Tylko elektroniczna księga podatkowa? - tak ale z wydrukami
2015-04-10 11:35
Tylko elektroniczna księga podatkowa? © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: Księga przychodów i rozchodów w wersji elektronicznej
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów „papierowo” do lamusa odchodziło już w latach 90-tych ubiegłego wieku, zwłaszcza gdy dokumenty były powierzane biuru rachunkowemu. Ręczne zapisywanie kart księgi było bowiem z jednej strony bardzo czasochłonne, z drugiej zaś nietrudno było tutaj o błędy i pomyłki (głównie rachunkowe). Wymagało ono także dużo większej uwagi jak i wiedzy wypełniającego.Przydatne narzędzia:
Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów (PKPiR)
Procedura postępowania wygląda w ten sposób, że użytkownik (w postaci czy to przedsiębiorcy, jego pracownika czy też zewnętrznego księgowego) wprowadza niezbędne dane do programu komputerowego, po czym drukuje księgę do zbroszurowanej formy papierowej, którą dopina do dokumentów źródłowych. Wydruk taki jest niezbędny. Czytając przepisy rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi pojawiają się jednak niekiedy wątpliwości, czy obok niego nie należy zaprowadzić także ręcznie dodatkowej księgi w wersji papierowej?
fot. apops - Fotolia.com
Tylko elektroniczna księga podatkowa?
Z pytaniem takim zwróciła się do fiskusa podatniczka prowadząca biuro rachunkowe m.in. w zakresie usługowego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wszystkie niezbędne ewidencje prowadzi ona z zastosowaniem licencjonowanego programu komputerowego. We wniosku wskazała, że wykorzystywany przez nią program spełnia wymagania określone w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia księgi w zakresie korzystania z technik informatycznych przy prowadzeniu tego typu ewidencji, jak też zapewnia wydrukowanie księgi wg obowiązującego wzoru.
Zdaniem organu podatkowego wystarcza elektroniczny wydruk księgi
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10.03.2015 r. nr IBPBI/1/415-1486/14/BK wskazał, że nie ma przeszkód, aby podatkowa księga przychodów i rozchodów była prowadzona w formie elektronicznej. Niemniej po zakończeniu miesiąca należy ją wydrukować, co wynika wprost z przepisów prawa.
1. W razie prowadzenia księgi przy zastosowaniu technik informatycznych, warunkiem uznania ksiąg za prawidłowe jest:
1) określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg;
2) stosowanie programu komputerowego zapewniającego bezzwłoczny wgląd w treść dokonywanych zapisów oraz wydrukowanie wszystkich danych w porządku chronologicznym, zgodnie z wzorem księgi;
3) przechowywanie zapisanych danych na magnetycznych nośnikach informacji, do czasu wydruku zawartych na nich danych, w sposób chroniący przed zatarciem lub zniekształceniem tych danych albo naruszeniem ustalonych zasad ich przetwarzania.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na koniec każdego miesiąca w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, podatnik jest obowiązany sporządzić wydruk zapisów dokonanych za dany miesiąc. Wydruk powinien być zgodny z wzorem księgi określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. Podatnik posługujący się programem komputerowym, który nie zapewnia wydrukowania księgi, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, jest obowiązany założyć księgę, o której mowa w § 2 ust. 1. Po zakończeniu miesiąca należy sporządzić wydruk komputerowy zawierający podsumowanie zapisów za dany miesiąc i wpisać do odpowiednich kolumn księgi sumy miesięczne wynikające z tego wydruku.
Organ podatkowy wskazał, że jeżeli prowadzona przez podatniczkę przy zastosowaniu technik informatycznych podatkowa księga przychodów i rozchodów spełnia wymogi rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi, jest ona prowadzona z uwzględnieniem zasad wynikających z treści tego rozporządzenia, w szczególności określonych w § 31 a dotyczących terminów sporządzania jej wydruków oraz program, którym podatnik się posługuje posiada określoną na piśmie szczegółową instrukcję obsługi, to podatniczka nie jest obowiązana do prowadzenia dodatkowej ewidencji księgowej w formie papierowej.
Podsumowując jeżeli księga jest prowadzona komputerowo zgodnie z przepisami rozporządzenia, wystarczające jest sporządzenie jej papierowego wydruku. Niestety nie jest tutaj możliwe ograniczenie się jedynie do przechowywania danych (księgi) tylko w formie elektronicznej. Jeżeli jednak program nie umożliwia wydrukowania księgi wg odgórnie ustalonego wzoru, na podstawie sporządzonego z niego wydruku należy przenieść ręcznie do (dodatkowej) „papierowej” wersji księgi podsumowania takiego wydruku do odpowiednich kolumn księgi.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
arch1980 / 2015-04-13 11:55:28
Korzystam od kilku miesięcy z programu taxeon.pl i muszę powiedzieć że elektroniczna wersja księgowości jest bardzo wygodna. W tym wydaniu szczególnie łatwa do prowadzenia. Wg mnie nie powinno być wymogu drukowania skoro wszystko jest i tak do sprawdzenia w formie elektronicznej. Może za parę lat administracja "dogoni" przedsiębiorców :) [ odpowiedz ] [ cytuj ]
-
Tomix-rx / 2017-08-09 16:13:25
dla mnie super opcja z tym zalatwianiem biurokracji elektronicznie, mega ulatwienie. Ogolnie minus taki ze bylem teraz zmuszony do przejscia na jakis program online bvo to zdecydowanie wygodniejsze bo od razu moge z aich posrednictwem wysylac te pliki do US/ZUS, ale jak juz wszedlem w ten klimat to bym nie wyszedl. Znaczne ulatwienie, udogodnienie. Naprawde oplaca sie teraz robic wiekszosc spraw online i rowniez zalatwiac. Osobiscie bardzo jestem wierny programowi www.systim.pl i szczerze polecam gdyby ktos sie wahal czy warto czy nie - wszystko tu jest co trzeba. [ odpowiedz ] [ cytuj ]