Przestępstwa podatkowe: podatek VAT
2011-09-26 12:18
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: O 20% kontroli podatkowych więcej w 2022 r. niż w latach pandemicznych
Sytuacje, które potocznie określa się przestępczością w zakresie podatku VAT w piśmiennictwie karnistycznym i orzecznictwie sądowym definiuje się jako:- wyłudzenie podatku VAT,
- uchylenie się od wykonania w części lub całości zobowiązania podatkowego.
Ta doktrynalna w podatku VAT zasada, usankcjonowana ustawową dyspozycją, której celem jest swoiste premiowanie aktywnych podmiotów gospodarczych i zachęcanie do zwiększania ich udziału w rynkowym obrocie towarów i usług jest również wykorzystywana do nieuprawnionego, przestępczego przejęcia, czyli wyłudzenia zwrotu podatku VAT. Natomiast uchylanie się od wykonania zobowiązania podatku VAT polega na unikaniu w części lub całości przekazania należności fiskusowi. W specjalistycznej literaturze powyższe nieprawne zachowania określa się pojęciem uszczuplenia podatku od towarów i usług. Z punktu widzenia interesów budżetu państwa oba zachowania w konsekwencji prowadzą do identycznych skutków – uszczuplenia finansowego w zakresie podatku VAT.
W ocenie prawnej w zachowaniach tych występują dość istotne odmienności. W przypadku wyłudzenia zwrotu podatku VAT dochodzi do nieuprawnionego pomniejszenia majątkowego po stronie Skarbu Państwa. W przypadku uchylenia się od wykonania w całości lub części zobowiązania podatku VAT, mamy do czynienia z pomniejszeniem kwoty lub całkowitym niewpłaceniem należnego podatku jako dobra majątkowego Skarbu Państwa. Dochodzimy zatem do kwalifikacji prawnej oszukańczych zachowań powodujących uszczuplenia podatku VAT. W literaturze karnistycznej od wielu lat prowadzone są rozważania, czy powyższe zachowania są oszustwami klasycznymi, czy oszustwami skarbowymi. W konsekwencji chodzi o przyjęcie kwalifikacji prawnej odwołującej się do Kodeksu karnego lub Kodeksu karnego skarbowego. W tych sytuacjach mamy różne granice odpowiedzialności karnej, terminów przedawnienia i wybór tej kwalifikacji ma wpływ na skuteczność ochrony zobowiązań podatku VAT, który jest najważniejszym źródłem dochodu podatkowego budżetu państwa.
W procesie polskiej akcesji przyjęcie unijnych legislacyjnych i systemowych propozycji w zakresie podatku od towarów i usług było ważnym problem do uregulowania przez stronę polską. Ustawa z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 534 ze zm.) spełniała nadzieje partnerów unijnych na rychłe adaptowanie przez Polskę następnych rozwiązań legislacyjnych i standardów w dziedzinie podatku VAT, obowiązujących na terenie 15 państw Wspólnoty Europejskiej. Z upływem lat legislacja podatkowa, zwłaszcza regulacje dotyczące podatku VAT, środowiska prawników i przedsiębiorców są skłonne określać jako archaiczne rozwiązania konserwatywnego Ministerstwa Finansów oraz w wielu prawnych ustaleniach niezgodne z przepisami prawa wspólnotowego.
Nasuwa się jednak smutna refleksja – twierdzi autorka artykułu w „Przeglądzie Podatkowym” – daleko nam do normalności, w jakiej funkcjonują wspólnotowi kontrahenci. Stanowczość tej oceny, która odnosi się do sytuacji prawnej podatku VAT, można przenieść również na niektóre praktyki kształtowania systemu prawa podatkowego. System ten w wielu przepisach jest niespójny w obrębie krajowego prawa podatkowego i niekompatybilny również z prawem i standardami unijnymi. Bywa też tak, że legislacyjne inicjatywy wcale nierzadko zaspokajają ambicje czy partykularne interesy środowiskowe, branżowe. Takie zwyczaje i cele prawodawcze sprzyjają egoistycznym i nieprawnym zachowaniom społecznym, zaniżają szacunek do wartości prawa i sens przestrzegania reguł uczciwości w działalności gospodarczej.
W 2010 r. inspektorzy kontroli skarbowej przeprowadzili 1619 kontroli w zakresie realizacji zobowiązań z tytułu podatku VAT. W rezultacie tych czynności dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej wydali 7737 decyzji administracyjnych, w których domagali się wpłaty kwoty ponad 940 mln zł do Skarbu Państwa, zakwalifikowanej jako wartość wyłudzonego podatku VAT lub nieuregulowanej w części lub całości należnej daniny. Kontrolowani podatnicy wobec powyższych decyzji organów kontroli skarbowych wnieśli do izb skarbowych odwołania dotyczące prawie 500 mln zł żądanej od nich kwoty. W 2010 r. inspektorzy kontroli skarbowej ujawnili ponad 84 tys. fikcyjnych faktur na kwotę przekraczającą 3,7 miliarda zł.
oprac. : Difin S.A.