  • 1. Data: 2005-09-25 13:50:48
    Temat: Faktura na papierze termicznym
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Jak trwałe muszą być dowody księgowe?
    Przechowywane muszą byc przez 5 lat, ale co w przypadku
    gdy materiał, z którego są one wykonane ma trwałośc krótszą niż 5 lat?

    Zaksięgowałem bilety (spełniające wymogi faktury) wydrukowane na
    papierze termicznym (takim, jaki używa się obecnie do większości paragonów).
    Jak wiemy, nadruki z takiego papieru znikają po kilku miesiącach, góra po
    roku
    (chyba że będę je trzymał w lodówce:).

    Załóżmy, że po 3 latach przychodzi kontrola, a na dowodzie księgowym nie
    widać nawet jednej literki.

    1) Czy coś mi grozi? A jeśli tak, to właściwie za co?
    2) Czy ksero takiego biletu może zostać uznane za dowód księgowy?
    3) Jeśli odpowiedź na pyt. 2 jest pozytywna, to czy mam obowiązek
    sporządzenia
    takiej kserokopiii?

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 2. Data: 2005-09-25 18:05:15
    Temat: Re: Faktura na papierze termicznym
    Od: "Ryszard" <r...@w...pl>

    Witam,
    z tego co wiem kazdy jest za to odpowiedzialny aby dokumety byly trwale.
    W moim przypadku na poczcie, oprucz wydruku termicznego mozna otrzymac
    wydruk na normalnym papierze. Mysle ze wszyscy maja taka mozliwosc.
    Pozdrawiam
    Ryszard

  • 3. Data: 2005-09-25 18:26:43
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sun, 25 Sep 2005 20:05:15 +0200, Ryszard napisał(a):

> [...]
    > W moim przypadku na poczcie, oprucz wydruku termicznego mozna otrzymac
    > wydruk na normalnym papierze. Mysle ze wszyscy maja taka mozliwosc.

    Niestety nie wszyscy - np. nie ma możłiwości otrzymać kwitu za przejazd
    autostradą w innej formie niż wytruk na papierze termalnym.
    Rozwiązania tego problemu jednak nie znam :(
    A co byście powiedzieli o kserokopii ?? ( taki mój pomysł ).

    --
    Mieczysław
    ----

  • 4. Data: 2005-09-25 19:27:21
    Od: "nnowy" <n...@g...pl>

> [...]
    > paragonów).
    > Jak wiemy, nadruki z takiego papieru znikają po kilku miesiącach, góra po

    w praktyce robi się kopie takich paragonów

    > Załóżmy, że po 3 latach przychodzi kontrola, a na dowodzie księgowym nie
    > widać nawet jednej literki.

    no i tu byłby problem

    > 1) Czy coś mi grozi? A jeśli tak, to właściwie za co?

    skoro jest obowiązek, to i jest pewnie kara - a za co? za nie wywiązenie się
    z obowiązku przechowywania dokumentacji

    > 2) Czy ksero takiego biletu może zostać uznane za dowód księgowy?

    IMHO tak

    > 3) Jeśli odpowiedź na pyt. 2 jest pozytywna, to czy mam obowiązek
    > sporządzenia
    > takiej kserokopiii?

    obowiązku sporządzania kserokopii nie ma, bo jeśli będziesz trzymać paragony
    w lodówce, to po co kopie?

    pozdr
    nnowy

  • 5. Data: 2005-09-25 19:39:25
    Od: Marcin Kowalczyk <k...@w...TO.bo.SPAM.jest.FUJ.kowalma.com>

    Ryszard w <dh6ov3$kpa$00$1@news.t-online.com> zeznal:
> [...]
    > W moim przypadku na poczcie, oprucz wydruku termicznego mozna otrzymac
    > wydruk na normalnym papierze. Mysle ze wszyscy maja taka mozliwosc.

    shell daje FV za paliwo tylko na papierze termicznym :(

    --
    AnTi:
    normalnie powinni cie wpisac do ksiegi

  • 6. Data: 2005-09-26 06:54:36
    Od: cyklista <1...@a...net.pl111>

    A czy wystawca faktury nie ma obowiązku wystawiania jej w sposób (na
    materiale) umozliwiający jej przechowywanie przez 5 lat?.
    Przyszła mi na myśl taka sytuacja, ze wystawiam faktury na papierze
    smaoniszczącym, sie np. po 3 miesiacach i sprzedaje cokolwiek - i po tym
    czasie nikt nie moze mi udowodnic ze mu cos sprzedałem bo nie ma faktury
    a i urząd skarbowy nie ma dowodów ze miałem odprowadzić vat czy podatek
    bo nie ma dowodów że cokolwiek sprzedawałem (dla pewnosci wystawiam
    kilka faktur na normalnym papierze żeby móc wykazać straty firmy i
    jeszcze odzyskać jakieś pieniądze.

  • 7. Data: 2005-09-26 22:08:28
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Użytkownik "nnowy" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

    > no i tu byłby problem

    > skoro jest obowiązek, to i jest pewnie kara - a za co? za nie wywiązenie
    > się z obowiązku przechowywania dokumentacji

    Ale ja dokumentację przechowuję. Obowiązek spełniony. Tyle że
    nadruk na papierze, nie z mojej winy, po prostu zniknął.
    Dlaczego mam ponosić karę za coś, na co nie miałem żadnego wpływu?
    Nie mogę przecież nakazać sprzedawcy, aby używał do wydruków
    takiego a nie innego papieru. A nawet gdybym mógł, to skąd wiem czy z tego
    "innego"
    papieru nadruk również nie zniknie. Albo papier się rozpłynie, wyparuje,
    cokolwiek...

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2005-09-26 22:11:57
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Użytkownik "cyklista" <1...@a...net.pl111> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie ma dowodów że cokolwiek sprzedawałem (dla pewnosci wystawiam kilka
    > faktur na normalnym papierze żeby móc wykazać straty firmy i jeszcze

    I to właśnie może być argument za tym, że to wystawca powinien zadbać o
    trwałość
    dowodu księgowego. I to on ponosiłby odpowiedzialność za ewentualne problemy
    tym związane. Co o tym sądzicie?

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2005-09-26 22:17:44
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    > Niestety nie wszyscy - np. nie ma możłiwości otrzymać kwitu za przejazd
    > autostradą w innej formie niż wytruk na papierze termalnym.
    > Rozwiązania tego problemu jednak nie znam :(

    Mozna kupic wieksza ilosc bloczkow na fakture... Jeszcze znizke dostaniesz.
    Zreszta taki bloczekod kasjerki to nie wiem czy jest dokumentem ksiegowym, a
    faktura za zakupu bloczkow na pewno... i nie na papierze termicznym ;-)

    Pozdrawiam

    Baton