  • 1. Data: 2004-04-24 12:13:37
    Temat: Czy to (opis w treści) dalej można nazywać "fakturą VAT"?
    Od: t...@p...onet.pl

    Witam.

    Sprawa wygląda tak: wystawiam klientowi zagranicznemu fakturkę. Zgodnie z tym
    co napisane jest w ustawie, a także po ustaleniach z US miejscem wykonania
    usługi (bo to o usługę chodzi) jest kraj, gdzie klient prowadzi firmę. W
    związku z tym usługa ta ulega owatowaniu u niego. Ponieważ zgodnie z ustawą
    usługi tego typu zwolnione z VAT w Polsce nie są, dlatego też pole VAT
    uwzględniam, tylko, że wpisuję tam 0% (sugestia pani z US, stwierdziła też, że
    zawsze potem będzie czas na korekty:)) Ale przecież de facto podatek VAT
    rozliczany jest zagranicą. I teraz moje pytanie: czy taką fakturę (jak
    opisałem powyżej) dalej można nazywać fakturą VAT, czy może nazwać ją jakoś
    inaczej (faktura, faktura handlowa)? A to jest przecież ważne nie tylko do
    samej faktury, ale także do umowy, w której zaznaczam jaki dokument jest
    podstawą do zapłaty.

    Pozdrawiam,
    MaciejK

  • 2. Data: 2004-04-24 13:04:00
    Od: bromden <b...@g...pl.spam.off>

    W takim przypadku powinieneś wystawić fakturę VAT, mimo tego, że nie ma
    na niej pozycji podlegającej podatkowi VAT. Na fakturze powinieneś
    ponadto zamieścić odniesienie do przepisów, na podstawie których usługa
    opodatkowana jest w kraju nabywcy.

    Nie wpisuj stawki 0%! Już prędzej "nie podlega". Miejmy nadzieję, że
    wątpliwości (m. in. czy trzeba na takim dokumencie umieścić UE-NIP
    sprzedawcy, czyli czy trzeba go posiadać, bo to nie jest dla mnie jasne
    na razie) rozwieje rozporządzenie dot. wystawiania faktur. (Chyba
    jeszcze go nie ma, czy ktoś wie?)

    --
    bromden(at)gazeta(dot)pl

  • 3. Data: 2004-04-24 14:44:12
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    do
    > samej faktury, ale także do umowy, w której zaznaczam jaki dokument jest

    A wg której ustawy - starej czy nowej?
    Ani do jednej ani do drugiej nie pasuje
    wybrany sposób :-)

  • 4. Data: 2004-04-24 16:32:22
    Od: t...@p...onet.pl

    > A wg której ustawy - starej czy nowej?
    > Ani do jednej ani do drugiej nie pasuje
    > wybrany sposób :-)

    W/g nowej. No bo tak: Jeżeli miejscem wykonania usługi jest kraj, w którym
    kontrahent zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą (co wynika z analizy
    27 i 28 art. Ustawy o VAT) to gdzie ten VAT rozliczać, albo raczej gdzie
    powinien być rozliczany? Wydaje mi się, że nie w Polsce. Tak zresztą też
    wyszło przy rozmowie z osobą z US.

    No i teraz dalej. Jeżeli VAT ma być rozliczany zagranicą, to znaczy, że ja go
    na fakturze nie powinienem uwzględniać. Ale (to już zdanie tej osoby z US)
    ponieważ usługa, którą wykonuję nie jest na liście usług zwolnionych z VATu,
    dlatego też nie mogę pola VAT wogóle nie uwzględnić. Zasugerowano mi abym
    wpisał VAT-0%. I w takiej sytuacji kontrahent doliczy sobie VAT w/g stawki
    obowiązującej w jego kraju. W sumie dalsze jego postępowanie z rozliczeniem
    VATu mnie nie interesuje.

    Czy to jest bardzo złe rozwiązanie? Jeżeli tak, to ja już nic nie rozumiem. To
    jak to zrobić inaczej?

    W każdym razie moje pytanie wynikało z opisanej powyżej sytuacji: czy to jest
    faktura VAT czy inna?

    Bardzo prosiłbym o podpowiedzi.

    Pozdrawiam,
    MaciejK

  • 5. Data: 2004-04-24 17:52:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Apr 2004 t...@p...onet.pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Czy to jest bardzo złe rozwiązanie? Jeżeli tak, to ja już nic nie rozumiem. To

    IMHO pominąłeś jeden dość istotny szczegół: jak na mój gust 30.IV.2004
    utraci moc rozporządzenie "o fakturach VAT" (z 22 marca kiedyś tam
    zdaje się ;)) bo traci moc ustawa na podstawie której jest wydane.

    No to minister ma czas do następnego piątku żeby ci powiedzieć
    co w końcu masz wystawić :>, bo IMHO nie ma podstaw żeby dziś
    wiedzieć co minister wymyśli :] !
    Acha, trzeba pamiętać że ministrowi np. całkiem dobrze wyszło niewydanie
    rozporządzenia z listą gmin w których obowiązują "specjalne coś tam
    ekonomiczne" (amortyzacja *3 na przykład) i podobnoż publicznie
    oswiadczył że owszem, nie wydał i nie wyda. Choć w ustawie jest
    ze "minister wyda".
    Wniosek - IMHO i na f-ry może wydać "kiedyś"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-04-24 18:36:30
    Od: t...@p...onet.pl

    > ze "minister wyda".
    > Wniosek - IMHO i na f-ry może wydać "kiedyś"...

    Chyba mnie rozbolała głowa... Przez ministra czy jak?

    > No to minister ma czas do następnego piątku żeby ci powiedzieć
    > co w końcu masz wystawić :>, bo IMHO nie ma podstaw żeby dziś
    > wiedzieć co minister wymyśli :] !

    No dobra. W takim razie spróbuję to ugryźć z innej strony. Istotne dla mnie
    już teraz jest określenie nazwy dokumentu, który będzie stanowił podstawę do
    zapłaty. A więc, gdybym w umowie postawił co następuje: "podstawą do dokonania
    płatności za wykonane usługi będą wystawiane przez WYKONAWCĘ faktury VAT lub
    inne dokumenty o podobnym charakterze" (i gdybym cały czas trzymał się tego
    określenia "dokumenty o podobnym charakterze") to czy byłbym "odporny" (w
    sensie, że tekst będzie uniwersalny) na wszelkie pomysły ministra? Jak to
    widzisz?

    Pozdrawiam,
    MaciejK

  • 7. Data: 2004-04-24 20:02:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > W/g nowej.
    > Jeżeli VAT ma być rozliczany zagranicą, to znaczy, że ja go
    > na fakturze nie powinienem uwzględniać.

    Zgoda.

> [...]
    VATu,
    > dlatego też nie mogę pola VAT wogóle nie uwzględnić. Zasugerowano mi abym

    Skoro masz nie uwzględniać, to dlaczego 0%?
    0% to wbrew pozorom sprzedaż opodatkowana
    i zastosowanie takiej stawki wymaga spełnienia
    pewnych warunków,
    a ta usługa wogóle nie podlega pod VAT

    I w takiej sytuacji kontrahent doliczy sobie VAT w/g stawki
    > obowiązującej w jego kraju. W sumie dalsze jego postępowanie z
    rozliczeniem
    > VATu mnie nie interesuje.

    Prawdopodobnie minister określi w rozporządzeniu
    co ma być na takiej fakturze (to, ze faktura wynika z art 106.2)
    Podobno trzeba będzie napisać jakieś odwołanie do VI dyrektywy,
    i VATem ma się martwić nabywca, o ile obie strony są "onumerowane"

    > W każdym razie moje pytanie wynikało z opisanej powyżej sytuacji: czy to
    jest
    > faktura VAT czy inna?

    Gdyby nie art 106.2 wystawiłbym w tej sytuacji rachunek.
    Prasa pisała, że rozporządzenie tuż, tuż i ma być na 1.05.
    Pożyjemy zobaczymy.

  • 8. Data: 2004-04-24 21:12:10
    Od: bromden <b...@g...pl.spam.off>

    > Bardzo prosiłbym o podpowiedzi.

    Dostałeś już odpowiedź.

    Tu cytat z vademecum "Rz":
    http://google.com/groups?selm=c49i94%24biq%241%40abs
    inth.dialog.net.pl

    --
    bromden(at)gazeta(dot)pl

  • 9. Data: 2004-04-26 18:17:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Apr 2004, bromden wrote:
    [...]
    >+ Nie wpisuj stawki 0%! Już prędzej "nie podlega".

    Hm... nie przedobrzyłeś z "nie podlega" do czegoś co PODLEGA
    jak najbardziej ustawie ? ;)
    Pewnie "zw.spec." :) (zwolnione na specjalnych zasadach :)).
    Póki rozporządzenie się nie pokaże to chyba mądrych nie ma :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)