Biała lista podatników VAT: zgłoś rachunek bankowy fiskusowi
2019-09-16 13:35
Jak zgłosić fiskusowi firmowy rachunek bankowy? © bankrx - Fotolia.com
Przeczytaj także: Biała lista podatników VAT a rachunki bankowe w umowach
Biała lista podatników VAT to baza danych, do której dostęp jest ogólnodostępny pod tym adresem: . Szukany podmiot można znaleźć po szeregu danych: jego nazwie (w tym także częściowej), NIP, REGON czy nawet numerze konta bankowego – ale uwaga – zgłoszonego fiskusowi.Co otrzymamy po kliknięciu przycisku szukaj? Będą to dane adresowe danego podmiotu, w tym imię i nazwisko (w przypadku osób fizycznych) bądź nazwa firmy (w przypadku spółek), adres siedziby/miejsca prowadzenia działalności/miejsca zamieszkania, NIP, REGON, numer KRS, status VAT, dane przedstawicieli (prokurentów, osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu), datę rejestracji do VAT, wykreślenia, czy przywrócenia do rejestru, a także numery rachunków rozliczeniowych lub imiennych rachunków w SKOK.
W przyszłym roku tak wskazane rachunki bankowe nabiorą dodatkowego znaczenia. Jeżeli bowiem podatnik dokona zapłaty za faktury/transakcje przekraczające 15.000 zł na konto swojego kontrahenta inne aniżeli ujawnione w urzędowym rejestrze, nie będzie mógł z tego tytułu rozpoznać kosztów uzyskania przychodów. Będzie też solidarnie odpowiadał za niezapłacony przez sprzedawcę VAT wynikający z takiej faktury.
Dlatego już teraz warto sprawdzić, czy nasze rachunki bankowe zostały fiskusowi zgłoszone i dokonać ewentualnej aktualizacji. Już bowiem obecnie kontrahenci wzywają swoich dostawców/usługodawców do zgłaszania zmian podnosząc, że płatności będą dokonywać tylko na konta bankowe znajdujące się na białej liście podatników VAT.
Zgłoszenie rachunku bankowego fiskusowi
A jak takiej aktualizacji dokonać? Wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju podmiot musi jej dopełnić.
Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą na własne nazwisko tudzież rolnicy rozliczający podatek VAT muszą pamiętać, że na białej liście podatników VAT nie znajduje się wykaz wszystkich posiadanych przez nich kont bankowych, które zostały zgłoszone fiskusowi, a jedynie te związane z prowadzoną działalnością gospodarczą tudzież konta rolnicze.
Co przy tym niezwykle ważne, urzędnicy sprawdzają rodzaj posiadanego konta bankowego (w tym za pomocą systemu STIR). Nie można zatem zgłosić konta prywatnego jako związanego z działalnością gospodarczą/rolniczą. Takie rachunki bankowe na białej liście podatników VAT nie są i nie zostaną ujawnione.
fot. bankrx - Fotolia.com
Jak zgłosić fiskusowi firmowy rachunek bankowy?
Zgodnie z wymogami formalnymi, zmiana/dodanie numeru firmowego konta bankowego winno zostać zgłoszone właściwemu urzędowi w ciągu 7 dni. W przypadku przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG należy dokonać aktualizacji tego właśnie wniosku (jeżeli przy aktualizowaniu zgłaszany jest więcej niż jeden rachunek, dodatkowo konieczne jest wypełnienie załącznika RB) – w gminie. Zaktualizowane w CEIDG informacje zostaną automatycznie przekazane do organów skarbowych czy ZUS. Nie trzeba tutaj zatem składać odrębnych formularzy.
W przypadku spółek cywilnych natomiast zmianę/dodanie rachunku bankowego wspólnicy muszą zgłosić już w urzędzie skarbowym. Służy temu druk oznaczony symbolem NIP-2 (z ewentualnymi załącznikami).
Przedsiębiorcy wpisani w rejestrze przedsiębiorców KRS, a więc m.in. spółki jawne, partnerskie, komandytowe, z ograniczoną odpowiedzialności, akcyjne (czy ich hybrydy) zmiany/aktualizacje rachunków bankowych dokonują z kolei na formularzu NIP-8 (z ewentualnymi załącznikami), który także trzeba złożyć w skarbówce. Na marginesie warto dodać, że ten sam formularz wypełniają podmioty wpisane do rejestru stowarzyszeń KRS.
A co z rolnikami – osobami fizycznymi, którzy postanowili rozliczać podatek VAT? Ci stosowną zmianę/aktualizację przeprowadzają na formularzu NIP-7.
Warto dodać, że urzędnicy mogą tutaj dodatkowo wymagać do wglądu umowy/zaświadczenia z banku o podmiocie, dla którego rachunek bankowy jest prowadzony oraz jego rodzaju. Po przekazaniu odpowiednich druków do urzędu skarbowego czy CEIDG nie ma zaś potrzeby składania dodatkowych formularzy aktualizacji danych płatnika w ZUS.
- Każdy z wyżej wymienionych formularzy, czyli NIP-2, NIP-7 i NIP-8 może zostać złożony w formie elektronicznej. Wymaga on jednak opatrzenia elektronicznym podpisem kwalifikowanym.
- Aktualizacji w CEIDG można dokonać także za pośrednictwem profilu zaufanego.
- Wskazane formularze mogą zostać dostarczone do odpowiednich organów w formie papierowej.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)