Zmiany w PIT i CIT uchwalone. W 2019 r. trudniej rozliczyć samochody osobowe
2018-11-06 12:35
Samochody osobowe w 2019 r. ograniczone w kosztach firmy © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak to będzie z leasingiem samochodu w PIT i CIT w 2019 r.?
Koszty eksploatacyjne samochodów osobowych 2019
Zgodnie z ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2854) od 2019 r. będą obowiązywać ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z używaniem samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej, gdy służy ot też celom niezwiązanych z prowadzoną przez podatnika działalnością.
Kosztem podatkowym nie będzie w takim przypadku 25% poniesionych wydatków z tytułu kosztów używania „firmowego” samochodu osobowego.
Ograniczenie to nie obejmie odpisów amortyzacyjnych czy czynszu najmu bądź leasingu. Tutaj jednakże wprowadzono inny limit.
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Samochody osobowe w 2019 r. ograniczone w kosztach firmy
Do umów leasingu, najmu, dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących samochodu osobowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. stosuje się przepisy ustaw o podatku dochodowym w brzmieniu dotychczasowym. Jeżeli umowy takie zostaną zmienione lub odnowione po dniu 31 grudnia 2018 r. stosuje się do nich przepisy tych ustaw w „nowym” brzmieniu.
Oczywiście na obecnych zasadach rozliczać będzie można jedynie opłaty z tytułu najmu czy leasingu samochodu osobowego, które dotyczą umów sprzed 2019 r. Na nowych zasadach (a więc co do zasady z ograniczeniem) będą natomiast rozliczane wydatki eksploatacyjne.
Z kolei w przypadku wykorzystywania w działalności gospodarczej samochodu prywatnego wnioskodawcy, do kosztów podatkowych trafi zaledwie 20% ogółu ponoszonych wydatków (w tym na ubezpieczenie pojazdu). W zamian zniknie tutaj obowiązek prowadzenia kilometrówki i ewidencji przebiegu pojazdu (która jednak pojawia się w innym miejscu), co jednak mimo uciążliwości prowadzenia pozwalało rozliczać w kosztach podatkowych firmy sporą część takich wydatków (często w pełnej wysokości).
Użytek mieszany zasadą w podatku dochodowym
Ustawodawca założył przy tym, że podatnicy wykorzystują firmowe samochody osobowe w sposób mieszany, czyli zarówno firmowo jak i prywatnie. Używanie samochodu jedynie na potrzeby działalności gospodarczej (które daje prawo do pełnego rozliczenia kosztów ich eksploatacji) będzie musiało zostać udowodnione – poprzez zaprowadzenie ewidencji przebiegu takiego pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT.
Wyższa amortyzacja
Z ustaw o podatku dochodowym zniknie limit 20 000 euro (30 000 euro w przypadku samochodów elektrycznych) odnoszący się do wartości początkowej pojazdu, a istotny przy zaliczaniu odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych. Zastąpi go 150 000 zł i odpowiednio 225 000 zł w przypadku samochodów elektrycznych. Do takich limitów wartość początkowa samochodów osobowych poprzez odpisy amortyzacyjne trafi do kosztów podatkowych. Nadwyżka kosztem nie będzie.
Wyższy podatek przy sprzedaży droższych aut
Do tej pory sposobem na optymalizację kosztów podatkowych przy droższych autach osobowych było ustalenie na bardzo niskim poziomie stawki amortyzacyjnej. Dzięki temu odpisy amortyzacyjne (w tym liczone od tej części wartości początkowej, która przekraczała 20 000 euro) były stosunkowo niewielkie, a pełna niezamortyzowana część wartości początkowej (czyli także ta, która nie stałaby się kosztem poprzez odpisy amortyzacyjne z uwagi na przekroczenie wspomnianego limitu) była kosztem w momencie jego odpłatnego zbycia. W przyszłym roku i to się jednak zmieni.
Powyższe ograniczenie nie obejmie jedynie samochodu, który wcześniej został oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu operacyjnego, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze a oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika
Dla przykładu zatem jeżeli wartość początkowa samochodu będzie wynosić 500 000 zł, to do kosztów podatkowych, poprzez amortyzację oraz wliczenie w ich ciężar niezamortyzowanej części wartości początkowej pojazdu w chwili sprzedaży, nie trafi więcej niż 150 000 zł (225 000 zł w przypadku samochodów elektrycznych).
Duża nowelizacja
Przytoczona wyżej nowelizacja dotyczy przede wszystkim zmian odnoszących się do samochodów osobowych oraz zasad korzystania z niższej stawki CIT (która dodatkowo zostaje obniżona z obecnych 15% do 9%). Na podpis Prezydenta czeka jednakże jeszcze jedna nowelizacja, tj. ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2860), która także zacznie w zdecydowanej większości obowiązywać od początku przyszłego roku.
Tutaj zmiany są dużo szersze, zarówno na tle podatku dochodowego od osób fizycznych jak i od osób prawnych. Nowelizację będziemy opisywać w kolejnych artykułach naszego serwisu.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)