  • 1. Data: 2003-09-03 17:48:40
    Temat: Czy Niemiec odliczy VAT
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

    Wykonujemy program komputerowy dla firmy niemieckiej. Na fakturze zamierzam
    umieścić "wynagrodzenie za wykonanie programu komputerowego" oraz
    "wynagrodzenie za udzielenie licencji na używanie tego programu" - nie
    dosłownie :).

    Wykonywane prace są w całości w Polsce, więc podlegają VAT 22%. Licencja na
    program oVATowana jest VATem 0%.

    Jaką strukturę ogólnej kwoty wynagrodzenia nejchętniej przyjmie firma
    niemiecka? Zastanawiam się czy odzyska ona zapłacony VAT. Jeżeli tak, to
    jakie warunki musiałaby spełnić odprawa i przepływ faktur? Ciekawe czy wtedy
    musiałbym odprawiać program w urzędzie celnym, może nie ma takiej potrzeby.

    Aha, program prześlemy przez Internet oraz pocztą na płytach kompaktowych.

    Będę również wdzięczny za wzór faktury polsko-niemieckiej.

    Byłoby świetnie, gdyby ktoś wiedział. Nowe technologie i usługi to wieczne
    novum.

    Thomasson

  • 2. Data: 2003-09-04 12:39:48
    Temat: Re: Czy Niemiec odliczy VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Sep 2003, thomasson op pl wrote:

> [...]
    >+ dosłownie :).
    >+
    >+ Wykonywane prace są w całości w Polsce, więc podlegają VAT 22%.

    Pięknie.
    Ale sprzedaż następuje *za granicę* - czy *nie* ? ;)
    Poza tym... wyjasnij mi, z jakiej paki ktoś ma ci płacić
    za to że *sobie* napisał[a/e]ś program ? :)
    Przecież to *dla nich* nie byłby koszt uzyskania...

    >+ Licencja na program oVATowana jest VATem 0%.

    Przyznaj się bez bicia w którym stuleciu czytał[e/a]ś ustawę
    o VAT ;) !
    I IMHO *to* (czyli licencja - być może z "przekazaniem wszystkich
    praw") jest składnikiem podlegającym sprzedaży.
    Tak BTW (do grupy): są jakieś odchylenia przy "sprzedaży
    praw", bo pamiętam że na *.prawo byli zaciekli zwolennicy
    rozróżniania "licencji" i "praw" (IMHO bez sensu, bo jest
    cały stosik praw pośrednich - np. prawa do modyfikacji)
    to na wszelki wypadek spytam ;) :)

    >+ Jaką strukturę ogólnej kwoty wynagrodzenia nejchętniej przyjmie firma
    >+ niemiecka? Zastanawiam się czy odzyska ona zapłacony VAT.

    Chyba że sprzedasz po wstąpieniu do UE ;) !

    Zaznaczając że *nie* eksportuję - to IMHO *jednak* to
    co chesz zrobić eksportem jest i podlegnie 0% VAT.
    Być może trzeba będzie najpierw 22% VAT odprowadzić
    a później sobie odliczyć :[, ale to ci już pewnie
    fachowcy od eksportu wyjaśnią...

    [...]
    >+ Aha, program prześlemy przez Internet oraz pocztą na płytach kompaktowych.

    Zdaje się że taki "materialny obiekt" jest wskazany, a to
    z powodu trudności do nabicia stempli na papiery celne
    lecące razem z elektronami lub fotonami w internecie ;) !

    [...]
    >+ Byłoby świetnie, gdyby ktoś wiedział. Nowe technologie i usługi to wieczne
    >+ novum.

    Rzekłbym: "niestesty".
    BTW: mnie od dawna zadziwia, że przy różnych pomysłach z "progami
    podatkowymi" (przecież to się fatalnie liczy :>) nikt nie
    odważył się zastosować jakiejś prostej (ale "gładkiej"
    w odróżnieniu od łamańca) funkcji nieliniowej do podatków ;>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAt)

  • 3. Data: 2003-09-04 14:48:51
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

> [...]
    > za to że *sobie* napisał[a/e]ś program ? :)
    > Przecież to *dla nich* nie byłby koszt uzyskania...

    Trafna uwaga,

    > Przyznaj się bez bicia w którym stuleciu czytał[e/a]ś ustawę
    > o VAT ;) !

    Już w tym. Uprościłem zdanie o opodatkowaniu licencji do sprzedaży za
    granicę.

> [...]
    > rozróżniania "licencji" i "praw" (IMHO bez sensu, bo jest
    > cały stosik praw pośrednich - np. prawa do modyfikacji)

    Nie śledziłem tamtej dyskusji. Ja widzę różnicę raczej czy prawa i licencja
    dotyczą programu komputerowego, czy czegoś innego.

    > Chyba że sprzedasz po wstąpieniu do UE ;) !

    Niezbyt pocieszające. W jakich przepisach znajdę coś o zwrocie podatku VAT
    cudzoziemcom? Chodziłoby o podmioty gospodarcze a nie konsumentów.

> [...]
    > Być może trzeba będzie najpierw 22% VAT odprowadzić
    > a później sobie odliczyć :[, ale to ci już pewnie

    Znowu przegapiłem godziny otwarcia Urzędu Celnego :( i nie zapytałem.

    > [...]
    >
    > Zdaje się że taki "materialny obiekt" jest wskazany, a to
    > z powodu trudności do nabicia stempli na papiery celne
    > lecące razem z elektronami lub fotonami w internecie ;) !

    Specjalnie napisałem o drodze wysyłki, żeby ktoś powiedział, że to jest "be"
    i trzeba zobić coś jeszcze. Ktoś z Urzędu Celnego powie mi chyba co i jak.

    > pozdrowienia, Gotfryd

    Thomasson

  • 4. Data: 2003-09-04 18:46:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Niezbyt pocieszające. W jakich przepisach znajdę coś o zwrocie
    podatku VAT
    > cudzoziemcom? Chodziłoby o podmioty gospodarcze a nie konsumentów.

    Dz. U. Nr 67/01 poz. 690
    z wnioskiem do II US W-wa

  • 5. Data: 2003-09-04 20:09:27
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

    > podatku VAT
    >
    > Dz. U. Nr 67/01 poz. 690
    > z wnioskiem do II US W-wa

    Link do rozporządzenia tutaj
    http://bap-psp.lex.pl/cgi-bin/demo.cgi?id=&comm=jedn
    ostka&akt=nr16902803&ver=-1&jedn=-1

    Jak rozumieć ten zapis, czytam, czytam i nic. Chodzi o 3 ust 1.

    § 3. 1. Zwrot podatku przysługuje podmiotom uprawnionym, gdy zgodnie z
    przepisami ustawy oraz aktami wykonawczymi do ustawy zwrot lub prawo do
    pomniejszenia podatku należnego przysługuje podatnikom, o których mowa w
    art. 5 ustawy.
    2. Zwrot podatku przysługuje na zasadzie wzajemności.

    Link do ustawy o VAT
    http://firma.onet.pl/bap/teksty/080193.htm#r2

    Thmsn

  • 6. Data: 2003-09-04 20:15:33
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    mowa w
    > art. 5 ustawy.
    > 2. Zwrot podatku przysługuje na zasadzie wzajemności.

    Chyba chodzi o generalną zasadę wzajemności.
    Tzn jak nam nie zwracają w kraju "podmiotu uprawnionego",
    to my (nasz US) też im nie zwracamy.
    Ale tak tylko się domyślam.