  • 1. Data: 2009-11-04 14:47:13
    Temat: Dokumentacja usług wykonywanych na potrzeby własne
    Od: "Sammler" <s...@W...gazeta.pl>

    Witajcie,

    mam następujący problem. Załóżmy, że prowadzę działalność usługową, np. w
    zakresie tworzenia stron internetowych. Jedną taką stronę chciałbym stworzyć
    dla siebie.

    Czy koszty związane z jej wytworzeniem mogę zaliczyć do KUP (np. czas pracy;
    nie wiem też, czy nie kwalifikuje się to pod wytworzenie środka trwałego lub
    wartości niematerialnej i prawnej)? Co z VAT-em, jeśli jestem jego czynnym
    podatnikiem?

    Szukałem w archiwum pod hasłem "faktura wewnętrzna", bo wydawało mi się, że
    m.in. w takich przypadkach wystawia się tę fakturę, ale to chyba nie był
    najwłaściwszy trop...

    Jakie są Wasze opinie w tej sprawie? Dziękuję z góry za wszelką pomoc.

    S.

  • 2. Data: 2009-11-04 15:01:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Nov 2009, Sammler wrote:

> [...]
    > dla siebie.
    >
    > Czy koszty związane z jej wytworzeniem mogę zaliczyć do KUP (np. czas pracy;

    nojaciepszepraszam... ;) (ma być "sz", koniecznie)
    Prowadzisz DG, i nie wiesz tego, że to właśnie "szeroko rozumiana praca"
    jest opodatkowana, czyli stanowi podstawę do żądania zapłaty - i ta
    zapłata jest opodatkowana, ale kosztem jest tylko u tego kto płaci,
    a nie tego kto "bierze"?
    Nijak kosztów!
    Własna "praca" nie jest kosztem wprost, jest wyraźny zapis.
    A kosztów związanych z wytworzeniem do KUP też nie można zaliczyć,
    jako że nie służą celowi w postaci przychodów z DG.
    Czyli ew. robocizny (wynagrodzenia innych osób) również.

    > nie wiem też, czy nie kwalifikuje się to pod wytworzenie środka trwałego lub
    > wartości niematerialnej i prawnej)?

    Bez znaczenia, skoro jest "do celów osobistych".

    > Co z VAT-em, jeśli jestem jego czynnym podatnikiem?

    A to zależy, czy *na potrzeby* tej czynności dokonano zakupów lub
    przeznaczono uprzednio nabyte środki, od których odliczono VAT.

    > Szukałem w archiwum pod hasłem "faktura wewnętrzna", bo wydawało mi się, że
    > m.in. w takich przypadkach wystawia się tę fakturę, ale to chyba nie był
    > najwłaściwszy trop...

    Był właściwy, o ile należy "zwrócić VAT" - od zakupów, od których go
    odliczono, a zostały przeznaczone na ów "cel osobisty".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-11-04 15:26:28
    Od: "Przemek " <s...@N...gazeta.pl>

    > [...]
    >
    > Bez znaczenia, skoro jest "do celów osobistych".

    Widzisz, tego właśnie nie rozumiem. O ile sprawa z "kosztami pracy" była dla
    mnie jasna (na wszelki wypadek jednak poprosiłem o rozwianie moich
    wątpliwości), to nadal nie rozumiem, dlaczego nie mógłbym zaliczyć takiej
    strony internetowej do wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych we
    własnym zakresie. Czy chodzi tu o to, że to ja osobiście tworzę taką stronę, a
    nie np. moi pracownicy?

    > [...]

    Czy mógłbyś pomóc mi jeszcze zrozumieć tę kwestię?

    Dzięki i pozdrawiam,
    S.

    PS Działalność dopiero rozpocząłem, więc proszę o wyrozumiałość...

  • 4. Data: 2009-11-04 15:42:39
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-11-2009 o 16:26:28 Przemek <s...@n...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > we
    > własnym zakresie. Czy chodzi tu o to, że to ja osobiście tworzę taką

    Niezależnie od innych aspektów, WNiP nie da się wytworzyć - można ją tylko
    nabyć.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2009-11-04 18:54:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Nov 2009, Przemek wrote:

> [...]
    > strony internetowej do wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych we

    A widzisz... mój błąd.
    Założyłem, że skoro piszesz "dla siebie", to masz na myśli że "nie do
    celów gospodarczych".
    A wychodzi że miało być jednak "do celów gospodarczych".

    > Czy chodzi tu o to, że to ja osobiście tworzę taką stronę,
    > a nie np. moi pracownicy?

    Do tego (a może "od tego") masz komentarz Tomka.
    "Osobisty wkład we WNiP" ma charakter czynności dokonywanej osobiście,
    tak orzekł sąd i basta (choć to mało sensowne i nielogiczne w praktyce,
    ustawodawca tak zapisał i nic nie zrobimy).
    Natomiast nabycie WNiP przeznaczonego do DG od pracowników oczywiście
    stanowi KUP :)

    > PS Działalność dopiero rozpocząłem, więc proszę o wyrozumiałość...

    Nie przejmuj się ew. docinkami :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-11-05 15:38:18
    Od: "Sammler" <s...@N...gazeta.pl>

    Dziękuję za Wasze wypowiedzi. Tytułem podsumowania, jeżeli nawet wykonuję
    jakąś pracę na potrzeby własnej działalności, a następnie efekt tej pracy
    wykorzystuję wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością, nie mam prawa
    zaliczyć tego na poczet kosztów tej działalności.

    Nie jest mi łatwo przyjąć to do wiadomości, skoro - jak rozumiem - gdyby tę
    samą (przykładowo) stronę wykonał mi ktoś inny wystawiając fakturę, mógłbym
    zaliczyć ją do KUP...

    Pozdrawiam,
    S.

  • 7. Data: 2009-11-05 16:03:38
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 5 Lis, 16:38, "Sammler" <s...@N...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > samą (przykładowo) stronę wykonał mi ktoś inny wystawiając fakturę, mógłbym

    tak, bo _wydałbyś_ na nią pieniądze aka "kosztowałaby Cię".

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 8. Data: 2009-11-05 16:03:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Sammler wrote:
> [...]
    > efekt tej pracy wykorzystuję wyłącznie w związku z prowadzoną
    > działalnością, nie mam prawa zaliczyć tego na poczet kosztów tej

    Ale co Ty chcesz zaliczyć do kosztów?
    Rozumując w ten sposób każdy ustaliłby sobie taką roboczogodzinę,
    że nie wyszedłby żaden podatek.

    > Nie jest mi łatwo przyjąć to do wiadomości, skoro - jak rozumiem -
    > gdyby tę samą (przykładowo) stronę wykonał mi ktoś inny wystawiając
    > fakturę, mógłbym zaliczyć ją do KUP...

    Przecież ta praca jest właśnie istotą Twojej działalnosci.
    Jeśli chcesz ją komuś zlecić, to nie ma problemu.
    Kupujesz usługę i masz koszt.

  • 9. Data: 2009-11-05 17:39:55
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (05.11.2009 16:38), Sammler wrote:
> [...]
    > samą (przykładowo) stronę wykonał mi ktoś inny wystawiając fakturę, mógłbym

    Tobie nie jest łatwo to przyjąć do wiadomości - zaś dla mnie to jest
    dość oczywiste.

    Spójrz na to od tej strony: godzina twojej pracy jest warta 100zł (dla
    uproszczenia rachunków). Normalnie w miesiącu spędzasz 100 godzin (dla
    uproszczenia rachunków) na pracy, co daje ci dochód 10kpln.

    Teraz zamiast robić coś dla kogoś - robisz "dla siebie" przez 50h, czyli
    zarabiasz 5kpln (i od 5kpln płacisz podatek).

    Zamiast tego, mógłbyś pracować dla innych przez 100h, zarobić 10kpln i
    wydać 5kpln na zapłatę pracownikowi/wykonawcy.

    W obu przypadkach skutek jest ten sam. Tyle samo czasu pracowałes
    (100h), tyle samo podatku zapłaciłeś (19% od 5kpln), taki sam jest efekt
    w liczbie napisanych dla ciebie programów.

    p. m.

  • 10. Data: 2009-11-06 07:25:00
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 05 Nov 2009 15:38:18 +0000, Sammler napisał(a):

> [...]
    > tej pracy wykorzystuję wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością,
    > nie mam prawa zaliczyć tego na poczet kosztów tej działalności.

    Popełnisz błąd logiczny. Popatrz na to inaczej: wykonałeś "dla siebie"
    usługę wartą 100 zł. A więc uważasz, że "poniosłeś koszt" 100 zł.
    Logicznie biorąc powinienżeś sobie te 100 zł zapłacić. Tylko, że wtedy
    jednocześnie będziesz miał koszt 100 zł i przychód 100 zł. Skutek jest
    dokładnie taki sam, jak wtedy gdy nie wyliczysz kosztu i przychodu.