  • 1. Data: 2003-12-17 13:52:53
    Temat: DG w Polsce - Wykonywanie uslug za granica
    Od: "Pawel Durys" <p...@o...pl>

    Witajcie,

    W zwiazku z pewnymi okolicznosciami naszla mnie mysl aby...

    1. Zarejestrowac DG w Polsce (ze wszystkimi tego zadami i waletami).
    2. Wyslac sie w delegacje za granice, powiedzmy do Francji.
    3. Wystawiac faktury dla kontrachenta francuskiego, za prowadzone prace
    (uslugi zwiazane z konserwacja i naprawa maszyn)
    4. Zyc dlugo i szczesliwie...

    Teraz pytania:
    1. Deklaracje sklada sie co miesiac, ale skoro bede w delegacji (fizycznie
    nie bede w Polsce) to jak to mozna obejsc? Pelnomocnik? Wysylac poczta?
    2. Czy w KUP bede mogl wliczac:
    - koszty zakwaterowania (wynajem mieszkania)?
    - ryczalt za kilometry, w zwiazku z poruszaniem sie moim samochodem po
    terenie Francji?
    - diety
    3. Poniewaz bedzie to eksport uslug, a nie chce sie bawic w VAT, co z tym
    podatkiem?
    4. Czy z powodu przebywania ponad rok (tyle planuje na poczatek) bede mogl
    sprowadzic majatek jako mienie przesiedlencze, skoro jestem w delegacji?
    5. Inne menadry i mielizny, na ktore powinienem zwrocic uwage...

    Wszelkie uwagi i opinie beda mile widziane.
    --
    Pozdrowienia
    Pawel Durys

  • 2. Data: 2003-12-17 14:45:15
    Temat: Re: DG w Polsce - Wykonywanie uslug za granica
    Od: Jacek <d...@g...pl>

    Pawel Durys wrote:
    > Witajcie,
    >
    > W zwiazku z pewnymi okolicznosciami naszla mnie mysl aby...
    >
    > 1. Zarejestrowac DG w Polsce (ze wszystkimi tego zadami i waletami).
    Spox, to proste.
    > 2. Wyslac sie w delegacje za granice, powiedzmy do Francji.
    Tez mozesz, nie ma problemu.
    > 3. Wystawiac faktury dla kontrachenta francuskiego, za prowadzone prace
    > (uslugi zwiazane z konserwacja i naprawa maszyn)
    Z tym juz gorzej, bo wystawiac faktury oczywiscie mozesz, ale zeby tam
    pracowac musisz miec zezwolenie. W przypadku Francji jest to bardzo
    dluga procedura i nie wiadomo, czy kontrahent francuski Ci pomoze, bo
    ich tez przeraza biurokracja.
    > 4. Zyc dlugo i szczesliwie...
    Pewnie, czemu nie, chocby na Lazurowym Wybrzezu:-)

    > Teraz pytania:
    > 1. Deklaracje sklada sie co miesiac, ale skoro bede w delegacji (fizycznie
    > nie bede w Polsce) to jak to mozna obejsc? Pelnomocnik? Wysylac poczta?
    Tego sie nie obchodzi, to trzeba zrobic, mozna uzyc pelnomocnika, albo
    wysylac deklaracje poczta.
    > 2. Czy w KUP bede mogl wliczac:
    > - koszty zakwaterowania (wynajem mieszkania)?
    Potrzebny rachunek.
    > - ryczalt za kilometry, w zwiazku z poruszaniem sie moim samochodem po
    > terenie Francji?
    Mozna.
    > - diety
    Tez mozna, ale zwroc uwage, ze inaczej liczy sie diety dla pracownika,
    inaczej dla wlasciciela firmy. Poza tym chyba od nowego roku zmieniaja
    sie przepisy - koniecznie sprawdz.
    > 3. Poniewaz bedzie to eksport uslug, a nie chce sie bawic w VAT, co z tym
    > podatkiem?
    Placisz VAT ze stawka 0% (baaardzo korzystne rozwiazanie).
    > 4. Czy z powodu przebywania ponad rok (tyle planuje na poczatek) bede mogl
    > sprowadzic majatek jako mienie przesiedlencze, skoro jestem w delegacji?
    O ile bedziesz tam legalnie (wiza dlugookresowa, pozwolenie na prace),
    to konsulat wystawi Ci odpowiedni papierek. Tez zalecam sprawdzic, jak
    to wyglada, zeby sie nie zdziwic, bo np. mienie musi byc podobno uzywane
    na co najmniej pol roku przed wyjazdem itp.
    > 5. Inne menadry i mielizny, na ktore powinienem zwrocic uwage...
    Najwieksza mielizna to legalny pobyt i praca w danym kraju. W przypadku
    Francji jest to bardzo ciezkie do zalatwienia.

    > Wszelkie uwagi i opinie beda mile widziane.
    Pzdr.

  • 3. Data: 2003-12-17 16:06:19
    Od: "Pawel Durys" <p...@o...pl>

    Jacek wrote:

    Dzieki za zainteresowanie.

    > Spox, to proste.

    Oby! Bede mial na to tylko dwa tygodnie (jesli wszystko da sie zgrac) i to
    te dwa tygodnie swiateczne!

> [...]

    > pracowac musisz miec zezwolenie. W przypadku Francji jest to bardzo
    > dluga procedura i nie wiadomo, czy kontrahent francuski Ci pomoze, bo

    Z legalna praca nie mam problemu.
    Pytanie jest troszke glebsze (inszej natury).

    Firma Polska, ma powiedzmy, umowe na dostawe maszyn. Jesli cos nawali to
    wzywany jest serwis. Technik z Polski, jak mniemam, nie potrzebuje zadnego
    pozwolenia na prace, poniewaz, defacto, nie jest zatrudniony we Francji
    tylko w Polsce i wykonuje swoja prace dla polskigo pracodawcy. Francja jest
    tylko miejscem, w ktorym znajduja sie maszyny serwisowane przez niego.

    Koszty, bede naliczal wedlug kursu NBP? Czy sie myle?

    > Pewnie, czemu nie, chocby na Lazurowym Wybrzezu:-)

    > Tego sie nie obchodzi

    Nie mialem nic zlego na mysli ;-)

    > to trzeba zrobic, mozna uzyc pelnomocnika, albo
    > wysylac deklaracje poczta.
    > Potrzebny rachunek.

    Czy sa jakies limity? Co kraj to obyczaj, co region to inne ceny. Czy
    faktyczne koszty nawet jesli sa troche wyzsze, bo wynajem mieszkania np. na
    wspominanym Cote d'Azur kosztuje wiecej niz w Bretanii, nie beda
    kwestionowane?

    > Mozna.

    Rowniez, za przejazdy z miejsca zakwaterowania do miejsca wykonywania pracy?

    A rachunki za paliwo w takim wypadku nie sa konieczne bo jest wliczone w
    "kilometry", nieprawdaz?

    > Tez mozna, ale zwroc uwage, ze inaczej liczy sie diety dla pracownika,
    > inaczej dla wlasciciela firmy. Poza tym chyba od nowego roku zmieniaja
    > sie przepisy - koniecznie sprawdz.

    Mozesz zapodac mi jakies zrodlo?

    > Placisz VAT ze stawka 0% (baaardzo korzystne rozwiazanie).

    Gdzie moge o tym wiecej poczytac, bardzo mnie to zaciekawilo.

> [...]
    > sprawdzic, jak to wyglada, zeby sie nie zdziwic, bo np. mienie musi
    > byc podobno uzywane na co najmniej pol roku przed wyjazdem itp.

    Tak, ale z tego co wiem, to dotyczy wylacznie osob posiajacych tzw. czasowe
    zameldowanie, a pracownik (czyli ja) bede na delegacji nie mieszkal tam
    czasowo. Gdzie moglbym o tym poczytac?

    > Najwieksza mielizna to legalny pobyt i praca w danym kraju. W
    > przypadku Francji jest to bardzo ciezkie do zalatwienia.

    Jak juz wspominalem wyzej, w moim (szczesliwym) przypadku to nie jest
    problem.
    Ale mialem na mysli kruczki na terenie Polski nie poza jej granicami.

  • 4. Data: 2003-12-17 19:04:05
    Od: Jacek <d...@g...pl>

    Pawel Durys wrote:
> [...]
    > tylko miejscem, w ktorym znajduja sie maszyny serwisowane przez niego.
    Ja Cie doskonale rozumiem i widze sens w tym, co piszesz, ale z wlasnego
    doswiadczenia wiem, ze urzednik we Francji bedzie myslal inaczej. A jak
    rozwiazesz problem pobytu tam powyzej 6 miesiecy w roku? Bez wizy
    bedziesz tam nielegalnie. Nie to, zebym straszyl, ale musisz sie z tym
    liczyc. Z drugiej strony jest tam dosc duzy balagan, wiec szansa na to,
    ze ktos sie zapyta, czy masz wszystkie papierki, jest niska. Chyba, ze
    rzeczywiscie masz jakis inny sposob (dodatkowy paszport czy cos w tym
    rodzaju) i mozesz sie nie przejmowac.

    > Koszty, bede naliczal wedlug kursu NBP? Czy sie myle?
    Tak, korzystasz ze sredniego kursu NBP.

> [...]
    > faktyczne koszty nawet jesli sa troche wyzsze, bo wynajem mieszkania np. na
    > wspominanym Cote d'Azur kosztuje wiecej niz w Bretanii, nie beda
    Dla wlasciciela firmy nie ma limitu, dla pracownika byc moze jest, bo
    wiaze sie z innym sposobem naliczania diety.

    > Rowniez, za przejazdy z miejsca zakwaterowania do miejsca wykonywania pracy?
    Takie przejazdy jak najbardziej sa kosztem.

    > A rachunki za paliwo w takim wypadku nie sa konieczne bo jest wliczone w
    > "kilometry", nieprawdaz?
    Rachunki za paliwo nie sa konieczne. To chyba tak, jak w Polsce? (uzywam
    samochodu z kratka)

    > Mozesz zapodac mi jakies zrodlo?
    Na pewno bedzie to w jakims Dzienniku Ustaw. Ja widzialem cos na ten
    temat w jakiejs gazecie. Konkretnie chodzilo o to, ze od stycznia 2004
    dieta przy wyjezdzie za granice przysluguje tylko za okres 30 dni. Chyba
    najlepiej zapytac sie w Urzedzie Skarbowym i to zweryfikowac.

    > Gdzie moge o tym wiecej poczytac, bardzo mnie to zaciekawilo.
    Pewnie wiecej bedzie w ustawie o VAT. Chodzi o to, ze jesli jestes
    platnikiem VAT, to w przypadku, gdy kupujesz cos na poczet dzialalnosci
    w PL, np. materialy biurowe, to naliczony VAT bedziesz mogl dostac z
    powrotem, gdy wykazesz sprzedaz z tytulu eksportu uslug ze stawka 0%.
    Czyli przyjmujac, ze masz tylko sprzedaz z VATem 0%, dostajesz calkowity
    zwrot VATu, ktory placisz przy zakupach w PL.

    > Tak, ale z tego co wiem, to dotyczy wylacznie osob posiajacych tzw. czasowe
    > zameldowanie, a pracownik (czyli ja) bede na delegacji nie mieszkal tam
    > czasowo. Gdzie moglbym o tym poczytac?
    W tym problem, ze jako pracownik w delegacji nie masz za bardzo jak
    wykazac, ze bedziesz legalnie przebywal we Francji przez okres roku.
    Potrzebowalbys tamtejszej karty pobytu, a takowa jest ciezka do
    zdobycia, jesli nie masz wizy dlugookresowej z Konsulatu Francuskiego w
    PL. A poczytac moze daloby rade gdzies na stronach rzadowych?

    > Jak juz wspominalem wyzej, w moim (szczesliwym) przypadku to nie jest
    > problem.
    > Ale mialem na mysli kruczki na terenie Polski nie poza jej granicami.

    Na terenie Polski kruczkow jest niewiele: wysokosc diety, VAT 0% z
    tytulu eksportu uslug, uzycie sredniego kursu NBP, koszty w delegacji na
    takiej zasadzie jak przy podrozy sluzbowej w PL.

    Powodzenia!

  • 5. Data: 2003-12-17 19:28:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > W tym problem, ze jako pracownik w delegacji nie masz za bardzo jak
    > wykazac, ze bedziesz legalnie przebywal we Francji przez okres roku.
    > Potrzebowalbys tamtejszej karty pobytu,

    Pozostaje pytanie czy wtedy (przy stalym pobycie)
    bedzie to mozna uznac za podróz sluzbowa.
    Pamietam jakies przepychanki z US dotyczace oddelegowania
    pracowników do innej miejscowosci (z zapewnieniem wiktu i opierunku),
    ze niby nie jest to podróz sluzbowa,
    tylko wykonywanie pracy w innym miejscu
    i diety sie nie naleza.
    Nie pamietam jak dlugiego okresu dotyczylo oddelegowanie,
    ale mysle, ze przy delegacji wlasciciela moga powstac
    podobne watpliwosci.

  • 6. Data: 2003-12-17 19:59:59
    Od: Jacek <d...@g...pl>

    cef wrote:

> [...]
    > Nie pamietam jak dlugiego okresu dotyczylo oddelegowanie,
    > ale mysle, ze przy delegacji wlasciciela moga powstac

    Owszem, US moze sie czepiac. Warto przepytac US, jak bedzie to
    interpretowal. WYdaje mi sie, ze nie powinno byc problemow, bo nawet
    przy rozliczaniu podatku, gdy czesc zostala zaplacona poza Polska, to i
    tak uwzglednia sie diety. Ja tak kiedys robilem, a nie mialem wlasnej
    dzialalnosci, tylko bylem pracownikiem firmy zagranicznej i zadnych diet
    nie dostawalem, a jednak moglem je uwzglednic w zeznaniu podatkowym.
    Podobnie powinno byc w przypadku prowadzenia dzialalnosci.

    Jeszcze jedno mi sie przypomnialo. W zgloszeniu do ewidencji trzeba
    podac: wykonawstwo u zleceniodawcy w kraju i za granica. Moze
    nieistotne, ale chyba lepiej sie zabezpieczyc.

  • 7. Data: 2003-12-17 21:37:26
    Od: bromden <b...@g...pl.geen.spam>

    > Wszelkie uwagi i opinie beda mile widziane.

    rozważ zarejestrowanie działalności gospodarczej we Francji,
    jako obywatel państwa stowrzyszonego z EU masz do tego prawo,
    a to z kolei implikuje prawo do zezwolenia na pobyt stały,

    tu jest wyrok ECJ potwierdzający to prawo, znajdziesz też
    odniesienia do konkretnych przepisów:
    http://tinyurl.com/y564
    zobacz punkty 6, 7 oraz 24.1, 24.2 i odpowiednio 25 - 31
    http://curial.eu.int - sygnatura C-268/99

    --
    bromden[at]gazeta.pl

  • 8. Data: 2003-12-20 11:38:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Dec 2003, cef wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ze niby nie jest to podróz sluzbowa,
    >+ tylko wykonywanie pracy w innym miejscu

    Wydaje_mi_się że w rozp. ds. delegacji rzeczywiście jest zastrzeżenie
    że jeśli pracownik ma zapewnione wyżywienie to dieta się nie należy:
    jak "całe" - to nic, a jak "częsciowe" - to pół diety.
    Jeśli się mylę to krzyczeć !

    >+ Nie pamietam jak dlugiego okresu dotyczylo oddelegowanie,
    >+ ale mysle, ze przy delegacji wlasciciela moga powstac
    >+ podobne watpliwosci.

    Acha. A temu właścicielowi to kto zapewnia "pełne wyżywienie",
    że tak spytam ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2003-12-20 11:42:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Dec 2003, Pawel Durys wrote:

    Ja tylko krótko:
    [...]
    >+ Teraz pytania:
    >+ 1. Deklaracje sklada sie co miesiac, ale skoro bede w delegacji (fizycznie
    >+ nie bede w Polsce) to jak to mozna obejsc? Pelnomocnik? Wysylac poczta?

    A jak obejdziesz wezwania "w związku z...", z US czy ZUS ?
    Wykluczyć nie możesz.
    Pozostaje pełnomocnik, tylko trzeba parę razy się zastanowić do czego
    ma być "upełnomocniony", coby "tylko na zdjęciu dobrze nie wyszło" ;>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2003-12-20 12:38:37
    Od: bromden <b...@g...pl.geen.spam>

    § 5. 2. Pracownikowi, który otrzymuje za granicą częściowe
    wyżywienie, przysługuje odpowiednio na:
    1) śniadanie - 15% diety;
    2) obiad - 30% diety;
    3) kolację - 30% diety;