis? ;) (czy to my mamy chodzić? ;))

    Szkoda, że nie ma opcji EDIT - poprawiłbym :))

    >   Do EW w żadnym razie - wyraźnie zapisali "przekraczające 1500zł"

    Racja. Zapytałem, bo chciałem się upewnić :)

    >   No co, jest wybór, prawda?
    >   Skoro to *jest* środek trwały, to albo można uznać że ze względu na
    > wartość nie ujmujemy w ewidencji i zaliczamy w koszt (bezpośrednio)
    > na zasadach "kosztów ogólnych",

    Ale tak można chyba tylko wtedy jeżeli wartość środka trwałego nie
    przekracza 1500zł - wówczas nie trzeba chyba ujmować w EST?

> [...]
    >   W ustawie jest "podatnik może" (sprawdź! - koniecznie OSOBIŚCIE sprawdź!)
    >   Skoro jest NKUP - to w pierwszej wersji nie ma kosztu i już.

    W moim przypadku nie ma kosztu również w drugiej wersji - jest odpis
    amortyzacyjny, ale nie ujmuję tego w KPiR, bo z uwagi na dotację
    środek trwały nie jest kosztem uzyskania przychody. Chyba, że znowu
    źle coś zrozumiałem? :)

    >   No to o co chodzi z unikaniem amortyzacji?

    Teraz już o nic :)

    >   Niemniej - z faktu, że ew. raty amortyzacji nie pójdą w KUP wcale
    > nie wynika, że danego ST "nie wolno" ujmować w EST

    Rozumiem .............albo tak mi się tylko wydaje :)

  • 4. Data: 2009-10-31 22:55:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 31 Oct 2009, Rafał K. wrote:

    > 2. Dodaję do Umorzenia Środków Trwałych.

    Y.... znaczy *gdzie* dodajesz?

    > 2. Nie wpisuję do KPiR, ponieważ nie zaliczam w KUP.

    A to "umorzenie" to gdzie?

    > Ale tak można chyba tylko wtedy jeżeli wartość środka trwałego nie
    > przekracza 1500zł - wówczas nie trzeba chyba ujmować w EST?

    Oj, chyba masz trochę przepisów do prześledzenia.
    1500 zł to limit braku obowiązku ujmowania wyposażenie w EW.
    Limit obowiązku amortyzacji to 3500 zł, jednocześnie jest to limit
    amortyzacji jednorazowej.
    Czyli w zakresie 1500..3500 ujmujemy albo w EW (jak zaliczone
    w koszt), albo w EST (jak poddane amortyzacji, *nawet jednorazowej*).

> [...]
    > amortyzacyjny, ale nie ujmuję tego w KPiR, bo z uwagi na dotację
    > środek trwały nie jest kosztem uzyskania przychody. Chyba, że znowu

    *Sam* zacytowałeś zdanie przeciwne :)
    I w powołanym wątku też twierdzili inaczej.

    > Rozumiem .............albo tak mi się tylko wydaje :)

    To zjawisko będzie się przez pierwszy rok pogłębiało ;)
    Pamiętam jak sam zacząłem. A czytałem grupę już wcześniej.
    Pospisywałem co tam trzeba i tak dalej.
    Po krótkim czasie "prowadzenia" poszedłem do doradcy z "papierami".
    I zaczęło się na 1. stronie KPiR: "a remanent początkowy gdzie??"
    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-11-01 09:52:14
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    On 31 Paź, 23:55, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Y.... znaczy *gdzie* dodajesz?

    Miałem na myśli dowody umorzenia środków trwałych.

    Wcześniej napisałeś:
[...]

    Myślałem, że jak są raty amortyzacji to należy sporządzić dowody
    umorzenia środków trwałych? Normalnie na podstawie tych dowodów
    umorzenia tworzy się chyba wpisy w KPiR? Ale napisałeś "ew. raty
    amortyzacji nie pójdą w KUP". Ja zrozumiałem to w ten sposób - jeżeli
    amortyzowany środek trwały nie pójdzie w KUP, to że znaczy, że owszem
    trzeba stworzyć co miesiąc dowody umorzenia środków trwałych, ale
    ponieważ środek trwały nie pójdzie w KUP, to nie należy na podstawie
    tych dowodów umorzenia dokonywać wpisów w KPiR?

    >   Po krótkim czasie "prowadzenia" poszedłem do doradcy z "papierami".

    Ja też tak zrobię. Ten doradca to po prostu księgowy?

  • 6. Data: 2009-11-02 07:42:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Nov 2009, Rafał K. wrote:

    > Miałem na myśli dowody umorzenia środków trwałych.

    Jeśli "umorzenie" to "wartość poddana amortyzacji" (tylko dla
    przezorności i uzgodnienia zeznań ustalam :)), to takim dowodem
    wypełniającym dyspozycję rozporządzenia o KPiR jest IMO
    zdecydowanie i jednoznacznie numer pozycji w EŚT.
    Nie ma potrzeby wystawiania jakichś "DW" (z p. widzenia rozp.
    o KPiR będą i tak "nieskuteczne"), acz jak to Maddy mawia,
    "kary za to nie ma", czemu zaprzeczyć nie sposób :)
    Po prostu zbędny papierek, "można ale po co"?

> [...]
    > się nie ujmuje i już."
    >
    > Myślałem, że jak są raty amortyzacji to należy sporządzić dowody

    Jakie dowody i po co?
    Taki dowód byłby dowodem *wewnętrznym*, prawda?
    Z zamiarem użycia celem wykazania *kosztu*, prawda?
    No to wykaz dowodów wewnętrznych *dla kosztów*, dopuszczony
    zdaniem ministra[1], jest w rozporządzeniu o KPiR,
    amortyzacji/umorzenia tam nie ma.
    SPRAWDŹ. Własnoocznie. I nie, nie pomijaj tego punktu (wzięcia
    rozporządzenia i sprawdzenia).
    Za to jest (w par.12 bodaj) zapis co musi mieć dowód księgowy,
    i ze względu na koniecznosć "oznaczenia numerem lub w inny
    sposób" wychodzi, że jest nim (tym dowodem) *pozycja*
    w EŚT (ma numer).
    [1] osobna sprawa, czy minister nie przekroczył rozporządzenia
    w zakresie praw które daje ustawa - klasycznym przykładem są
    różnice kursowe, określone ustawowo, a dla których minister
    nie przewidział formy ich rozliczenia - i zgodnym zdaniem
    grupowiczów :) "można stosować" (zwyczajowy dopisek: "każdy
    odpowiada za siebie")

> [...]
    > ponieważ środek trwały nie pójdzie w KUP, to nie należy na podstawie
    > tych dowodów umorzenia dokonywać wpisów w KPiR?

    Znajdź mi przepis, nakazujący tworzenie jakichś "dowodów umorzenia" :D
    Wszystkie *potrzebne* wartości wynikłe z amortyzacji ustala się na
    podstawie zapisów w EŚT.

    > Ja też tak zrobię. Ten doradca to po prostu księgowy?

    Nie, była to licencjonowana doradczyni, do tego (jak wyszło) zajmowała
    się również "drobnymi" DG z KPiR.
    "Statystyczny księgowy", który na codzień urzęduje w firmie na PK,
    do tego działający w oparciu "zawsze tak się robiło" ;), może mieć
    znajomość niektórych zagadnień "KPiR only" mniejszą od Ciebie, nie
    zdziw się.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-11-02 11:55:58
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    On 2 Lis, 08:42, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > "kary za to nie ma", czemu zaprzeczyć nie sposób :)
    >   Po prostu zbędny papierek, "można ale po co"?

    Po prostu błędnie myślałem, że dowody umorzenia środka trwałego są
    wystawiane właśnie w wypadku gdy amortyzujemy środek trwały.
    Ponieważ po Twoim ostatnim poście wszystko mi się pomieszało :))
    chciałbym zapytać o taką najprostszą rzecz - powiedzmy, że kupiłem w
    10.2009 fotel (powiedzmy że jest to środek trwały) i jest on kosztem
    uzyskania przychodu oraz będę go amortyzował wg. metody liniowej. Jak
    wobec tego "zaksięgować" ten fotel? Ja zrobiłbym to tak:
    1. dodaje do KPiR (pierwsza rata amortyzacji)
    2. dodaje do EST
    3. dodaje do rejestru zakupów VAT

    Wszystkie te 3 operacje przeprowadziłbym 10.2009. Ale skoro będę ten
    środek trwały amortyzował w kolejnych miesiącach, to chyba to musi
    znaleźć jakieś odzwierciedlenie w tych ewidencjach? Rozumiem, że w
    kolejnych miesiącach też muszą być wpisy (właśnie z tytułu kolejnych
    rat amortyzacji za fotel) w KPiR? Czy należy przeprowadzić jeszcze
    jakieś inne operacje?

  • 8. Data: 2009-11-02 13:02:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Nov 2009, Rafał K. wrote:

    > Ponieważ po Twoim ostatnim poście wszystko mi się pomieszało :))

    :)

    > chciałbym zapytać o taką najprostszą rzecz - powiedzmy, że kupiłem w
    > 10.2009 fotel (powiedzmy że jest to środek trwały) i jest on kosztem
    > uzyskania przychodu oraz będę go amortyzował wg. metody liniowej.

    Dla porządku: kosztem będą raty amortyzacyjne, *nie* sam zakup ST.
    Ile on będzie kosztował?

    > Jak
    > wobec tego "zaksięgować" ten fotel? Ja zrobiłbym to tak:
    > 1. dodaje do KPiR (pierwsza rata amortyzacji)

    Źle.
    Skąd wziąłeś ratę amortyzacji, skoro jeszcze nie masz wpisu
    do EŚT, a tym samym nie istnieje dowód księgowy, pozwalający
    "uznać koszt"?
    Zakup ST *NIE JEST KOSZTEM* - trzeba to rozumieć LITERALNIE,
    ale również DOSŁOWNIE.
    Dopiero *po* wpisaniu do EŚT jest podstawa do naliczania kosztu.

    > 2. dodaje do EST
    > 3. dodaje do rejestru zakupów VAT

    1. Do rejestru zakupów VAT idzie "wprost", z datą zakupu, niezależnie
    od reszty operacji. Wystarczy "zakup z przeznaczeniem do DG".
    2. Po rozpoczęciu używania (*po*!) idzie do EŚT. Tam są wyznaczane
    wartości rat amortyzacyjnych
    3. Jako że mowa o "zwykłej" amortyzacji, raty są odliczane wg przyjętej
    dla danych ST "polityki" (ma być jednakowo dla wszystkich podobnych
    środków danego rodzaju, jest wymóg w ustawie), odpowiednio w kolejnych
    miesiącach, kwartałach, półroczach lub latach, ale "poczynając od
    miesiąca następnego" (wybór pozwalający na "miesiąc bieżący" jest
    tylko dla amort. jednorazowej).
    Podstawą wpisu do KPiR - dowodem księgowym - jest numer pozycji
    w EŚT.

    > Wszystkie te 3 operacje przeprowadziłbym 10.2009. Ale skoro będę ten
    > środek trwały amortyzował w kolejnych miesiącach, to chyba to musi
    > znaleźć jakieś odzwierciedlenie w tych ewidencjach?

    Przecież VAT już rozliczyłeś i basta - co prawda *jest* obowiązek
    korygowania VAT, ale *tylko* w przypadku zastosowania "współczynnika"
    i drogich ST (bodaj od 15 000 zł).

    > Rozumiem, że w
    > kolejnych miesiącach też muszą być wpisy (właśnie z tytułu kolejnych
    > rat amortyzacji za fotel) w KPiR?

    Tak.

    > Czy należy przeprowadzić jeszcze jakieś inne operacje?

    Na koniec każdego roku "rozliczyć" amortyzację dokonaną oraz pozostałą
    do zamortyzowania wartość początkową - w EŚT.
    Jak z tego wyjdą raty am. na kolejny rok - to z tej nowej pozycji
    będą przepisywane do KPiR.
    Jeszcze uwaga: piszesz "miesiącach", miej świadomość że to mogą (i by
    default są), ale *nie muszą* być miesiące.
    W rzadkich przypadkach, np. kiedy prowadzący liczy się z możliwością
    strat i może go interesować obniżenie kosztów, ale jeszcze tego nie wie,
    może być interesująca amortyzacja tylko raz na koniec roku.
    Traci się na zaliczkach, ale za to nie ma ryzyka "przymusu" wygenerowania
    strat amortyzacją tylko dlatego, że się przyjęło za wysoki "współczynnik"
    na początku roku.
    A jak ktoś rozlicza podatek kwartalnie, to po co mu 3 wpisy do KPiR,
    skoro wystarczy jeden (przy am. kwartalnej).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-11-02 22:08:58
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0911021350190.2432@quad>:

    > On Mon, 2 Nov 2009, Rafał K. wrote:

    [...]
    > 1. Do rejestru zakupów VAT idzie "wprost", z datą zakupu, niezależnie
    > od reszty operacji. Wystarczy "zakup z przeznaczeniem do DG".

    Czyż rejestr zakupów VAT nie ma służyć prawidłowemu wypełnieniu deklaracji
    VAT-7?

    A co za tym idzie wpisaniu w odpowiedniej (VAT-7 nie K) poz. 46 wykazuje się
    wartość netto nabytych przez podatnika towarów i usług, które na podstawie
    przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez
    podatnika do środków trwałych

    Nie _będą_ zaliczone, ale *są zaliczane*, czyli kolejność jest IMO ważna i
    tu ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2009-11-02 22:54:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Nov 2009, 'Tom N' wrote:

    > Czyż rejestr zakupów VAT nie ma służyć prawidłowemu wypełnieniu deklaracji
    > VAT-7?

    [...]
    > Nie _będą_ zaliczone, ale *są zaliczane*, czyli kolejność jest IMO
    > ważna i tu ;-)

    No uwzięli się zabijać ćwieki... ;)

    To ja poproszę o definicję "wykorzystywania" w rozumieniu ustawy o VAT,
    bo jak nie, to będziemy 5 lat wstecz korygować zakupy towarów handlowych
    ;>
    (przecież "wykorzystywanie" w rozumieniu które sugerujesz, ma miejsce
    w momencie sprzedaży, a nie zakupu - co nie pokrywa się z "wykładnią")

    A formalnie, to muszę zwrócić uwagę (niezależnie od tego, co ew. napisali
    tacy szarzy podatnicy jak ja), że ustawodawca stosuje w VAT określenie
    "wykorzystywanie", zaś w odniesieniu do amortyzacji w PDoOF - "używanie".

    Ratio legis wskazuje, że te określenia są *różne*.

    I teraz nam objaśnisz, czym różni się "używanie" od "wykorzystywania",
    a ja się z Twojego objaśnienia podszkolę we wnioskach "w którą stronę owa
    kolejność ma znaczenie" :D

    pzdr, Gotfryd