-
1. Data: 2008-06-27 09:48:02
Temat: Import z USA - księgowanie i odliczenie VAT
Od: "Karelin" <karelin@_wyciachaj___wp.pl>
Witam wszystkich.
Przeszukawszy nieco zasoby internetu nie natrafiłem na konkretne rozwiązanie
mojego problemu, zatem zwracam się tutaj.
Otóż dokonałem zakupu oprogramowania (używanego, jeśli ma to znaczenie) w
USA. Płatności dokonałem poprzez Paypal (obciążenie karty płatniczej), tego
samego dnia został wystawiony rachunek oraz nastapiła wysyłka. Z tego co
wiem, to księguję to w KPiR stosując średni kurs NBP z dnia zakupu. Problem
w tym, że obciążenie karty jest na nieco wyższą kwotę z racji tego, że
Paypal stosuje trochę inny kurs (taka ukryta prowizja). Jak to prawidłowo
zaksięgować?
Drugie pytanie dotyczy odprawy celnej. Mianowicie z racji tego, że wartość
towaru była dużo niższa niż 1000 euro mogła podlegać uproszczonej odprawie
celnej. Wystawiony został "Dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia
celnego - obrót pocztowy (przywóz)", gdzie jako osoba przedstawiająca towar
widnieje Poczta Polska a moje dane adresowe znajdują się w polu "Odbiorca".
Stawka celna została określona jako zerowa, natomiast naliczony został 22%
VAT, który zapłaciłem, łącznie z drobną opłatą manipulacyjną na rzecz
Poczty, doręczycielowi przy odbiorze przesyłki. Chodzi mi o to, czy mogę ten
zapłacony VAT sobie odliczyć, jeżeli tak, to na podstawie jakiego dokumentu?
Na potwierdzeniu zgłoszenia celnego nie ma mojego NIPu (jest za to NIP
Poczty). Na dobrą sprawę nie mam potwierdzenia, że wpłaciłem pieniądze na
rzecz Poczty, z drugiej strony gdybym ich nie wpłacił nie otrzymałbym
przesyłki.
Przepraszam, że nieco przydługie ale może ktoś z was miał podobne
doświadczenia i może co nieco na ten temat powiedzieć.
Pozdrawiam
Karelin
-
2. Data: 2008-06-27 20:14:15
Temat: Re: Import z USA - księgowanie i odliczenie VAT
Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
Karelin wrote:
> Witam wszystkich.
>
> Przeszukawszy nieco zasoby internetu nie natrafiłem na konkretne rozwiązanie
> mojego problemu, zatem zwracam się tutaj.
>
> Otóż dokonałem zakupu oprogramowania (używanego, jeśli ma to znaczenie) w
> USA. Płatności dokonałem poprzez Paypal (obciążenie karty płatniczej), tego
> samego dnia został wystawiony rachunek oraz nastapiła wysyłka. Z tego co
> wiem, to księguję to w KPiR stosując średni kurs NBP z dnia zakupu. Problem
> w tym, że obciążenie karty jest na nieco wyższą kwotę z racji tego, że
> Paypal stosuje trochę inny kurs (taka ukryta prowizja). Jak to prawidłowo
> zaksięgować?
Przez różnice kursowe.
BTW, ponieważ PayPal od lipca zeszłego roku (albo jakoś tak) jest
bankiem to oczywiście zgłosiłeś w NBP fakt posiadania rachunku w banku
zagranicznym ;-)
>
> Drugie pytanie dotyczy odprawy celnej. Mianowicie z racji tego, że wartość
> towaru była dużo niższa niż 1000 euro mogła podlegać uproszczonej odprawie
> celnej. Wystawiony został "Dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia
> celnego - obrót pocztowy (przywóz)", gdzie jako osoba przedstawiająca towar
> widnieje Poczta Polska a moje dane adresowe znajdują się w polu "Odbiorca".
> Stawka celna została określona jako zerowa, natomiast naliczony został 22%
> VAT, który zapłaciłem, łącznie z drobną opłatą manipulacyjną na rzecz
> Poczty, doręczycielowi przy odbiorze przesyłki. Chodzi mi o to, czy mogę ten
> zapłacony VAT sobie odliczyć, jeżeli tak, to na podstawie jakiego dokumentu?
> Na potwierdzeniu zgłoszenia celnego nie ma mojego NIPu (jest za to NIP
> Poczty). Na dobrą sprawę nie mam potwierdzenia, że wpłaciłem pieniądze na
> rzecz Poczty, z drugiej strony gdybym ich nie wpłacił nie otrzymałbym
> przesyłki.
Tryb wystawiania takiego kwitu reguluje rozporządzenie ministra finansów
w sprawie szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i
dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym.
Wynika z niego w szczególności, że kiedy odbierałeś przesyłkę jako
przedsiębiorca to powinieneś był wpisać *NIP* i REGON. I wtedy mógłbyś
bez problemu odliczyć VAT wykazany w takim dokumencie celnym.
Skoro nie wpisałeś REGON i VAT, to być może jest już "pozamiatane" i
VATu nie odliczysz. Spróbuj skorygować te kwity na - szeroko rozumianej
- poczcie.
Piotrek
-
3. Data: 2008-07-01 12:27:48
Temat: Re: Import z USA - księgowanie i odliczenie VAT
Od: "Karelin" <karelin@_wyciachaj___wp.pl>
> Tryb wystawiania takiego kwitu reguluje rozporządzenie ministra finansów
> w sprawie szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i
> dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym.
>
> Wynika z niego w szczególności, że kiedy odbierałeś przesyłkę jako
> przedsiębiorca to powinieneś był wpisać *NIP* i REGON. I wtedy mógłbyś bez
> problemu odliczyć VAT wykazany w takim dokumencie celnym.
Dzięki, teraz już wiem, że można odliczyć VAT na podstawie takiego
dokumentu.
A czy trzeba wprowadzać ten dokument do KPiR lub rejestru zakupów VAT? Jeśli
tak to w jaki sposób?
Znalazłem tylko informacje, że odliczenie podatku naliczonego z tytułu
importu należy dokonać w poz. 44 i 45 lub 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K
Pozdrawiam
Karelin