Leasing samochodu osobowego w PIT/CIT: zmiany 2019
2018-10-15 13:58
W 2019 r. leasing samochodów będzie mniej korzystny © dima_sidelnikov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Opłata za przejazd autostradą objęta limitem dla samochodów osobowych
Jak jest
Obecnie podatnik wykorzystujący na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy na postawie zawartej umowy leasingu operacyjnego, może do kosztów uzyskania przychodów zaliczać pełne opłaty leasingowe, bez względu na wartość tego pojazdu. Odpisy amortyzacyjne, dokonywane od wartości początkowej samochodu osobowego (w tym także nie należącego do podatnika, ale użytkowanego na podstawie umowy leasingu finansowego), mogą natomiast być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu z uwzględnieniem limitu 20.000 euro (art. 23 ust. 1 pkt 4 updof i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 4 updop).
Jak będzie?
Resort finansów chce wyrównania powyższych dysproporcji. Jak się nietrudno domyślić, zmiana będzie polegać na wprowadzeniu limitu dla aut używanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego, a nie jego zniesieniu w stosunku do rozpoznawania w kosztach odpisów amortyzacyjnych.
W przypadku gdy opłata, w tym czynsz, z tytułu umowy leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, zostały skalkulowane w sposób obejmujący koszty eksploatacji samochodu osobowego, wskazane wyżej ograniczenie stosuje się do tej części opłaty, która nie obejmuje kosztów eksploatacji samochodu osobowego.
fot. dima_sidelnikov - Fotolia.com
W 2019 r. leasing samochodów będzie mniej korzystny
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji czytamy, że „(…) Obecnie korzystanie przez podatników z tych form wykorzystywania samochodów osobowych stanowi preferencję w stosunku do zakupu samochodu osobowego. Preferencja ta ma charakter wielopłaszczyznowy. Nie ogranicza się on bowiem jedynie do szybszego rozliczenia kosztu „nabycia” samochodu przez przedsiębiorcę. Korzyść ta związana jest również z możliwością pełnego podatkowego rozliczenia takich kosztów. Po stronie leasingobiorcy/najemcy nie obowiązuje bowiem w tym zakresie limit odnoszący się do wartości samochodu osobowego. Sytuacja taka prowadzi do tego, iż jako samochody „firmowe” powszechnie wykorzystywane są samochody luksusowe, których charakterystyka niejednokrotnie przekracza faktyczne potrzeby przedsiębiorcy związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Charakterystyka ta predysponuje taki pojazd do wykorzystywania zasadniczo również do celów prywatnych.
W tym zakresie projekt przewiduje odpowiednie rozciągnięcie ograniczenia stosowanego obecnie do odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego na inne formy korzystania z samochodu osobowego. Z uwagi na „techniczne” różnie między tymi formami korzystania z samochodu osobowego w przypadku umów leasingu operacyjnego, najmu i dzierżawy projekt przewiduje, iż ograniczenie w zaliczaniu opłat z tytułu tych umów do kosztów podatkowych ustalone zostanie proporcją wartości leasingowanego (najmowanego) samochodu do kwoty 150.000 zł (225.000 zł w przypadku samochodu elektrycznego). (…)”
Warto w tym miejscu dodać, że limit 150 000 zł (250 000 zł w przypadku samochodów elektrycznych) ma „zastąpić” dotychczasowy limit 20.000 euro (30.000 euro w przypadku samochodów elektrycznych), dotyczący odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej samochodu osobowego.
Eksploatacja samochodu
Obecnie wykorzystywane w działalności gospodarczej samochody osobowe na podstawie umowy leasingu dają co do zasady prawo do pełnego rozliczenia w kosztach uzyskania przychodu wydatków związanych z ich eksploatacją, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, czy stosowania ograniczeń wynikających z tzw. kiliemtrówki (którą stosuje się do umów najmu czy dzierżawy niespełniających warunków do uznania ich za umowy leasingu operacyjnego).
W ustawach nie ma też regulacji wskazujących na to, jak należy rozliczać wydatki dotyczące takich pojazdów wykorzystywanych w celach mieszanych, tj. zarówno na potrzeby prowadzonej firmy jak i potrzeby prywatne przedsiębiorcy, jego pracowników itp.
To ma się jednak zmienić od przyszłego roku. Do ustaw o podatku dochodowym mają trafić rozwiązania podobne do tych występujących w podatku VAT od 2014 r.
Wskazane ograniczenie nie obejmie opłat z tytułu umowy leasingu, najmu, dzierżawy czy innej umowy o podobnym charakterze, chyba że opłaty te zostaną skalkulowane w sposób obejmujący także koszty eksploatacyjne samochodu osobowego. W takim przypadku ograniczenie będzie stosowane do tej części opłaty z tytułu umowy leasingu (najmu, dzierżawy itp.), która obejmuje koszty eksploatacyjne.
Pełne rozliczenie kosztów z tytułu ponoszonych wydatków eksploatacyjnych obejmie jedynie te samochody osobowe, które służą wyłącznie prowadzonej działalności gospodarczej, co będzie musiało być potwierdzone prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu (stosowaną na potrzeby VAT).
Od kiedy nowe przepisy?
Projekt nowelizacji zakłada, że opisane zmiany miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2019 r. W przypadku umów leasingu samochodów osobowych zawartych przed tą datą mają być stosowane obecne rozwiązania.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)