  • 1. Data: 2004-01-12 13:42:59
    Temat: Dwie firmy a próg do VAT
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    Czy mogę mieć dwie firmy mające ten sam profil
    działalności (chodzi o firmy jednoosobowe).

    Jeśli tak, to czy próg przychodów zmuszający do
    przejścia na VAT dotyczy każdej z tych firm
    niezależnie, czy dotyczy mnie jako podatnika
    więc rozłożenie przychodów na dwie firmy nic mi nie da ?

    Marek

  • 2. Data: 2004-01-12 13:59:30
    Temat: Re: Dwie firmy a próg do VAT
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik EMPI napisał:

    > Hej !
    >
    > Czy mogę mieć dwie firmy mające ten sam profil
    > działalności (chodzi o firmy jednoosobowe).

    Hmm... teroetycznie to możesz tylko prowadzic działalność pod dwoma nazwami.
    Pytanie po co?

    > Jeśli tak, to czy próg przychodów zmuszający do
    > przejścia na VAT dotyczy każdej z tych firm
    > niezależnie, czy dotyczy mnie jako podatnika
    > więc rozłożenie przychodów na dwie firmy nic mi nie da ?

    Może zrobimy szybki kurs samokształcenia. *
    Weźmnij do raczki deklaracje VAT-7 i zobacz jakie dane wpisuje tam osoba
    fizyczna. Albo lepiej zgłoszenie do VAT - VAT-R
    To powinno wyjaśnic sprawę.

    Maddy

    Tak, zaraz się dowiem że zmuszanie ludzi do samodzielnego wciągania
    oczywistych wniosków to z mojej strony złosliwośc i w ogóle jestem
    wredna i ruda :-))

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-01-12 14:28:20
    Od: "nocnyMarek" <n...@g...pl>

    EMPI <e...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Hej !
    >
    > Czy mogę mieć dwie firmy mające ten sam profil
    > działalności (chodzi o firmy jednoosobowe).

    Nie,
    chyba, że drugą firmą będzie S.C. (z żoną, bratem czy z kim tam wygodnie)
    IMHO to najprostszy sposób na ominięcie VATu,
    ale jak długo tak pociągniesz?

    nocnyMarek

  • 4. Data: 2004-01-12 16:10:33
    Od: "plissken" <p...@w...pl>

    > oczywistych wniosków to z mojej strony złosliwośc i w ogóle jestem
    > wredna i ruda :-))

    A jestes ruda :) ? Powiedz, ze tak pliiiiz ;)

    pozdrawiam

    Marcin K.

  • 5. Data: 2004-01-12 16:51:46
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > Hmm... teroetycznie to możesz tylko prowadzic działalność pod dwoma
    nazwami.

    Hmm... a praktycznie ? kolega nocnyMarek pisze niżej , że nie mogę, chyba,
    że
    jako S.C.

    > Pytanie po co?

    żeby nie wiejść w VAT.

    > Może zrobimy szybki kurs samokształcenia. *
    > Weźmnij do raczki deklaracje VAT-7 i zobacz jakie dane wpisuje tam osoba
    > fizyczna. Albo lepiej zgłoszenie do VAT - VAT-R
    > To powinno wyjaśnic sprawę.

    No i wyjaśnia (mam nadzieję tylko, że moja interpretacja jest właściwa :-) )
    Z VAT-R wynika (biorąc pod uwagę konieczność wpisania danych
    związanych z rejestracją firmy), że obowiązek przejścia na VAT jest
    niezależny z dwóch firm i występuje, gdy w jednej lub w drugiej przychów
    przekroczy ok. 45 tys. zł.
    Więc założenie drugiej firmy i rozłożenie przychodów na obie firmy
    uchroni mnie od wejścia w VAT.

    Dobrze kombinuję ?

    Marek

  • 6. Data: 2004-01-12 16:52:20
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > Nie,
    > chyba, że drugą firmą będzie S.C. (z żoną, bratem czy z kim tam wygodnie)

    A jest na to jakaś podstawa prawna ?

    Marek

  • 7. Data: 2004-01-12 18:13:10
    Od: "nocnyMarek" <n...@g...pl>

    EMPI <e...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > przekroczy ok. 45 tys. zł.
    > Więc założenie drugiej firmy i rozłożenie przychodów na obie firmy

    Trele morele,
    leżysz już na pierwszym polu formularza.
    Skąd wytrzaśniesz nowy NIP dla 'drugiej' firmy?

  • 8. Data: 2004-01-12 18:45:59
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > Trele morele,
    > leżysz już na pierwszym polu formularza.
    > Skąd wytrzaśniesz nowy NIP dla 'drugiej' firmy?

    A czemu nowa firma to musi być nowy nip ?
    Czy nie mogę mieć jednej firmy np. sklep,
    a drugiej np. usługi sprzątania mieszkań ?
    Skoro ten sam nip nie przeszkadza
    w równoległej pracy na umowę o pracę
    i na DG ?
    Gdzie tak pisze ?

    Marek

  • 9. Data: 2004-01-12 20:10:43
    Od: "majura" <n...@s...com>

    > A jest na to jakaś podstawa prawna ?

    Wg ustawy o VAT spółka cywilna jest traktowana jako osony podmiot

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2004-01-12 22:19:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jan 2004, EMPI wrote:

> [...]
    >+ > Skąd wytrzaśniesz nowy NIP dla 'drugiej' firmy?
    >+
    >+ A czemu nowa firma to musi być nowy nip ?

    Wiesz co powiedział Ludwik-któryś-tam (chyba XV), król
    Francji ? No to strawersujemy: "firma to ty". Wg KC:
    "firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko".
    Jeszcze masz pytania ? ;)

    >+ Czy nie mogę mieć jednej firmy np. sklep,
    >+ a drugiej np. usługi sprzątania mieszkań ?

    Nie, to będą różne "miejsca prowadzenia" DG, ew. możesz
    uznać je za "filie" :) i pozakładać osobne KPiR, takoż
    ew. wystąpić do US o uznanie "oddziałów" za osobnych
    podatników VAT - ale dopiero jak pod VAT podejdziesz :]

    >+ Skoro ten sam nip nie przeszkadza
    >+ w równoległej pracy na umowę o pracę
    >+ i na DG ?

    Nie przeszkadza. Ale wszystkie umowy o pracę
    "idą do jednego worka" przy rozliczaniu podatku.
    Tak samo z DG, tyle że inaczej jest przy PDoOF :)
    a inaczej przy VAT.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)