  • 1. Data: 2007-01-24 16:47:34
    Temat: FV w cenach brutto vs. w cenach netto
    Od: "Rafal..." <r...@i...arpa>

    Jak w temacie - czyli jakie to dla mnie, jako wystawiającego są różnice?
    Bo chcąc na część towarów uzyskać cenę równą, bez groszy, to pasowałoby
    mi wystawić w cenie brutto, ale nabywca na FV ma wtedy cene jednostkową
    brutto (jak na paragonie) i wartośc netto. Tyle dla niego niedobre, ze
    nie ma ceny netto towaru... Ale pytanie, czy dla mnie podatkowo jakoś
    czyms się różni? - bo w podsumowaniu FV w obu przypadkach jest tak
    samo - razem: wartość netto, vat i wartość brutto.

    --
    Rafał - Tarnów
    rafal.tarnow ( małpa ) gazeta.pl

  • 2. Data: 2007-01-25 00:14:26
    Temat: Re: FV w cenach brutto vs. w cenach netto
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Jan 2007, Rafal... wrote:

> [...]
    > (jak na paragonie) i wartośc netto. Tyle dla niego niedobre, ze nie ma ceny

    A jest zakaz wyliczenia takiej ceny?
    W sumie tak z ciekawości pytam :)

    Jeszcze szczegół: zajrzyj do ustawy o VAT.
    Definicja zależności "bazowych" (konkretnie obrotu) jest ciekawie
    skontruowana, i trzeba oddać sprawiedliwość twórcom - o ile
    większość ustawy mogli napisać bardziej zrozumiale, to użyta
    forma definicji IMO jest "lepsza".
    Rozwikłuje różne komplikacje które wychodzą jeśli np. została
    użyta zła stawka VAT (w tym "zw") i trzeba zrobić korektę.
    A przypadkiem wynika z niej że to nie "netto" jest wartością,
    że tak powiem, kanoniczną!

    > Ale pytanie, czy dla mnie podatkowo jakoś czyms się różni?

    Podatkowo nie, ale przyjdzie na grupę z płaczem że "program mu
    nie chce przyjąć faktury" ;) (byli tacy).
    Można się doliczyć kilku (minimum 4) "sposobów liczenia f-ry"
    - wszystkich zgodnych z przepisami :)

    > bo w podsumowaniu FV w obu przypadkach jest tak samo - razem: wartość netto,
    > vat i wartość brutto.

    Ale zaokrąglenia inaczej działają :)
    Po prawdzie chyba każdy kto księguje np. bilety kolejowe (odliczając VAT)
    już uzupełnił tę wiedzę o groszach, ale... ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-01-25 10:50:17
    Od: "Rafal..." <r...@i...arpa>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0701250107330.2976@a64wrk...

    > Ale zaokrąglenia inaczej działają :)
    > Po prawdzie chyba każdy kto księguje np. bilety kolejowe (odliczając
    > VAT)
    > już uzupełnił tę wiedzę o groszach, ale... ;)

    Zasadniczo, to mi o grosze chodzi ;-)
    Bo mamy powiedzmy 5 pozycji i każda ma m.in.: netto / kwota vat / brutto
    i wszysrko gra. Ale w podsumowaniu, zasadniczo też gra, bo sumując
    poszczególne wartości netto, vatu i brutto kwoty są ok. Ale biorąc tą
    sumę netto x 22% vatu wychodzi kwota vat większa powiedzmy o grosz...
    ale chyba oleję to, bo matematyki nie przeskoczę.

    Inny sposób wyliczania miałem lepszy, ale program troche lipny: po
    prostu są pozycje i tylko kwota netto, wartośc netto i %vat. A kwota vat
    jest loczona dopiero w podsumowaniu, IMO lepiej dla mnie, piej dla
    vatowca, ale dla nievatowca juz problem, bo żeby dowiedzieć się ceny
    brutto musi do każdej pozycji dodać ręcznie vat.

    Ale odpuszczam tego grosza z pierwszwego przypadku, cóż mam zrobić,
    niech bedzie jak jest ;-)

  • 4. Data: 2007-01-25 19:10:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Jan 2007, Rafal... wrote:

> [...]
    > vatu wychodzi kwota vat większa powiedzmy o grosz... ale chyba oleję to, bo

    A mi idzie o to, że wolno tak i siak :)

    Dopuszczalne algorytmy są lekko rozrzucone po ustawie (o VAT)
    i rozporządzeniu (o f-rach).
    Cały myk jest zawarty w słowach "podatnik moze" - częsciowo wynika to
    z faktu iż "podanik może", bo np. minister nie jest uprawniony żeby
    zmieniać zasady dopuszczalne ustawą :), częsciowo z tego że rozsądne
    jest aby pozwolić na różne zasady stanowiace podstawę rozliczeń,
    bo inaczej np. sprzedaż z kas fiskalnych na fakturę (znaczy że
    jest *i* paragon - oczywiście odebrany klientowi - *i* faktura)
    powodowałaby "rozjeżdżanie sie" ewidencji u podatnika.
    Konkretnie:
    http://podatki.pl/akty/250505a.htm?strona=1#spis4
    +++
    § 9.
    1. Faktura stwierdzajšca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
    10) kwotę podatku od sumy wartoœci sprzedaży netto towarów (usług),
    z podziałem na kwoty dotyczšce poszczególnych stawek podatku;
    3. Sprzedawca
    [BACZNOŚĆ!]
    może
    [spocznij :)]
    okreœlić w fakturze również kwoty podatku dotyczšce wartoœci sprzedaży
    poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze; w tym przypadku
    łšczna kwota podatku
    [BACZNOŚĆ!]
    może
    [spocznij :)]
    być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku.
    ---

> [...]
    > dopiero w podsumowaniu, IMO lepiej dla mnie, piej dla vatowca, ale dla
    > nievatowca juz problem, bo żeby dowiedzieć się ceny brutto musi do każdej

    Pytanie jak poprzednio: a jest zakaz żeby na fakturze wykazywać
    *zbędne* dane?
    Ja już na fakturze widywałem potwierdzenie zapłaty ("wpłatę gotówką
    przyjąłem"), potwierdzenie wydania towaru "towar przyjąłem",
    gwarancję )"na poz 2,3,5 udziela się gwarancji 24 miesiące")
    i różne dziwne rzeczy.
    Ktoś broni "zrobić dobrze" nieVATowcowi? ;)

    Kto? I gdzie (w którym przepisie)?

    "dla czytelności" mogłoby być warto jedynie nie umieszczać sumy tych
    "zbędnych pozycji". Ale jakoś zakazu żeby POKAZAĆ ceny brutto
    (na zwykłej f-rze) nie widzę.
    Możesz powiedzieć "dlaczego nie"?

    > Ale odpuszczam tego grosza z pierwszwego przypadku, cóż mam zrobić, niech
    > bedzie jak jest ;-)

    Jak to się nazywa - opurtunista??
    Całego grosza odpuszcza, patrzcie go ;)
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-01-26 00:17:36
    Temat: Re: [OT ]FV w cenach brutto vs. w cenach netto
    Od: "Rafal..." <r...@i...arpa>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0701251958440.3948@athlon64...

    > A mi idzie o to, że wolno tak i siak :)

    [...]
    Tak generalnie to podziwiam cię za cierpliwość w przeszukiwaniu tego
    całego bajzlu przepisowego i jeszcze wyciągania z tego jakichś
    konkretnych wniosków :) Ja dużo czytam, szukam jak czegoś nie wiem i nie
    jestem pewnien (patrz moja odpowiedź o leasingu auta osobowego), ale po
    prostu ilość odnośników po wszelkich rozporządzeniach rozwala mnie
    psychicznie na każdym kroku ;-)

  • 6. Data: 2007-01-26 09:47:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jan 2007, Rafal... wrote:

    > ale po prostu ilość odnośników po
    > wszelkich rozporządzeniach rozwala mnie psychicznie na każdym kroku ;-)

    No niestety, od tego się łysieje :(

    pzdr, Gotfryd