  • 1. Data: 2011-09-13 15:39:01
    Temat: Emeryt prowadzący DG - a zwolnienie ze zdrowotnego
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Czy z warunkach zwolnienia emeryta ze składki zdrowotnej przychód należy
    rozumieć dosłownie (czyli de facto -- obrót)?
    Czy może chodzi o dochód?

  • 2. Data: 2011-09-13 16:13:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Sep 2011, r...@k...pl wrote:

    > Czy z warunkach zwolnienia emeryta ze składki zdrowotnej przychód należy
    > rozumieć dosłownie (czyli de facto -- obrót)?

    Od czasu zniesienia podatku obrotowego pojęcie "obrót" jest przypisane
    do podatku VAT.

    > Czy może chodzi o dochód?

    Nie.

    Ale chyba coś przeoczyłeś ;)
    Przeczytaj jeszcze raz, zwracając uwagę na ew. odesłania w przepisach,
    *JAKI* obrót tam jest wpisany.
    Bo (jako niezainteresowany dawno nie sprawdzałem), podejrzewam iż
    z wysokim prawdopodobieństwem jest to ten sam przychód, który stanowi
    podstawę oZUSowania.
    Czyli *DEKLAROWANY* (nie niższy niż minimum itede).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-09-13 16:14:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    >Czy z warunkach zwolnienia emeryta ze składki zdrowotnej przychód należy
    >rozumieć dosłownie (czyli de facto -- obrót)?

    No w zasadzie, jeslki jest napisane "przychod", to nie widze tutaj
    mozliwosci jakiejkolwiek innej interpretacji...

    >Czy może chodzi o dochód?

    No to by pisalo "dochod".

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2011-09-13 16:21:37
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 13 Sep 2011 18:13:05 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1109131810460.1124@quad>,
    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(-a):

> [...]
    > podstawę oZUSowania.
    > Czyli *DEKLAROWANY* (nie niższy niż minimum itede).

    Pewnie tak. Przychodem wymaganym jest poniżej ok. 320zł, ale nie widzę związku
    z deklarowanym. Po prostu jeżeli w miesiącu przychód był poniżej ok. 320zł, to
    składki nie ma.

  • 5. Data: 2011-09-13 19:20:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Sep 2011, r...@k...pl wrote:

> [...]
    [...]
    > Pewnie tak. Przychodem wymaganym jest poniżej ok. 320zł, ale nie widzę związku
    > z deklarowanym.

    Możecie rzucić numerem artykułu i nazwą aktu, a tak zupełnie najlepiej
    gotowym linkiem do HTMLa z treścią aktu, np. na gofin?
    Tak, leń jestem, i do tego PDFa nie lubię, ale dla zasady rzuciłbym
    okiem jakby mi podali pod nos, dla własnej ciekawości ;)

    > Po prostu jeżeli w miesiącu przychód był poniżej ok. 320zł, to
    > składki nie ma.

    Przyjąłem.
    Mnie tylko o tyle to intryguje, że "zazwyczaj" podstawą dla obliczania
    składki zdrowotnej jest "ten sam przychód co dla składki społecznej".
    A ten ostatni przy DG jest deklarowany, więc dla emeryta musiałby
    być wyjątek.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-09-13 20:41:54
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > składki zdrowotnej jest "ten sam przychód co dla składki społecznej".
    > A ten ostatni przy DG jest deklarowany, więc dla emeryta musiałby

    Ale ja - po pierwsze - nie widze zwiazku miedzy sposobem naliczania skladki
    a uprawnieniami do jakiegos zwolneinia.

    To raz

    A dwa, ze w takim razie to co, "warunkiem" zwolnienia mialoby byc (oprocz
    posiadania statusu emeryta) po prostu wpisanie kwoty np. 300 zamiast tej
    podstawy co wszyscy prowadzacy wpisuja?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2011-09-13 22:31:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Sep 2011, SDD wrote:

    > Ale ja - po pierwsze - nie widze zwiazku miedzy sposobem naliczania skladki
    > a uprawnieniami do jakiegos zwolneinia.

    Ależ ono jest oczywiste np. dla korzystających z "ulgowego ZUSu"
    przy rozpoczynaniu DG a składką na FP.
    DLATEGO że nie osiągają "minimalnego przychodu" mają zwolnienie z FP.
    Przepis o zwolnieniu z FP poniżej pewnego progu był wcześniej.
    Z kolei próg dla zdrowotnego jest ustanowiony oddzielnie, dużo wyżej
    niż "zwykły" limit składkowy; jednak *jeśliby* ten próg nie miał
    działać, bo przecież on *również* jest oparty na wartości deklarowanej
    z dolnym limitem, a na to (znaczy na "niedeklaratywny" rodzaj
    przychodu) wskazuje pytanie, to powstaje kolejne pytanie: co
    stanowi kryterium określania owego przychodu.

> [...]
    > posiadania statusu emeryta) po prostu wpisanie kwoty np. 300 zamiast tej

    Tak właśnie jest dla FP przy "ulgowym ZUS".

    Ale rzuciłem okiem na wyniki gugla i nie widzę żeby były jakieś wyjątki
    co do składki zdrowotnej, niemniej pytanie w którym jednocześnie były
    słowa "dochód" i "składka" wzbudziło moją czujność - nie wiem o czym
    myślał pytający, ale raczej bym się *nie* spodziewał uzależnienia
    czegokolwiek od faktycznego przychodu w DG.
    Przecież przychód nijak nie przekłada się na "wkład do portfela".

    > Pozdrawiam

    ...wzajemnie! - Gotfryd

  • 8. Data: 2011-09-13 22:59:42
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    wiadomości

    > Ależ ono jest oczywiste np. dla korzystających z "ulgowego ZUSu"
    > przy rozpoczynaniu DG a składką na FP.
    > DLATEGO że nie osiągają "minimalnego przychodu" mają zwolnienie z FP.

    A ten "minimalny przychod" to z jakiejs ustawy, czy ze swojej glowy - ktora
    choc madra i pojemna, jak sam wiesz, nie stanowi zrodla prawa w RP.

    Bo mnie si ewydawalo, ze nie placa ni edaltego, ze nei osogaja "minimalnego
    przychodu", ale z uwagi na brzmienie art. 104 ust 1
    Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, gdzie nie ma nic
    o "przychodzie", jest za to o "kwotach stanowiących podstawę wymiaru składek
    na ubezpieczenia emerytalne i rentowe"

    co przyznasz, ze stanowi niewielką i delikatną, acz wyrazna roznice.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2011-09-13 23:24:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Sep 2011, SDD wrote:

> [...]
    > "przychodzie", jest za to o "kwotach stanowiących podstawę wymiaru składek na

    Khm... byłem przekonany że tam jest "deklarowany przychód", ale muszę
    odszczekać: "deklarowana kwota" :O
    Thx za korektę!
    (a swoją drogą, to dalej nie wiadomo co z tymi emerytami)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2011-09-14 10:29:36
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 13 Sep 2011 21:20:16 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1109132116410.1124@quad>,
> [...]

    > Tak, leń jestem, i do tego PDFa nie lubię, ale dla zasady rzuciłbym
    > okiem jakby mi podali pod nos, dla własnej ciekawości ;)

    Możemy, możemy. :)
    Ale aktu prawnego nie szukałem, więc wklejam:
    "Przepisy przewidują zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
    ale tylko wówczas, gdy świadczenie emerytalne nie przekroczy miesięcznie kwoty
    minimalnego wynagrodzenia za pracę i ***dodatkowe przychody uzyskiwane z tytułu
    prowadzenia działalności pozarolniczej nie przekroczą miesięcznie 50 proc.
    kwoty najniższej emerytury***.

    Również w sytuacji, gdy przedsiębiorca opłaca podatek dochodowy z tytułu
    działalności w formie karty podatkowej, a emerytura nie przekracza miesięcznie
    kwoty minimalnego wynagrodzenia, jest zwolniony z obowiązku opłacania składek
    na ubezpieczenia zdrowotne. "

    http://www.spoleczne.ubezpieczenie.com.pl/czy_emeryt
    _prowadzacy_dzialalnosc_gospodarcza_na_zasadach_ogol
    nych_moze_nie_placic_skladek_na_ubezpieczenie_zdrowo
    tne/156,6864.html

    ZWOLNIENIE ZE SKŁADEK ZDROWOTNYCH

    Składek na to ubezpieczenie nie opłacają emeryci, jeżeli ich świadczenie
    emerytalne nie przekracza kwoty minimalnego wynagrodzenia (aktualnie wynosi ono
    1276 zł) i spełniają jeden z poniższych warunków:

    - z działalności uzyskują przychody nieprzekraczające kwoty 50 proc. kwoty
    najniższej emerytury (337,55 zł - 50 proc. z 675,10 zł) lub

    - opłacają podatek w formie karty podatkowej.

    http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/118231,emeryt_
    prowadzacy_firme_wiekszosc_skladek_oplaca_dobrowolni
    e.html

    Jak widać jest.