Kasy fiskalne: w 2013 r. nowa ewidencja korekt
2013-04-19 13:06
![Kasy fiskalne: w 2013 r. nowa ewidencja korekt [© apops - Fotolia.com] Kasy fiskalne: w 2013 r. nowa ewidencja korekt](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/paragon/Kasy-fiskalne-w-2013-r-nowa-ewidencja-korekt-116488-200x133crop.jpg)
Kasy fiskalne: nowa ewidencja korekt © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kasy fiskalne 2013: korekta paragonu w ewidencji
Do tej pory organy podatkowe wskazywały tutaj na konieczność prowadzenia tzw. ewidencji (czy zeszytu) korekt pozwalającej na dokładne określenie kwoty korekty obrotu jak i podatku należnego w stosunku do każdego paragonu. Ewidencja taka jednak zarówno nie miała określonego wzoru jak też nie była uregulowana w przepisach prawa (w tym obowiązek jej prowadzenia). Tym samym jej prowadzenie w zasadzie pozostawało w gestii podatników, niemniej organy podatkowe wskazywały, że winien z niej wynikać także powód korekty.fot. apops - Fotolia.com
Kasy fiskalne: nowa ewidencja korekt
Ustawodawca uregulował sposób postępowania, w przypadku korygowania sprzedaży ewidencjonowanej za pomocą kasy fiskalnej. Obecnie w tym celu należy założyć odrębną ewidencję, która musi zawierać dosyć szczegółowe dane.
Powyższa ewidencja korekt doczekała się unormowań prawnych z dniem 01 kwietnia 2013 r., w rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 363). §3 ust. 4 tego rozporządzenia mówi, że zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:
- datę sprzedaży;
- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
- zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
- dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży (którym jak nietrudno się domyślić będzie przede wszystkim wystawiony wcześniej paragon);
- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Rozporządzenie reguluje także postępowanie w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji (czyli błędu przy wprowadzaniu danych do kasy fiskalnej). W takiej sytuacji (§3 ust. 5 rozporządzenia) podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:
- błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego);
- krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.
Jak nietrudno zauważyć, omawiana ewidencja jest bardzo szczegółowa i sformalizowana (w porównaniu z dotychczasowym podejściem fiskusa). Niemniej podatnikom nie pozostaje nic innego, jak dostosowanie się do nowych regulacji, które jak już wyżej podkreślono, obowiązują od 01 kwietnia 2013 r.
![Zwrot zaliczki i korekta faktury wystawionej do paragonu fiskalnego [© johan10 - Fotolia.com] Zwrot zaliczki i korekta faktury wystawionej do paragonu fiskalnego](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/paragon/Zwrot-zaliczki-i-korekta-faktury-wystawionej-do-paragonu-fiskalnego-204627-150x100crop.jpg)
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)